Drog upp ett nytt litet hål när taket. En sån här sitter högst upp. Var tvungen att vända lös en metallplugg för att få loss röret. I denna del tar det tvärstopp direkt. Nån som vet vad det är?

• Hand som pekar på ett nytt hål i taket med synligt plaströr och elektriska kablar där det tar stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skarvdel.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag ger upp. Snubblar på mållinjen. Man ska inte hålla på med el som lekman. Det är inte rätt, även om man önskade att det var enklare.

C
Antwerpen Antwerpen skrev:
Jag ger upp.
Nä, inte kan du ge upp nu när du nästan har löst mysteriet!
Det där går ju som tåget.

Kika upp där nu, med en liten spegel om det behövs, om du kan se varför det tar stopp.
Den vita grejen är bara en hylsa för att skarva ihop två rör. Eller skall vara åtminstone.
Metallpluggen du bände loss är en liten låsflärp som låser röret i skarvhylsan så att det inte skall åka isär.

Om man skall ge sig på en gissning så viker röret av åt sidan precis ovanför skarven och någon har slarvat med böjen och stukat röret istället.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Precis, kan vara ett dåligt bockat pvcrör, med tråd i så blir det stopp.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, inte kan du ge upp nu när du nästan har löst mysteriet!
Det där går ju som tåget.

Kika upp där nu, med en liten spegel om det behövs, om du kan se varför det tar stopp.
Den vita grejen är bara en hylsa för att skarva ihop två rör. Eller skall vara åtminstone.
Metallpluggen du bände loss är en liten låsflärp som låser röret i skarvhylsan så att det inte skall åka isär.

Om man skall ge sig på en gissning så viker röret av åt sidan precis ovanför skarven och någon har slarvat med böjen och stukat röret istället.
Sambon satte stopp för det hela. Nu i efterhand var det rätt beslut, även om det i stunden är svårt att slita sig när man är mitt inne i fixar-psykosen :) Elektriker kommer hit imorn. Tusen tack för stöttningen!

Jag ger upp. Snubblar på mållinjen. Man ska inte hålla på med el som lekman. Det är inte rätt, även om man önskade att det var enklare.
Du har inte kollat så röret går till en annan radiator där det är ihopkopplat? :rolleyes: Är ganska vanligt att det gör det nämligen med radiatorer ;)

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du har inte kollat så röret går till en annan radiator där det är ihopkopplat? :rolleyes: Är ganska vanligt att det gör det nämligen med radiatorer ;)
men borde det inte ligga en kopplingsdosa emellan dem? Det gör det inte vad jag kan se. Möjligt ihopkopplad radiator ligger dessutom åt fel håll från resten av kopplingsdosorna. Jag har försökt hitta en dosa i det rummet men den jag hittat innehåller inga liknande elsnablar.

det är till element så 400v? Alla element är färgkodade med svart-vit-jord. Resten blå-brun/röd?-jord.

Varför får jag inte bort den? Är den limmad nånstans i mitten? Oskönt isådantfall. :)

Nej, man limmade inte fast ledare i vprör :rofl:

Måste bara nämna att man får ALDRIG anta att en färg är en funktion, tex att röd är skyddsjord eller att gul/grön är det, utan man måste mäta.

Elskåp med flera färgade ledningar och anslutningar, inklusive gul/grön och röd, inte markerad som skyddsjord.
Skapa konto
Elektrisk dosa med kablarna gul/grön, röd och blå anslutna till olika klemmor; varning för färgkodsförvirring.
Skapa konto
Eluttag under installation med osynkroniserade kabelfärger, felaktigt antagen som skyddsjord.
Skapa konto
Eluttag med felaktigt markerade ledningar där gul/grön och röd inte är skyddsjord.
Skapa konto

Den gul/gröna och röda är INTE skyddsjord i detta huset :rolleyes:

• Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
men borde det inte ligga en kopplingsdosa emellan dem? Det gör det inte vad jag kan se. Möjligt ihopkopplad radiator ligger dessutom åt fel håll från resten av kopplingsdosorna. Jag har försökt hitta en dosa i det rummet men den jag hittat innehåller inga liknande elsnablar.
Näe, de går oftast direkt till kopplingsbox bakom radiator eller dosa bakom radiatorn som en kopplingsbox sitter framför. Har du en egen liten central för just värmen så är det förmodligen 400V och 3-fas grupper utdragna, man använde nästan aldrig kopplingsdosor då utan gick från radiator till radiator. Så det funkar inte att kolla vart en kopplingsdosor till te.x belysningen sitter för att lista ut vart rören kanske går tyvärr.

G GoGetLost skrev:
Näe, de går oftast direkt till kopplingsbox bakom radiator eller dosa bakom radiatorn som en kopplingsbox sitter framför. Har du en egen liten central för just värmen så är det förmodligen 400V och 3-fas grupper utdragna, man använde nästan aldrig kopplingsdosor då utan gick från radiator till radiator. Så det funkar inte att kolla vart en kopplingsdosor till te.x belysningen sitter för att lista ut vart rören kanske går tyvärr.
Ah, ok! Får be elektrikern titta på det. Hoppas man inte slitit löst något som ska sitta fast bara :/ radiatorerna funkar iallafall så barnen slipper frysa. :)

Ah, ok! Får be elektrikern titta på det. Hoppas man inte slitit löst något som ska sitta fast bara :/ radiatorerna funkar iallafall så barnen slipper frysa. :)
Klart att de kan gå till någon dosa någonstans men de brukades undvikas just för man saknar neutralen (den behövdes inte så den drogs aldrig med) om det är 400V radiatorer.

G GoGetLost skrev:
nä just ja, jag har ingen separat central för värmen i proppskåpet, dock en separat avstängningsknapp för värmen och en för belysning etc.

G GoGetLost skrev:
Klart att de kan gå till någon dosa någonstans men de brukades undvikas just för man saknar neutralen (den behövdes inte så den drogs aldrig med) om det är 400V radiatorer.
herregud, flyttade ett stort skåp i grannrummet och hittade sista kopplingsdosan!! Full av förväntan lossar jag locket och.. inga radiatorkablar.. Får nog gå lägga mig. Påväg in i dimman igen :)

• Haha
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
nä just ja, jag har ingen separat central för värmen i proppskåpet, dock en separat avstängningsknapp för värmen och en för belysning etc.
Ja, svårt att säga men kan ju vara en stor central som är uppdelad. Utan att veta om det är 230V eller 400V i ledarna och utan bild på centralen så är det bara gissningslek här :cool::p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.