Behöver koppla in en rumsgivare till min nya
frånluftsvärmepump.

Bosch rekommenderar skärmad signalkabel.

Jag lyckades inte med att Googla fram en.

Vart hittar jag den?

Finns på tex Solar
Har du någon bekant som är kund hos någon grossist så kan du be denne köpa till dig

ELFA, Conrad, (Clas Ohlson) Kjell o Co, Alla elgrossister

prova söka med ”Liyy ”

Protte

LIYCY då den har skärm vilket LIYY saknar

tommib
Är det bara jag som reagerar på rekommendationen om skärmad signalkabel?

Rumsgivare är väl vanligen av termistortyp och ansluts med vanlig fyrtråd (eller möjligen tvåtråd).

Märke/modell av frånluftvärmepump?
Lite märkligt att inte en vanlig tvinnad duger. Gör man fel med skärm kan man skapa fler problem än skärmen löser.

Fotografen Fotografen skrev:
Märke/modell av frånluftvärmepump?
Lite märkligt att inte en vanlig tvinnad duger. Gör man fel med skärm kan man skapa fler problem än skärmen löser.

Bosch Compress 3800 i EW.

Har fått tipset att använda nätverkskabel FTP.
OCH EN SÅDANT har jag hemma.

tommib tommib skrev:
Rumsgivare är väl vanligen av termistortyp och ansluts med vanlig fyrtråd (eller möjligen tvåtråd).
Jag skulle tro att det är modellen med en liten display och en ratt? Den kommunicerar med värmepumpen via CAN-bus.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle tro att det är modellen med en liten display och en ratt? Den kommunicerar med värmepumpen via CAN-bus.
Det stämmer.
Två ledare ska det vara. 2x 0.5mm2 för upp till 100 meter.

CAN-bus har fyra ledare. Vad är det för Rrumsgivare?

Bosch CR10 /EMS 2 tvåledarsystemsbuss.

• Bosch CR10/EMS 2 termostat med tom display monterad på en vit vägg, intill en annan strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden är två ledare, CAN-Hi / CAN-Lo, men signaljord rek. också för att undvika pot.skillnader samt skärm om det är nödvändigt (kan dock ställa till mer problem än den löser).
Sen finns ett otal leverantörsspecifika implementationer också så står det något annat så följer man det.

Mja, det var ingen rumsgivare bara alltså...jag är inte påläst på CAN så jag har ingen kabelrekommendation där.

Den är inkopplat mha en FTP nätverkskabel. Skärmen kopplades inte in. Finns där dock.

Just nu fungerar allt...

Bästa svaret

If it ain't broken, dont touch it!;)

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.