Tänkt gjuta en del småsaker, och tänkte då bland i fiberarmering i min betong, men vem säljer fiberarmering?

/L

Loner skrev:
Tänkt gjuta en del småsaker, och tänkte då bland i fiberarmering i min betong, men vem säljer fiberarmering?

/L
Enda möjligheten verkar vara att någon kan "spilla" lite på en betongcentral. Materialkostnaden är i princip noll, men det verkar vara som att svära i kyrkan att be och få köpa.

bumpar upp denna tråd med info om att glasfiberarmeringsfiber i lösvikt finns på amazon.co.uk, beställde precis 2 kilo.

• Gilla
frimson och 1 till
  • Laddar…
Bra tips!

M
Känner man en bonne med häst eller har en själv så går det bra med hästhår också...

MaxPax skrev:
Känner man en bonne med häst eller har en själv så går det bra med hästhår också...
Menar du remmen, manen eller svansen?

Om det är småsaker som ska gjutas så kan man väl riva isär lite vanlig glasfibermatta som kan köpas lite var stans?
Eller måste det vara någon speciell typ av matta till betong?

Forbo skrev:
bumpar upp denna tråd med info om att glasfiberarmeringsfiber i lösvikt finns på amazon.co.uk, beställde precis 2 kilo.
Länk?

Hur mycket ska man ha per liter färdig betong?

M
Johan Gunverth skrev:
Menar du remmen, manen eller svansen?
Vet faktiskt inte, men vi ha fått hästhår från en granne när Mr X ska ha i lerbruket och det är från när hästarna ryktas. Remmen då eller? är det vad man kallar "hela hästkroppen"?

Kanske inte funkar alls till betong vid närmare eftertanke...

MaxPax skrev:
Vet faktiskt inte, men vi ha fått hästhår från en granne när Mr X ska ha i lerbruket och det är från när hästarna ryktas. Remmen då eller? är det vad man kallar "hela hästkroppen"?

Kanske inte funkar alls till betong vid närmare eftertanke...
Då är det remmen, själva pälsen alltså. Jag minns att jag fick hundhår i klinkerfogen en gång och det klibbade fast så in i helsicke. Det kanske är keratinet i hår som binder till cementen och armerar.

Ah, Ok. Jag fick uppfattningen att det fanns någon där man själv kunde ange exakt den vikt man ville ha.

Obs: The addition of fibers does not replace structural steel reinforcement

M
Ett annat alternativ är kanske den fiberarmering som används till tunnputs. Lätt att klippa efter olika former och kan garanterat beställas hos de flesta byggvaruhandlare på rulle. Dyrt dock, och jag vet inte om det är övht beprövat i betongapplikationer...

Alla som säljer betong från finja betong *borde* kunna fixa det, men dom tar bra betalt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.