Det är väl för att inget skall ramla ner medans de jobbar. Skall du inte koppla på hängrännorna på det där röret sen?

N Noseone skrev:
Det är väl för att inget skall ramla ner medans de jobbar. Skall du inte koppla på hängrännorna på det där röret sen?
Jo jag fick bekräftat att röret är för att kunna spola dräneringen. Tror inte att man ska koppla hängrännorna till dräneringen om jag ska gissa. Tänker på risken att få ner en massa skit från taket ner i dräneringen. Hängrännorna på huset är visserligen kopplade till samma brunn som dräneringen men via separata rör.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag ska försöka komma ihåg och mäta imorgon.
På gaveln har jag kört på SG Metro. Ganska samma design och väldigt lätta att koppla. Lite dyra tyvärr :/
Jag kommer inte att ha någon direkt plats på väggen på gaveln på uterummet så det kommer att få bli i taket även där. Därav att jag vill kunna rikta dem så att de lyser rakt ner.

iSnobben iSnobben skrev:
Jo jag fick bekräftat att röret är för att kunna spola dräneringen. Tror inte att man ska koppla hängrännorna till dräneringen om jag ska gissa. Tänker på risken att få ner en massa skit från taket ner i dräneringen. Hängrännorna på huset är visserligen kopplade till samma brunn som dräneringen men via separata rör.
Du kan ju ha en sil i anslutningen till röret.

N Noseone skrev:
Du kan ju ha en sil i anslutningen till röret.
Jo men jag tänker att det brukar rinna ner som typ grus från betongpannorna och för att sila bort detta så krävs det en väldigt finmaskig sil. Men jag ska kolla med grävarna vad de säger om det.

Idag har de börjat ställa ut grunden. Ganska kul eftersom man då får ett verkligt hum om storleken.
Nyinstallerad grund av plattor för byggprojekt bredvid ett befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny utställd husgrund intill befintligt tegelhus ger en uppfattning om tillbyggnadens storlek.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Hur ska du komma in i uterummet?

johel572 johel572 skrev:
Hur ska du komma in i uterummet?
Vi ska sätta in en altandörr till under balkongen. Så man går ut mot poolen och sedan svänger man direkt höger in i uterummet.
3D ritning av ett hus där plats för en ny altandörr under balkongen nära poolen är markerad.
Skapa konto

3D-ritning av hus med öppning för altandörr mot pool och uterum till höger.
Skapa konto

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Lite längre har de kommit idag. Dock behöver de korrigera lite under balkongen då det har blivit lite förskjutet åt fel håll.
Grund för byggprojekt med armeringsjärn klar, men förskjutning nära balkongen synlig.
Skapa konto
Grund till byggnation med armeringsjärn på plats, lite förskjutning närmast balkong.
Skapa konto
Hus under renovering med balkong och grundarbete, en del felaktigt förskjutet.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Det är lite stillestånd här i bygget då det körde ihop sig lite med leveransen av golvvärmekabeln och när den väl kom så hade det kört ihop sig för elektrikern vilket i sin tur har lett till att vi har fått skjuta på gjutningen. Men nu är det bokat dragning av kabeln onsdag 2/5 och gjutning av plattan är tänkt att utföras 4/5.
Två förpackningar av golvvärmekabel T2Blue på ett trägolv mot en grå vägg.
Skapa konto

Det enda som har hänt är därför att de har justerat plattan och armerat färdigt det som var kvar.

• Gilla
andthe
  • Laddar…
Rev ut det gamla golvet i hallen idag och började lägga det nya. Var lite trixigt att få dit biten runt trappan men det gick till slut. Resten är iaf enkelt då golvet bara behöver kapas lite på längden. Inga skarvar på längden alltså. Däremot är jag en golvbräda kort och eftersom det känns dumt att behöva köpa ett helt paket till pga det så ska jag försöka skarva ihop två bitar som är över sedan vi lade samma golv i köket. Tror inte att det kommer att märkas eftersom det dessutom hamnar under trappen och där ska vi ju bygga utdragbara garderober dessutom.
Nytt trägolv under installation i en hall med en bit anpassad runt trappan, underlägg synligt och verktyg på golvet.
Skapa konto

Mall för att fixa runt trappen
Golvplankor med specialkapning för att passa runt en trappkonstruktion.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ikväll har lagt klart golvet, förutom sista brädan som jag inte vågade slå dit eftersom tjejerna ligger och sover.
Nästan färdiglagt trägolv med den sista brädan som saknas, verktyg synligt i hörnet.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Ser bra ut!
Tack, ja jag är riktigt nöjd själv och då kanske mest över att man äntligen börjar få se den där bilden man har haft i huvudet så länge på riktigt

Idag har det bara blivit lite småpyssel då vi även har haft barnkalas.

Sista golvbrädan är på plats iaf. Sen har vi även påbörjat diverse små målningsprojekt.

Även spotarna i hallen har hittat sin plats.
Nyinstallerade infällda spotlights i ett vitmålat tak över vita köksskåp med trähandtag.
Skapa konto
Spotlight inbyggd i vit takyta, färdigmonterad och centrerad i bilden.
Skapa konto

Till veckan hoppas jag verkligen att det händer lite mer med uterummet igen. Golvvärmen ska på plats och förhoppningsvis så blir det gjutning på fredag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.