D
Skrev att jag skulle återkomma lite ang badrummet på övervåningen och kommoden. Denna ville jag skulle sticka ut, inget ont om porslinskoppar, det har jag på nedervåningen men i detta badrum och visionen så flög det inte.

Badrum med en 140 cm kommod i trä, ölandskalksten som bänkskiva, spegel med infälld belysning och klinker som imiterar Ölandssten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en färdig 140kommod som väggarna byggdes efter för att den skulle glida in preciiiiis. Sen så blev det riktig ölandskalksten som stenhuggaren tillverkade (cred till honom som är bäst på alla sätt o vis). Det var inte lätt att få ihop allt detta när måtten var så sjukt tighta att få in kommod, sten och spegel och dörren redan var monterad som ni kanske minns råder 8mm utanför kaklet:)
Sen är som ni kanske minns klinkern en imitation på Ölandssten, men de matchar perfekt!
Badrumskommod i trä med grå stenskiva, två kranar, spegel med infälld belysning och väggar i mörka plattor. Högkvalitativ finish och design.
Skapa konto

Infällda glober i spegeln för belysning

Närbild av badrumskommod med Ölandskalksten och spegel utan fogar, med subtil belysning och dekorativa detaljer i stenen.
Skapa konto

Sen ville jag inte foga in spegeln, så den råder ett par mm runtom så det blir enligt mig en snygg effekt

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
D Fnurpen skrev:
Inte tänkt så mkt på smuts alls, syns det i det ljuset så syns det är vanligt takljus också.
Damm syns mest i släpljus och inte så farligt när ljuset faller ovanifrån. Eftersom jag har öppna trappsteg syns det mycket när solen skiner. Tänkte det kan bli samma i mörker med trapp belysningen tänd.

D
P Pin skrev:
Damm syns mest i släpljus och inte så farligt när ljuset faller ovanifrån. Eftersom jag har öppna trappsteg syns det mycket när solen skiner. Tänkte det kan bli samma i mörker med trapp belysningen tänd.
Håller med men dessa ger faktiskt inte släpljus, ljuskällan är uppe och sedan träffar en baksida i brons, så det lyser typ snett uppifrån

• Väggmonterad ljusarmatur med uppriktat ljus som träffar en baksida i brons, ger indirekt belysning ovanifrån.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.

Det smidigaste är att de har batteri som laddas med en liten solcell, så man behöver inget kablage. För mörkläggning så finns det på insidan (manuell) som man kan dra ner.

en megamiss var de två stora takfönstren som fick göras special, valde solglas då jag pga okunnighet trodde att det skulle räcka men det typ kokade på övervåningen när solen låg på. Så fick sätta solfilm i efterhand. Då har jag ändå frikyla men det var inte i närheten av kapabelt att ta upp den värmen som alstrades. Efter solfilm så blev det samma temperatur uppe som nere.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Fnurpen skrev:
takfönster ger ju mkt värme. Har några takfönster från Velux som går att få med solcellsdrivet solskydd(meshnät). Man ser ut rätt bra med det nere och det hjälper väldigt bra mot solstrålning.

Det smidigaste är att de har batteri som laddas med en liten solcell, så man behöver inget kablage. För mörkläggning så finns det på insidan (manuell) som man kan dra ner.

en megamiss var de två stora takfönstren som fick göras special, valde solglas då jag pga okunnighet trodde att det skulle räcka men det typ kokade på övervåningen när solen låg på. Så fick sätta solfilm i efterhand. Då har jag ändå frikyla men det var inte i närheten av kapabelt att ta upp den värmen som alstrades. Efter solfilm så blev det samma temperatur uppe som nere.
Vilken sorts solfilm?

M MatsBengtsson89 skrev:
Lyxigt med två duschar sådär. Men med handen på hjärtat, är det värt det? Hinner man ducha ihop så många gånger på ett år? 😅

Frågar för framtiden.
Inte ofta, men det är trevligt ;)

D
H Hans G2 skrev:
Vilken sorts solfilm?
Minns faktiskt inte procenten jag valde till slut men de blev ganska mörka. Var mkt trevligare utan estetiskt sett men som sagt, gick inte att sova på övervåningen när det hade varit soligt på sommaren

D Fnurpen skrev:
Minns faktiskt inte procenten jag valde till slut men de blev ganska mörka. Var mkt trevligare utan estetiskt sett men som sagt, gick inte att sova på övervåningen när det hade varit soligt på sommaren
Jag har också Velux fönster, två stycken som bygglovshandläggaren uttryckte det "väldigt stora takfönster". Vi valde att ha mörkläggningsjalusi som sitter på utsidan, som är supereffektivt när det är soligt. Så har man kvar det oförändrade ljuset övriga tider. Nackdelen är såklart att det blir väldigt mörkt när man väl använder dem 🙄

D
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har också Velux fönster, två stycken som bygglovshandläggaren uttryckte det "väldigt stora takfönster". Vi valde att ha mörkläggningsjalusi som sitter på utsidan, som är supereffektivt när det är soligt. Så har man kvar det oförändrade ljuset övriga tider. Nackdelen är såklart att det blir väldigt mörkt när man väl använder dem 🙄
Max måttet är ju bara 1140x1600 så de är ju inte speciellt stora om du inte kör kombimontage:)

Resonerade så ang jalusierna, ville få in ljuset sommartid så av den anledningen valde jag bort det

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
D Fnurpen skrev:

Smifigt! Går de att styra automatiskt på tid/ljus också?

D
P Posselosse skrev:
Smifigt! Går de att styra automatiskt på tid/ljus också?
Japp det går att lösa, jag har dock inte valt det.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
D Fnurpen skrev:

Takfönster är som att be om problem!

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
RoTe
R Rolle85 skrev:
Takfönster är som att be om problem!
Om man gör det fel, annars kan dom hålla 40+ år utan problem

RoTe RoTe skrev:
Om man gör det fel, annars kan dom hålla 40+ år
Mannsätter inte fönster på tak, jisses vilka problem svärföräldrarna haft….enklare att montera en lampa om man vill ha ljus

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
RoTe
R Rolle85 skrev:
Mannsätter inte fönster på tak, jisses vilka problem svärföräldrarna haft….enklare att montera en lampa om man vill ha ljus
Och vissa har inga problem. Gör man ett skitjobb eller ett bra jobb, viss skillnad va?

• Gilla
sarsag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.