Skrev att jag skulle återkomma lite ang badrummet på övervåningen och kommoden. Denna ville jag skulle sticka ut, inget ont om porslinskoppar, det har jag på nedervåningen men i detta badrum och visionen så flög det inte.
Köpte en färdig 140kommod som väggarna byggdes efter för att den skulle glida in preciiiiis. Sen så blev det riktig ölandskalksten som stenhuggaren tillverkade (cred till honom som är bäst på alla sätt o vis). Det var inte lätt att få ihop allt detta när måtten var så sjukt tighta att få in kommod, sten och spegel och dörren redan var monterad som ni kanske minns råder 8mm utanför kaklet
Sen är som ni kanske minns klinkern en imitation på Ölandssten, men de matchar perfekt!
Infällda glober i spegeln för belysning
Sen ville jag inte foga in spegeln, så den råder ett par mm runtom så det blir enligt mig en snygg effekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en färdig 140kommod som väggarna byggdes efter för att den skulle glida in preciiiiis. Sen så blev det riktig ölandskalksten som stenhuggaren tillverkade (cred till honom som är bäst på alla sätt o vis). Det var inte lätt att få ihop allt detta när måtten var så sjukt tighta att få in kommod, sten och spegel och dörren redan var monterad som ni kanske minns råder 8mm utanför kaklet
Sen är som ni kanske minns klinkern en imitation på Ölandssten, men de matchar perfekt!
Logga in
Skapa konto
Infällda glober i spegeln för belysning
Logga in
Skapa konto
Sen ville jag inte foga in spegeln, så den råder ett par mm runtom så det blir enligt mig en snygg effekt
Redigerat:
Damm syns mest i släpljus och inte så farligt när ljuset faller ovanifrån. Eftersom jag har öppna trappsteg syns det mycket när solen skiner. Tänkte det kan bli samma i mörker med trapp belysningen tänd.D Fnurpen skrev:
Håller med men dessa ger faktiskt inte släpljus, ljuskällan är uppe och sedan träffar en baksida i brons, så det lyser typ snett uppifrånP Pin skrev:
takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.
Det smidigaste är att de har batteri som laddas med en liten solcell, så man behöver inget kablage. För mörkläggning så finns det på insidan (manuell) som man kan dra ner.
en megamiss var de två stora takfönstren som fick göras special, valde solglas då jag pga okunnighet trodde att det skulle räcka men det typ kokade på övervåningen när solen låg på. Så fick sätta solfilm i efterhand. Då har jag ändå frikyla men det var inte i närheten av kapabelt att ta upp den värmen som alstrades. Efter solfilm så blev det samma temperatur uppe som nere.
Det smidigaste är att de har batteri som laddas med en liten solcell, så man behöver inget kablage. För mörkläggning så finns det på insidan (manuell) som man kan dra ner.
en megamiss var de två stora takfönstren som fick göras special, valde solglas då jag pga okunnighet trodde att det skulle räcka men det typ kokade på övervåningen när solen låg på. Så fick sätta solfilm i efterhand. Då har jag ändå frikyla men det var inte i närheten av kapabelt att ta upp den värmen som alstrades. Efter solfilm så blev det samma temperatur uppe som nere.
Vilken sorts solfilm?D Fnurpen skrev:takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.
Jag har också Velux fönster, två stycken som bygglovshandläggaren uttryckte det "väldigt stora takfönster". Vi valde att ha mörkläggningsjalusi som sitter på utsidan, som är supereffektivt när det är soligt. Så har man kvar det oförändrade ljuset övriga tider. Nackdelen är såklart att det blir väldigt mörkt när man väl använder dem 🙄D Fnurpen skrev:
Max måttet är ju bara 1140x1600 så de är ju inte speciellt stora om du inte kör kombimontageAndersPS skrev:
Jag har också Velux fönster, två stycken som bygglovshandläggaren uttryckte det "väldigt stora takfönster". Vi valde att ha mörkläggningsjalusi som sitter på utsidan, som är supereffektivt när det är soligt. Så har man kvar det oförändrade ljuset övriga tider. Nackdelen är såklart att det blir väldigt mörkt när man väl använder dem 🙄
Resonerade så ang jalusierna, ville få in ljuset sommartid så av den anledningen valde jag bort det
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 235 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 235 inlägg
Smifigt! Går de att styra automatiskt på tid/ljus också?D Fnurpen skrev:takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.
Takfönster är som att be om problem!D Fnurpen skrev:takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.