17 193 läst ·
45 svar
17k läst
45 svar
Vart köper ni era bits?
Jag håller definitivt inte med om att det är bättre bara för att det är dyrare. Ofta betalar man dyrt för ett märke. Biltema är ofta prisvärda. Men det gäller inte bits i storpack.
Köpte denna Bosch-sats från amazon UK. Har använt T20 till ungefär 1000 st 4.8x75 mm utan att slitas så den verkar bra. Den levereras till Sverige. Finns några andra alternativ utan borrar etc också.
https://www.amazon.co.uk/Bosch-Prof...uPWNsaWNrUmVkaXJlY3QmZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl
Av nyfikenhet, när ni säger att en viss bit är bra, hur många skruvar förväntar ni er att den ska räcka till? 500? 1000? 5000?
https://www.amazon.co.uk/Bosch-Prof...uPWNsaWNrUmVkaXJlY3QmZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl
Av nyfikenhet, när ni säger att en viss bit är bra, hur många skruvar förväntar ni er att den ska räcka till? 500? 1000? 5000?
Fram till nyligen har jag aldrig upplevt någon bit som bättre eller sämre, typ alla jag haft har hållit så länge att jag hunnit glömma var jag köpt dem. Då menar framförallt PZ, PH, samt Torx. Allt blev annorlunda nu när jag bestämde mig för att skruva spontad panel som innertak med golvskruv med T10-huvud. På knappt 10 kvm tak har jag förbrukat 6 (!) T10-bits. Det handlar alltså om 200-250 skruvar. Vad är det med T10? Vilar det någon slags förbannelse över den storleken eller vad? Var och köpte ett trepack av "Bosch extreme hard" eller vad den nu hette, och har nu två av bitsen nedslitna efter max 100 skruvar...
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Gissar på att skruvarna har dåliga toleranser och inte bitsen.L LukasK skrev:Fram till nyligen har jag aldrig upplevt någon bit som bättre eller sämre, typ alla jag haft har hållit så länge att jag hunnit glömma var jag köpt dem. Då menar framförallt PZ, PH, samt Torx. Allt blev annorlunda nu när jag bestämde mig för att skruva spontad panel som innertak med golvskruv med T10-huvud. På knappt 10 kvm tak har jag förbrukat 6 (!) T10-bits. Det handlar alltså om 200-250 skruvar. Vad är det med T10? Vilar det någon slags förbannelse över den storleken eller vad? Var och köpte ett trepack av "Bosch extreme hard" eller vad den nu hette, och har nu två av bitsen nedslitna efter max 100 skruvar...
Ja det är väldigt noga att man använder rätt bits. Farsan som är typ blind kör ju gärna med en storlek för liten och förbrukar bits löpande. Jag själv som är noga med att alltid använda rätt bits PH, PZ rätt T osv på rätt skruv så håller Wera, Festool och andra kvalitetsbits i evigheter.DonPablo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
5-kantiga TS bits?
Någon som provat Byggmax tyska titanbits?
2 st för ca 40 kr
2 st för ca 40 kr
Är inte storleken också en kodning för åtdragningsmoment? Eller är det en efterkonstruktion att använda det så? Jag har i alla fall sett det användas på så sätt.DonPablo skrev:
Edit:
Här ser det ju ut att finnas en koppling:
https://www.wihatools.com/torx-sizes
Inte läst in mig närmare, bör ju rimligtvis vara begränsat till maskinskruv och inte träskruv...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg