7 327 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Värt besväret att reklamera betalt jobb?
Är det inte hantverkarens ansvarsförsäkring som träder i kraft vid en eventuell vattenskada om det visar sig att regelverket inte har följts? Snacka om att skjuta sig själv i foten i så fall.Thomas59 skrev:
Edit:
Personligen tycker jag (som inte är hantverkare) fortfarande inte att det är något värt att reklamera i det som syns på bilderna. Vissa tar upp att det är smala plattor i bild två, men detta nämner inte ens trådskaparen som ett problem. Enda klantigheten jag ser är att man har knäckt klinkret vid golvbrunnen i bild tre. Kanske fanns en anleding till detta, vad vet jag?
Vad gäller taket ser det fortfarande ut som att det är innertaket som lutar ner och alternativet skulle då vara att förskjuta allt kakel i hela badrummet någon millimeter upp. Det hade kanske i sin tur fått andra konsekvenser så jag tycker det är gnäll att reta sig på detta. Ska det gnällas så gnäll på den som satte taket.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ibland är det ett otacksamt arbete man har som hantverkare...
Finns ju en hel uppsjö av folk här som garanterat skulle blivit hantverkare istället eftersom de verkar såååå duktiga på diverse arbeten.
Ibland får man öppna ögonen och se helheten och inte ligga med lupp !
Finns ju en hel uppsjö av folk här som garanterat skulle blivit hantverkare istället eftersom de verkar såååå duktiga på diverse arbeten.
Ibland får man öppna ögonen och se helheten och inte ligga med lupp !
Vi fick offert efter att ROT-avdraget infördes. Jag tror att vi fick en billig offert jämfört med prisläget i STOCKHOLM. Nu kommer säkert många från landsorten kontra med att "i min stad kan man renovera för 25.000kr osv...".Thomas59 skrev:Jag citerar mig själv. För att förtydliga mig så skulle jag vilja säga att det jobb som du visat upp på dina bilder är ett gränsfall men endast för att du medvetet valt den billigaste offerten, OM DEN NU VAR BILLIG sett till normalt marknadspris. Om offerten visserligen var lägst men ändå kan sägas vara normalpris är jobbet inte accpetabelt och bör reklameras.
Sen är det en annan sak att det kan vara omständigt och inte alltid framgångsrikt att reklamera. Ibland går det bra, som i Bodymans fall (hoppas jag) och ibland går det inte alls. Hantverkare är även mästare på att göra sig osynliga, krångla och allmänta vara kundfientliga så vänta dig inte för mycket.
Ett bra råd kan ju vara att, som andra gjort, ta in en besiktningsman som får göra en bedömning. Då har du mer på fötterna om du reklamerar.
Byggfirman gjorde en del andra arbeten, men badrummen kostade ungefär 65.000:- /st. Då ingick rivning, fuktspärr, värmegolv, spottar i tak, termonstater, dimmer, jordfelsbrytare och kakling. Tillkom gjorde VVS + kakel/klinker. Vår totalkostnad blev ca 85.000/badrum inklusive allt (före ROT-avdrag). Det är inte billigt men jag känner ingen som fått offert på motsvarande jobb på under 100.000:- i Stockholm, EFTER att ROT-avdraget infördes.
Det är egentligen bara det ena badrummet som vi har synpunkter på. Anta att vi skulle reklamera och kunna få 10 - 15% prisavdrag (en höftning från min juristkompis) om vi bråkar. Det skulle ge oss 6500 - 9750 kr åter. Då detta kommer att dras av från arbetskostnaden blir ju vårt ROT-avdrag mindre, vi får netto bara hälften av detta, dvs upp till 4875kr. Om en besiktningsman tar 4000kr är det ju verkligen ingen idé att bråka.
Om någon vet en firma som gör billigare och bättre jobb så tipsa mig gärna, känner fler som söker efter badrumsfirma till rimligt pris.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det finns många hantverkare med hål i fötternajoflopp skrev:Är det inte hantverkarens ansvarsförsäkring som träder i kraft vid en eventuell vattenskada om det visar sig att regelverket inte har följts? Snacka om att skjuta sig själv i foten i så fall.
Edit:
Personligen tycker jag (som inte är hantverkare) fortfarande inte att det är något värt att reklamera i det som syns på bilderna. Vissa tar upp att det är smala plattor i bild två, men detta nämner inte ens trådskaparen som ett problem. Enda klantigheten jag ser är att man har knäckt klinkret vid golvbrunnen i bild tre. Kanske fanns en anleding till detta, vad vet jag?
Vad gäller taket ser det fortfarande ut som att det är innertaket som lutar ner och alternativet skulle då vara att förskjuta allt kakel i hela badrummet någon millimeter upp. Det hade kanske i sin tur fått andra konsekvenser så jag tycker det är gnäll att reta sig på detta. Ska det gnällas så gnäll på den som satte taket.![]()
Nu var detta ett lågprisjobb ( i alla fall uppfattade jag det så) och då kanske man inte får vara så petig, därav mina kommentarer. Man kan iofs tycka att det varit en klåpare till hantverkare i farten då vissa av felen beror på låg kompetens/lathet/klantighet snarare än tidshets.
Hade det varit ett jobb till normalpris hade jag ALDRIG accepterat det utförande som trådskaparen visar upp. Så klantig och kanske tom okunnig om hur ett golv ska sättas FÅR MAN INTE VARA som hantverkare. Att taklinjen lutar är normalt inga problem. Mäta + smygvinkel + linje och knäck eller som jag själv gjorde; en rätbräda, två mått och en miniräknare. Det är inte svårt att ta två mått, dela med antalet plattor och få en fin måttserie att knäcka efter.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det är klart det är otacksamt om man gör ett dåligt jobb. Vad hade du förväntat dig, en bukett rosor om du gjort ett dåligt jobb, och kanske lite dricksPaul-Staffanstorp skrev:
Ni som gör ett bra jobb behöver inte ta åt er och får säkert er beskärda del av kundernas tacksamhet.
Det finns alldeles säkert lika många hantverkare som borde valt ett annat yrke.
På¨vilket sätt menar du att helheten rättfärdigar ett dåligt jobb. De flesta brister som redovisas av missnöjda kunder behöver kunden ingen lupp för att se. Däremot verkar många hantverkare behöva en omedelbar synundersökning.
Många hantverkare HAR INGEN KÄNSLA för helheten, ingen känsla för estetik, ingen känsla för finish och ABSOLUT ingen känsla för hur man skapar och bibehåller bra kundrelationer.
Håller med, och vi hade ganska låga krav från början pga prisnivån. Väntade på att du Thomas59 skulle döma ut arbetet efter dina tidigare kommentarer. Flera andra tycker att det ser bra ut. Kanske är du mer petig än andra?Thomas59 skrev:
Vi har kommit fram till att låta saken vara och njuta av våra nya badrum istället. Livet blir nog roligare då.
Kommer dock att vara hårdare mot andra hantverkare i framtiden och besiktiga innan betalning.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nja, döma ut är kanske att ta i och frågan är om det är värt besväret att reklamera.Lars_M skrev:Håller med, och vi hade ganska låga krav från början pga prisnivån. Väntade på att du Thomas59 skulle döma ut arbetet efter dina tidigare kommentarer. Flera andra tycker att det ser bra ut. Kanske är du mer petig än andra?
Vi har kommit fram till att låta saken vara och njuta av våra nya badrum istället. Livet blir nog roligare då.Även om vi reklamerar så ser det ju ut som det gör (tänker inte låta någon klåpare foga om). Visst kunde vi kanske fått tillbaka några tusen kronor men den förlusten får vi leva med.
Kommer dock att vara hårdare mot andra hantverkare i framtiden och besiktiga innan betalning.
Beställer man ett jobb där priset (lågt) har högsta prioritet får man nog ta risken att finish inte blir på topp. Rent våtrumsmässigt ska man dock inte behövakompromissa.
Nej jag tycker inte att jag är petig men hantverkare som är lata, inkompetenta och slarviga tycker givetvis det. Saken är ju den att det ofta tar lika mycket tid att göra fel som att göra rätt så blir det fel är det oftast slarv eller att man helt enkelt inte har "öga" för finish eller så är man helt enkelt inkompetent och kan inte bättre.
En helt annan aspekt av det hela är att "naturlagen" att ett lågt pris ger ett sämre jobb givetvis inte är någon naturlag. Hantverkarbranschen är präglad av traditioner, skråtänkande och utvecklingsfientlighet. Det finns många liknande brancher som fått ett bryskt uppvaknande när riktiga företagare med effektivitetstänkande, kundfokus, kompetensutveckling och nya affärsmodeller gjort entré. Måtte det hända inom en snar framtid även på de områden som diskuteras mest här på forumet.
Det göms oceaner av ineffektivtet i dagens hantverksföretag, dåligt kunnande ifråga om att driva företag, dvs ofta inget kunnande i frågor kring sälj- och marknadsföring, affärsutveckling, kundservice, eftermarknad osv men också brister i arbetsplanering, administration och ekonomihantering.
Det finns inget som talar för att ett effektivt drivet lågprisföretag inte skulle kunna etablera sig på marknaden med vettiga priser till en kvalitet som ligger i paritet med vad de flesta hantverkare kan leverera idag.
Nu måste man ju ändå hedra de få hantverkare som trots alla brister som branschen lider av klarar att leverera toppenjobb till mycket nöjda kunder. Dom finns men som någon kommenterade, dom är svåra att hitta då dom inte behöver marknadsföra sig.
Thomas, 59 årThomas59 skrev:Nja, döma ut är kanske att ta i och frågan är om det är värt besväret att reklamera.
Beställer man ett jobb där priset (lågt) har högsta prioritet får man nog ta risken att finish inte blir på topp. Rent våtrumsmässigt ska man dock inte behövakompromissa.
Nej jag tycker inte att jag är petig men hantverkare som är lata, inkompetenta och slarviga tycker givetvis det. Saken är ju den att det ofta tar lika mycket tid att göra fel som att göra rätt så blir det fel är det oftast slarv eller att man helt enkelt inte har "öga" för finish eller så är man helt enkelt inkompetent och kan inte bättre.
En helt annan aspekt av det hela är att "naturlagen" att ett lågt pris ger ett sämre jobb givetvis inte är någon naturlag. Hantverkarbranschen är präglad av traditioner, skråtänkande och utvecklingsfientlighet. Det finns många liknande brancher som fått ett bryskt uppvaknande när riktiga företagare med effektivitetstänkande, kundfokus, kompetensutveckling och nya affärsmodeller gjort entré. Måtte det hända inom en snar framtid även på de områden som diskuteras mest här på forumet.
Det göms oceaner av ineffektivtet i dagens hantverksföretag, dåligt kunnande ifråga om att driva företag, dvs ofta inget kunnande i frågor kring sälj- och marknadsföring, affärsutveckling, kundservice, eftermarknad osv men också brister i arbetsplanering, administration och ekonomihantering.
Det finns inget som talar för att ett effektivt drivet lågprisföretag inte skulle kunna etablera sig på marknaden med vettiga priser till en kvalitet som ligger i paritet med vad de flesta hantverkare kan leverera idag.
Nu måste man ju ändå hedra de få hantverkare som trots alla brister som branschen lider av klarar att leverera toppenjobb till mycket nöjda kunder. Dom finns men som någon kommenterade, dom är svåra att hitta då dom inte behöver marknadsföra sig.
Jag vet att det här forumet inte handlar om dig utom om att bygga hus. Men kan du inte berätta varför du har ett sådant hantverkarhat?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ingen fara JPL. Jag vill dock mildra domen till ogillar och jag är inte 59 år. 59 står för något helt annatJPL skrev:
Jag hyser inget särskilt agg mot just hantverkare, jag ogillar faktiskt alla typer av företag/leverantörer av varor och tjänster som inte lever upp till de krav som deras kunder rimligen kan ställa och som inte kan hantera relationen till sina kunder.
Duktiga hantverkare (alltså både yrkes-och affärsmässigt) har jag inget emot. Känner flera sådana men resten, jag dom tycker jag ju inte om.
Inte av personliga skäl, jag är nog tillräckligt kunnig och van att göra affärer för att kunna sålla bland dem jag ev anlitar.
Nej det beror väl i viss mån på att jag privat har erfarenhet av kontakter med många hantverkare som visat sig inte vara seriösa, som jag dock inte anlitat men kanske främst genom att mångavänder sig till mig för att få hjälp att reda upp vad oseriösa hantverkare ställt till med.
Varför då undrar du kanske? Ja dels är jag själv jurist och hyfsat insatt i kunders rättigheter och dels har jag startat och drivit ett antal företag som jobbar just med företags relationer till sina kunder och det har väl kanske givit mig viss vana att hantera besvärliga företag. Genom dessa företag har jag också tillgång till advokater som inte är att leka med för företag som inte har rent mjöl i påsen.
Du citerar ett inlägg av mig där jag pekar på "lata, inkompetenta och slarviga" hantverkare och jag påstår vidare, som du också citerar, att det "...göms oceaner av ineffektivtet i dagens hantverksföretag, dåligt kunnande ifråga om att driva företag, dvs ofta inget kunnande i frågor kring sälj- och marknadsföring, affärsutveckling, kundservice, eftermarknad osv men också brister i arbetsplanering, administration och ekonomihantering".
Det första citatet ovan pekar ut just hantverkare som är "lata, inkompetenta och slarviga" och sådana finns det i mängder. Att förneka förekomsten av dessa hantverkare är att stoppa huvudet i sanden och det brukar inte lösa några problem. Känner man sig träffad bör man kanske ta sig en funderare.
Det andra citatet är ett resultat av mitt arbete med affärsutveckling, jo jag jobbar med det också (min huvudsyssla), där jag dagligen möter småföretagare och entreprenörer från alla branscher och får en ganska god inblick i vilken kompetens som saknas. Det sista citatet gäller tyvärr i stor utsträckning även duktiga hantverkare. Under en period gick det så långt att jag startade en entreprenörsskola för att lära entreprenörer, som var duktiga vad gäller yrkesskicklighet men saknade resten, allt det som jag skriver om i sista citatet.
I samband med detta fick jag många förfrågningar om jag var intresserad av att starta företag som kunde föra in lite nytt tänkande i branschen. Jag har gjort det i andra branscher och visst, bygghantverkarbranschen kanske skulle vara intressant att ta tag i. Just nu jobbar jag dock med en annan bransch där jag startat företag som utmanar traditionella arbetsformer men vem vet!
Kanske är det så att du delvis har rätt ändå. Jag mår verkligen illa av att se hur många hantverkare, inte alla dock, kör över kunder som inte kan försvara sig, inte har kunskapen, inte har något att sätta emot och till slut ger upp och betalar. Jag kan lova dig att i dom "fall" jag engagerar mig får hantverkaren (eller andra yrkesgrupper för den delen) det hett om öronen.
Du, JPL, har ju faktiskt citerat ett av mina inlägg i sin helhet och jag undrar ju lite nyfiket vilken del av beskrivningen som du tycker är felaktig? Det skulle vara intressant att läsa.
Du bl.a Thomas59 bygger upp ett "hets mot hantverksgrupp" .Thomas59 skrev:Ingen fara JPL. Jag vill dock mildra domen till ogillar och jag är inte 59 år. 59 står för något helt annat![]()
Jag hyser inget särskilt agg mot just hantverkare, jag ogillar faktiskt alla typer av företag/leverantörer av varor och tjänster som inte lever upp till de krav som deras kunder rimligen kan ställa och som inte kan hantera relationen till sina kunder.
Duktiga hantverkare (alltså både yrkes-och affärsmässigt) har jag inget emot. Känner flera sådana men resten, jag dom tycker jag ju inte om.
Inte av personliga skäl, jag är nog tillräckligt kunnig och van att göra affärer för att kunna sålla bland dem jag ev anlitar.
Nej det beror väl i viss mån på att jag privat har erfarenhet av kontakter med många hantverkare som visat sig inte vara seriösa, som jag dock inte anlitat men kanske främst genom att mångavänder sig till mig för att få hjälp att reda upp vad oseriösa hantverkare ställt till med.
Varför då undrar du kanske? Ja dels är jag själv jurist och hyfsat insatt i kunders rättigheter och dels har jag startat och drivit ett antal företag som jobbar just med företags relationer till sina kunder och det har väl kanske givit mig viss vana att hantera besvärliga företag. Genom dessa företag har jag också tillgång till advokater som inte är att leka med för företag som inte har rent mjöl i påsen.
Du citerar ett inlägg av mig där jag pekar på "lata, inkompetenta och slarviga" hantverkare och jag påstår vidare, som du också citerar, att det "...göms oceaner av ineffektivtet i dagens hantverksföretag, dåligt kunnande ifråga om att driva företag, dvs ofta inget kunnande i frågor kring sälj- och marknadsföring, affärsutveckling, kundservice, eftermarknad osv men också brister i arbetsplanering, administration och ekonomihantering".
Det första citatet ovan pekar ut just hantverkare som är "lata, inkompetenta och slarviga" och sådana finns det i mängder. Att förneka förekomsten av dessa hantverkare är att stoppa huvudet i sanden och det brukar inte lösa några problem. Känner man sig träffad bör man kanske ta sig en funderare.
Det andra citatet är ett resultat av mitt arbete med affärsutveckling, jo jag jobbar med det också (min huvudsyssla), där jag dagligen möter småföretagare och entreprenörer från alla branscher och får en ganska god inblick i vilken kompetens som saknas. Det sista citatet gäller tyvärr i stor utsträckning även duktiga hantverkare. Under en period gick det så långt att jag startade en entreprenörsskola för att lära entreprenörer, som var duktiga vad gäller yrkesskicklighet men saknade resten, allt det som jag skriver om i sista citatet.
I samband med detta fick jag många förfrågningar om jag var intresserad av att starta företag som kunde föra in lite nytt tänkande i branschen. Jag har gjort det i andra branscher och visst, bygghantverkarbranschen kanske skulle vara intressant att ta tag i. Just nu jobbar jag dock med en annan bransch där jag startat företag som utmanar traditionella arbetsformer men vem vet!
Kanske är det så att du delvis har rätt ändå. Jag mår verkligen illa av att se hur många hantverkare, inte alla dock, kör över kunder som inte kan försvara sig, inte har kunskapen, inte har något att sätta emot och till slut ger upp och betalar. Jag kan lova dig att i dom "fall" jag engagerar mig får hantverkaren (eller andra yrkesgrupper för den delen) det hett om öronen.
Du, JPL, har ju faktiskt citerat ett av mina inlägg i sin helhet och jag undrar ju lite nyfiket vilken del av beskrivningen som du tycker är felaktig? Det skulle vara intressant att läsa.
Så är det, sedan kan du skriva hur lång uppsats som helst om det.
Faktum är, att vi hantverkare finns till här för gratis rådgivning.
Men hetsen mot oss blir nog för stor så till slut får ni googla råden.
Fråga JPL
Jag tror att hanverkarna här c.a 1.7% som är i din kategori "lata, inkompetenta o.s.v.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Hets mot hantverkargrupp, men Telabtelab, du är ju hysteriskt roligtelabtelab skrev:Du bl.a Thomas59 bygger upp ett "hets mot hantverksgrupp" .
Så är det, sedan kan du skriva hur lång uppsats som helst om det.
Faktum är, att vi hantverkare finns till här för gratis rådgivning.
Men hetsen mot oss blir nog för stor så till slut får ni googla råden.
Fråga JPL
Jag tror att hanverkarna här c.a 1.7% som är i din kategori "lata, inkompetenta o.s.v.
Rent hypotetiskt kan de ju vara som många hantverkare hävdar att det faktiskt är kunden det är fel på. Det är i alla fall det vanligaste försvaret från hantverkarnas sida. Tar man del av erfarenheterna från andra branscher med liknande "hets" mot yrkesgrupper visar det sig dock att kunden sällan är den dominerande orsaken men ok, det finns besvärliga kunder, det ska vi inte sticka under stol med. Felet ligger dock oftast hos företagen som inte orkat, velat eller kunnat anpassa sig till den marknad som föder dem.
Jag tror att de flesta hantverkare som frekventerar detta forum är uppskattade för sina råd i olika frågor. Därom råder det nog inga tvivel.
ATT NI GER GRATIS RÅD GÖR ER DOCK INTE SKYDDADE FRÅN KRITIK, ELLER RÄTTARE SAGT, SKYDDAR INTE BYGGHANTVERKARBRANSCHEN FRÅN KRITIK.
Dom 1,7% du anger, var får du den siffran ifrån?
Tyvärr finns en skråmentalitet som tex yttrar sig i att hantverkare, vissa finns på detta forum, snabbt rycker ut till försvar även i hopplösa fall. Försvaret brukar, lite generaliserat, bestå i att det är kunden det är fel på.
Något större engagemang i frågor kring hur man tar tag i rötäggen i branschen verkar det dock inte finnas. Vore jag hantverkare skulle jag nog spy galla över kollegor som ger branschen badwill, istället för att skylla på kunden, men det är ju jag det.
Jag tror att de många seriösa hantverkare som finns på forumet inte känner sig särskilt träffade av kritiken, men också att dom blir lite illa berörda av att ett yrke som dom utövar, med stolthet, dras i smutsen.
Känner du dig träffad av kritiken bör du ta dig en funderare. Känner du dig inte träffad men illa berörd bör du fundera på att engagera dig i en uppryckning av branschen.
En enkel fråga!Thomas59 skrev:Hets mot hantverkargrupp, men Telabtelab, du är ju hysteriskt roligmen visst, det ligger en hel del sanning även i detta. Om jag var hantverkare, och orkade engagera mig i frågan, skulle jag ju ta en funderare kring VARFÖR så många spyr galla över "lata, inkompetenta och slarviga" hantverkare.
Rent hypotetiskt kan de ju vara som många hantverkare hävdar att det faktiskt är kunden det är fel på. Det är i alla fall det vanligaste försvaret från hantverkarnas sida. Tar man del av erfarenheterna från andra branscher med liknande "hets" mot yrkesgrupper visar det sig dock att kunden sällan är den dominerande orsaken men ok, det finns besvärliga kunder, det ska vi inte sticka under stol med. Felet ligger dock oftast hos företagen som inte orkat, velat eller kunnat anpassa sig till den marknad som föder dem.
Jag tror att de flesta hantverkare som frekventerar detta forum är uppskattade för sina råd i olika frågor. Därom råder det nog inga tvivel.
ATT NI GER GRATIS RÅD GÖR ER DOCK INTE SKYDDADE FRÅN KRITIK, ELLER RÄTTARE SAGT, SKYDDAR INTE BYGGHANTVERKARBRANSCHEN FRÅN KRITIK.
Dom 1,7% du anger, var får du den siffran ifrån?
Tyvärr finns en skråmentalitet som tex yttrar sig i att hantverkare, vissa finns på detta forum, snabbt rycker ut till försvar även i hopplösa fall. Försvaret brukar, lite generaliserat, bestå i att det är kunden det är fel på.
Något större engagemang i frågor kring hur man tar tag i rötäggen i branschen verkar det dock inte finnas. Vore jag hantverkare skulle jag nog spy galla över kollegor som ger branschen badwill, istället för att skylla på kunden, men det är ju jag det.
Jag tror att de många seriösa hantverkare som finns på forumet inte känner sig särskilt träffade av kritiken, men också att dom blir lite illa berörda av att ett yrke som dom utövar, med stolthet, dras i smutsen.
Känner du dig träffad av kritiken bör du ta dig en funderare. Känner du dig inte träffad men illa berörd bör du fundera på att engagera dig i en uppryckning av branschen.
Skulle du vilja att hantverkarna försvann ifrån detta forum?
Thomas59 skrev:Hets mot hantverkargrupp, men Telabtelab, du är ju hysteriskt roligmen visst, det ligger en hel del sanning även i detta.
Bra att du erkänner det.
men ok, det finns besvärliga kunder, det ska vi inte sticka under stol med.
Vore jag hantverkare skulle jag nog spy galla
Jag tror att de många seriösa hantverkare som finns på forumet.
va bra
Jag tror att du fullständigt missförstått hur forum likt detta fungerar.telabtelab skrev:
Det finns över 70 000 medlemmar på detta forum. ALLA som bidrar med råd och tips ger gratis rådgivning, jag vet inte att någon får betalt för att göra inlägg och det är frivilligt att delta i diskussionerna. Det finns otroligt mycket kunskap och erfarenhet här och det är inte ensidigt kopplat till yrkesfolk - kunskapen bland pålästa hemafixare är enorm.
Jag tror att det är många som fnissar eller rent av gapskrattar när du hotar med att lämna tangentbordet. Om man inte vill delta i diskussionerna av en eller annan anledning så gör inte det! Svårare än så är det inte. Det finns alltid någon annan som mår bra av att hjälpa andra.
Just du kanske också ska fundera på vad du bidrar med på forumet. Jag tittade på dina 30-40 senaste inlägg och det var mest gnäll kring att hantverkare har ett dåligt rykte.
Ett forum som detta handlar BARA om att vilja dela med sig om sina erfarenheter och hjälpa andra. Är man här av andra skäl blir man nog besviken.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Märklig fråga men nej, varför skulle jag vilja det.telabtelab skrev:
Jag vill inte ens att dom "lata och inkompetenta" försvinner. Jag har helt enkelt inga synpunkter på vilka som finns på forumet.
Har egentligen inte med saken att göra men har du kanske missuppfattat hur detta, och de flesta andra forum, fungerar?