Ramnemark Ramnemark skrev:
Du ska nog se om du kan åka och klämma/känna på ett från SB. Har bara hört illa om det. Jag kollar på Willab WG 62 Eco. Tyvärr jobbar halva familjen på Santex så jag hör bara illa om Willab med. Ska ner till deras utställning på lördag för att skaffa mig en egen uppfattning. Om vi får ett bra pris så blir det Santex Elegance +.
Santex är dubbelt så dyrt som willab 62 eco med rabatter men bara hälften så bra.
Har byggt många många Santex rum men willabs partier är helt klart bättre.
Mina partier skulle kosta 88 hos Santex med rabatt och 40 hos willab.
Santex har ej justerbara hjul vilket är en stor nackdel faktiskt. Lösa handtag som skall borras dit o sen klickas fast men ramlar av. Överprisat mög.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fogat klinkersen i hallen och gått över med svampen tre eller fyra gånger. Plattorna blir fortfarande väldigt grå men det kanske är normalt eller har jag ett helt helvete att vänta mig imorgon kanske?

V verktygsgurun skrev:
Santex är dubbelt så dyrt som willab 62 eco med rabatter men bara hälften så bra.
Har byggt många många Santex rum men willabs partier är helt klart bättre.
Mina partier skulle kosta 88 hos Santex med rabatt och 40 hos willab.
Santex har ej justerbara hjul vilket är en stor nackdel faktiskt. Lösa handtag som skall borras dit o sen klickas fast men ramlar av. Överprisat mög.
Vi ska inte kapa snobbens tråd men absolut är det överprisat. Väljer fortfarande mellan Elegance + och WG 62 Eco...

Kul att tråden har blivit lyft till förstasidesnyhet igen. Sätter ju viss press :crysmile: Grävaren ska komma på måndag enligt senaste budet.
Kvällsbild på en villabyggarplats med pågående arbete för ett uterum, ojämn mark och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte vikpartier från SB, de är mycket bättre än skjutpartierna, framförallt mycket tätare och energisnålare. Jag har dock mitt uterum uppvärmt året om (ca åtta grader, om vi inte skall utnyttja det då det går upp till 21).

Jag noterade också att det inte var kanalplast på ritningarna, det är ett bra val. Kanalplasten släpper in mycket ljus/värme vilket var tanken hemma hos mig också, men den tiden där jag verkligen kan nyttja detta utan att det blir en nackdel är bara ett par veckor på våren och ett par veckor på hösten, däremellan blir det för mycket värme som måste ventileras ut (och så är vikdörrarna bra). I mitt fall så använder jag iofs varmluften till att värma huset också (har tilluftssystem och tar tilluften från inglasningen - om inte inomhustemperaturen är över 21 grader, eller om jag värmt upp uterummet med element under de senaste tre timmarna), vilket denna vår har sparat många fina slantar...

Just när det gäller kanalplasten så är den energisnål i sig, men inte dess konstruktion mot nocken, vilket gör att jag kommer att öppna upp och isolera om nocken nu i sommar. Värmeläckaget är rätt stort just i nocken. Ungefär samma konstruktion används av både Willab och SB och den är inte bra gjord för den som vill hålla vintervärme på inglasningen.

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Jo vikpartier blir helt klart tätare och också väldigt mycket dyrare och enligt säljaren på Willab är det även lite svårare att bara öppna dessa litegrann för att ventilera lite. Priset hos Willab var i nivå med riktiga vinterpartier och det anser vi inte att det är värt för vår del.

Nej kanalplast strök vi ganska tidigt då vi kände att svärfars uterum ofta blir väldigt varmt och extremt ljust så att man får sitta med solglasögon inne. Sen tycker vi även att pannor ser snyggare ut tillsammans med huset.

Smart att ta tillvara värmen på vintern! Det tänket gillar jag skarpt, undrar om vi kan hitta på något där i framtiden också...?

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Jo vikpartier blir helt klart tätare och också väldigt mycket dyrare och enligt säljaren på Willab är det även lite svårare att bara öppna dessa litegrann för att ventilera lite. Priset hos Willab var i nivå med riktiga vinterpartier och det anser vi inte att det är värt för vår del.

Nej kanalplast strök vi ganska tidigt då vi kände att svärfars uterum ofta blir väldigt varmt och extremt ljust så att man får sitta med solglasögon inne. Sen tycker vi även att pannor ser snyggare ut tillsammans med huset.

Smart att ta tillvara värmen på vintern! Det tänket gillar jag skarpt, undrar om vi kan hitta på något där i framtiden också...?
SBs vikpartier är mycket billigare, de kostade som skjutpartierna ungefär när jag köpte dem för 1,5 år sedan. Tittade på Willabs också, men de var svindyra. Nackdelen med SBs partier är att det är en hel del manuellt montage. Att öppna lite är inget problem så länge som det inte blåser kraftigt. Vill man så kan man borra ur hål på fler ställen i aluminiumlisten så att man kan låsa fast dörrarna i fler lägen också.

En annan sak som jag gjorde och blev mycket nöjd med var att jag satte ett fyrkantigt öppningsbart fönster mellan de trekantiga fönstren under taket (som då naturligtvis blev mindre). Detta gör att vi kan vädra utan att öppna dörrarna. Jag planerar dessutom framöver att temperaturstyra vädringen av det fönstret från en dator i framtiden också, det har dock inte blivit än (man har för många projekt på gång).

Va kul att se att vi är så många med rätt samma planer eller som redan gjort det. Jag funderar på z-wave styrda aktuatorer till vädringsluckorna i uterummet jag bygger i sommar :)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
L
Kul med uterum. Intressant diskussion med olika varianter. Vi valde SB med höst/vår partier. Vill man köra uppvärmt året om är det inte optimalt. Vi är nöjda så här långt.

Om man inte vill köpa helt färdigt kan man dock titta direkt med fönsterleverantörerna. Köper man partier där kan man säkert få mer kvalitet för pengarna. Har själv vänner som byggt efter samma mått som SB men köpt riktigt snygga partier för betydligt bättre pris.

• Upplyst uterum med glaspartier på träterrass kopplat till vit husfasad på kvällen.
    Skapa konto
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Idag tvättade jag av klinkersen i hallen ordentligt.
Nyligen rengjorda svarta klinkergolv i en halvfärdig hall, med öppet arbetsområde och material på golvet.
Skapa konto
Renoverad hall med nytvättad mörk klinker och en synlig träddörr.
Skapa konto

Sedan åkte vi och beställde en tapet som ska vara mellan överskåp och sittbänk i hallmöbeln. Det var beställningsvara så det fick bli en bild ur pärmen.
Blommig tapet med rosa blommor och blågröna löv ur en mönsterbok.
Skapa konto

Sedan har fortsatt att förbereda för grävningen genom att vi lyft bort sjöstensplattor utanför entrén samt även flyttat gräsklipparkabel och bevattningsslangen till häcken. Sedan lastade vi släpet med de bitar trall som inte var något att spara på. När ändå slagskruvdragaren var framme så åkte sommardäcken på bilen innan det har dags att slänga på lite på grillen.
Grillat kött, majskolvar och baconlindade sparris på en tänd grill.
Skapa konto

Imorgon blir det först en vända till returpunkten innan vi åker till IKEA och shopar stommar till hallmöbeln.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Idag blev det IKEA-shopping och därmed även modifiering av högskåpen då de som är 220cm höga bara tillverkas i 60cm-djup. Turligt nog är det en ganska enkel match att kapa ner deras stommar i bakkant och såga ett nytt spår för bakstycket. För att få monteringshålen på rätt ställe så använde hag mig av de avkapade bitarna som mall.
Modifiering av en högskåpsstomme med klämmor och markerat spår för bakstycket.
Skapa konto
IKEA-skåpstommar avkortade för anpassning, ligger på gräsmatta med avkapade bitar bredvid.
Skapa konto
Modifierat IKEA högskåp med klämma fäst vid en kapad kant, utomhus på en gräsmatta.
Skapa konto

Vi hann även få upp stommarna på väggen så nu återstår bara att tillverka skohyllan som ska vara i mitten nertill samt klä in synliga sidor med limfogskivor i ek samt diverse passbitar. Men dessa tar vi efter tapetseringen.
Modifierade IKEA högskåpsstommar monterade på vägg under renovering med verktyg och material synligt.
Skapa konto

Vi har även rivit ker träväggen under balkongen för att underlätta för grävaren imorgon. Glömde dock att fota det men får ta det imorgon när de gräver istället.

Vi köpte köksskåp till vår garderob vi (då kunde man välja djupet 37,7 eller vad det nu var.. samma som deras "överskåp") :) Till köket fick vi dock också modifiera ett överskåp iaf då det skulle vara 20 cm djupt :)

Hallen tar sig bra! Din alltså :) (läcker tapet ni kikat på, en sån som gör en glad)

Snigla Snigla skrev:
Vi köpte köksskåp till vår garderob vi (då kunde man välja djupet 37,7 eller vad det nu var.. samma som deras "överskåp") :) Till köket fick vi dock också modifiera ett överskåp iaf då det skulle vara 20 cm djupt :)

Hallen tar sig bra! Din alltså :) (läcker tapet ni kikat på, en sån som gör en glad)
Jo det här är ju också köksstommar men de som är 37cm djupa görs bara i 200cm höga och vi ville ha 220 så då fick det bli sänksågen

Tack, ja nu börjar man se slutet. Kul att du gillar tapeten också!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag togs första ”spadtaget” kanske man kan säga till uterummet :)
En grävmaskin vid en husgrund där marken grävts upp för början av ett uterum.
Skapa konto
Grävmaskin vid arbete med att gräva för grund till uterum bredvid ett hus.
Skapa konto
En orangefärgad grävmaskin Doosan på en byggarbetsplats, markerar starten för bygget av ett uterum.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
De har jobbat på idag och grävt färdigt samt kopplat på dränering och börjat återfylla och padda singel, heter det så?
Grävmaskin intill hus med nygrävt område för dränering, singel och dräneringslock synligt.
Skapa konto
Grävskopa vid bostadshus med nylagt dräneringsrör och singel för återfyllning och paddning.
Skapa konto
Grävmaskin vid husgrund där återfyllning och paddning av singel pågår, med synlig dräneringslucka.
Skapa konto

Är det här locket för att kunna spola dräneringen?
Byggarbetsplats med grävd dräneringsdike som återfylls med singel, synligt dräneringslock i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.