Hej,
Jag har köpt ett begagnat bastuaggregat med separat styrpanel. Tyvärr är kablarna klipta och dessa är förkorta för min bastu.
Vad jag har förstått så är det silikonkablar som gäller i bastun, men dessa verkar vara någon form av special kablar. Enligt instruktionen ska det vara en kabel som är 4x0,25 och en som är 10x0,25.
Jag tror att det kommer bli svårt för mig att hitta dessa. Är det någon som har några förslag på alternativa kablar? Jag antar att det inte blir några problem om jag går upp på kvadraten (om jag skulle hitta en silikonkablar som är 5x0,50 eller 5x0,75 kanske det kan lösa mitt problem?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elproman och Miltronic håller nästan bara på med kabel så prova med de.

Protte

• Gilla
Masarin
  • Laddar…
Ser inte varför det skulle krävas silikon till styrkabeln. Den behöver knappast dras precis bakom aggregatet.

• Gilla
Masarin
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Först vill jag bara tillägga att jag kommer givetvis att anlita en elektriker för installationen.

Vid närmare eftertanke så tror jag bara att det är 10 ledar kabeln som är för kort. När jag tänker på det Bo skriver undrar jag om det är tillåtet att dra en vanlig styrkabel (10x,25 ej silikon) från styrenheten in till bastun och där sätta en box med kopplingsplint. Då kan jag återanvända den bef silikonkablar inuti själva bastun.

Boxen kommer ju isåfall vara vid golvnivå och aggregatet är lite speciellt med bara 10mm säkerhetsavstånd till brännbart material.

Du kan använda standard styrkabel utan problem och gör du som du skriver blir det ju inte sämre heller.

• Gilla
Masarin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.