Hej

Jag ska inredda en av våra ekonomibyggnaders om är ett oisolerat hus av stående plank från 1900-talets början. Tanken är att det ska funka som gäststuga / arbetsrum. På ovanvåningen tänkte vi bygga kattvindar längs sidorna för att få en vägg som är möjlig att möblera. Dessutom så sitter ytterväggen fast i diagonala stag (som håller ihop huset antar jag) dessa vill vi inte ta bort och inte ha in i rummet. Det jag nu funderar på är om isoleringen ska placeras i den nya innerväggen alltså runt 70 - 90 cm in i huset eller ska jag bygga på med isolerings mot plankväggen som det blir på neder våningen. Lägger med en skiss se nedan.

Handritad skiss av väggkonstruktion med isolering, reglar och anmärkningar för renovering av ekonomibyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle jag isolera innerväggen blir det ju inte samma volym av hus som behöver värmas upp om det gör någon skillnad vet jag inte.

Om jag isolerar innerväggen, ska takets isolering gå hela vägen ut till plankväggen eller skull det då räcka att isolera ut till innerväggen? Detta skulle ju spara ett par tusen i isolerings material men kanske är dumsnål tanke.

Finns det någon tydlig rätt eller fel, tänker använda mig av en cellulosa baserade skivor typ Hunton. I både tak och vägg.

I mina ögon är det givet att man isolerar längs ytterväggar och tak. Det är enklare och ger användbara kattvindar. Dessutom är det betydligt enklare att gnagarsäkra hus och isolering.

Om man ska vara petig och allt göras rätt så ska isoleringen sitta på utsidan. Med isoleringen på insidan får man köldbryggor vid alla vägg- och bjälklagsanslutningar mot yttervägg, samt riskerar fuktskador och mögel. Dessutom krymper man huset.

Om man av ngn orsak framhärdar med invändig isolering så ser det väl så bra ut som det kan göra enl ovanstående skiss. Med en tät och bra fasadpanel, luftspalt och ordentligt vind- och fuktskydd (asfapapp eller asfaboard) så bör det inte bli några (fukt-)problem. Storleksminskningen är förmodligen inte kritisk i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.