Skall inom kort dra igång renovering av kök och i samband med detta riva en vägg mellan kök och hall. Jag är mycket okunnig inom detta området och försöker samla på mig så mycket info som möjligt om vad som är möjligt så att jag är lite förberedd när hantverkarna kommer. I bifogade bilderna ser ni väggen inifrån köket och ifrån hallen. Det verkar gå endel el i väggen. Det sitter två kopplingsdosor på var sida väggen. Tittar man vart elen går så verkar det vara uppåt och åt sidan, inget nedåt. Vilket är lite konstigt för på köksväggen sitter en strömbrytare till kökets taklampa Borde det inte gå några kablar dit?
Min fråga är egentligen om det är möjligt att riva hela väggen, eller om jag måste spara en bit upptill så att elen fortsatt kan gå där?
Min fråga är egentligen om det är möjligt att riva hela väggen, eller om jag måste spara en bit upptill så att elen fortsatt kan gå där?
Klart det går ledningar till strömbrytaren. Röret går nog ut från dosans högra sida och viker sedan av nedåt.J Jake. skrev:
Tja, de tre rätt uppenbara alternativen är ju 1) att spara de delar av väggen där elinstallationerna finns, 2) flytta elinstallationen någon annanstans, t.ex. i taket, 3) ta bort de elinstallationer som finns i väggen helt och leva utan de uttag som matas av dessa ledningar (förmodligen ett väldigt opraktiskt alternativ i detta fall).
Klicka här för att svara