Någon gång runt 1990 bytte förra husägaren ut den grävda brunnen till en borrad brunn och placerade vattenpumpen på ett nytt ställe i källaren. Sen har de dragit en jordfläta från vattenledningen, som kommer från den "nya" pumpen, till röret som leder ut till gamla brunnen.
Nu vill jag ta bort röret som leder till den gamla brunnen för att röret går längs med en hel vägg i tvättstugan och sen ut i hörnet på huset.

Så vart ska jag göra av jordflätan? Måste jag banka ner ett spett ute och sätta jordflätan i den, eller kan jag dra jordflätan till jordskenan i centralen?
Eller behöver jag den ens? Vattenledningen går ju till bergvärmepumpen och den är ju jordad. Jordflätan kanske blev kvar efter att de bytte ut oljepannan.

DSC_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordflätan kommer ut ur isoleringen på vattenledningen.

Det gamla röret
DSC_0947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag ser det kan du ta bort allt där, det verkar dessutom taffligt gjort från början. Har du ingen utjämning i övrigt med tex skena vid centralen och ledningar anslutna från den till andra rör etc behöver du inte göra mer än ta bort det du visar här.

Okej. Då tar jag bort den. Att det är taffligt gjort håller jag med om.

Mikael_L
Ja man kan ju fundera på om jordflätan är någon gammal rest ifrån en jordning av oljepåfyllningsröret.
Jag har ett svagt minne av att de rören var jordade för att undvika gnistor ifrån statisk elektricitet.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.