Jag har deltagit i flera trådar här om kvalitén på badrumsrenovering. Vi har nyligen fått två badrum renoverade och börjar nu ifrågasätta om vi skall reklamera eller inte.
Vi anlitade samma byggfirma som vi hade när vi gjorde om ett badrum för 3 år sedan i en gammal lägenhet. Vi var ganska nöjda då. Vi valde den klart billigaste offerten nu som då. Tanken fanns ju att vi därmed inte skulle få det bäst utförda jobbet, men att det ändå skulle bli ok.
När arbetet var slutfört tyckte vi att det såg bra ut. Helhetsintrycket var fantastiskt jämfört med hur det såg ut innan renovering. Vi betalade därför fakturan utan avdrag. Efter att ha deltagit i diskussionerna här förstår jag att kvalitén kanske inte är 100% och jag retar mig nu på de skavanker jag upptäckt.
Följande är bristfälligt:
Fogen runt golvbrunnen i nedre badrum är bredare än övriga fogar, se bild 1.
Visa fogar golv/vägg är ojämna, se bild 2.
Plattor kring brunn i övre badrum fult lagda, se bild 3.
Ful takfog i snedtak, samt plattorna är inte 100% exakt skurna mot tak, skillnaden är 1-1.5 mm i värsta fall, bild 4.
Vissa hörnfogar är inte helt jämna.
Till det positiva kan nämnas:
Inga större synliga fogsprång
Golv och väggar perfekt jämna och som regel raka, fina fogar.
Plattorna sitter symetriskt, rakt och fint.
Ok fall mot båda brunnar.
Ingen överfakturering, pris exakt enligt offert.
Jag är petig men kan tänka mig att släppa allt och gå vidare om detta är acceptabelt. Om inte måste vi anlita en besiktningsman som kostar 4000kr och därefter kräva återbetalning av byggfirman (om besiktningsmannen dömer ut jobbet). Hur mycket kan vi tänkas få tillbaka? Vad händer om byggfirman inte vill betala? Är det värt besväret att bråka?
Vi anlitade samma byggfirma som vi hade när vi gjorde om ett badrum för 3 år sedan i en gammal lägenhet. Vi var ganska nöjda då. Vi valde den klart billigaste offerten nu som då. Tanken fanns ju att vi därmed inte skulle få det bäst utförda jobbet, men att det ändå skulle bli ok.
När arbetet var slutfört tyckte vi att det såg bra ut. Helhetsintrycket var fantastiskt jämfört med hur det såg ut innan renovering. Vi betalade därför fakturan utan avdrag. Efter att ha deltagit i diskussionerna här förstår jag att kvalitén kanske inte är 100% och jag retar mig nu på de skavanker jag upptäckt.
Följande är bristfälligt:
Fogen runt golvbrunnen i nedre badrum är bredare än övriga fogar, se bild 1.
Visa fogar golv/vägg är ojämna, se bild 2.
Plattor kring brunn i övre badrum fult lagda, se bild 3.
Ful takfog i snedtak, samt plattorna är inte 100% exakt skurna mot tak, skillnaden är 1-1.5 mm i värsta fall, bild 4.
Vissa hörnfogar är inte helt jämna.
Till det positiva kan nämnas:
Inga större synliga fogsprång
Golv och väggar perfekt jämna och som regel raka, fina fogar.
Plattorna sitter symetriskt, rakt och fint.
Ok fall mot båda brunnar.
Ingen överfakturering, pris exakt enligt offert.
Jag är petig men kan tänka mig att släppa allt och gå vidare om detta är acceptabelt. Om inte måste vi anlita en besiktningsman som kostar 4000kr och därefter kräva återbetalning av byggfirman (om besiktningsmannen dömer ut jobbet). Hur mycket kan vi tänkas få tillbaka? Vad händer om byggfirman inte vill betala? Är det värt besväret att bråka?
Personligen tycker jag inte att det verkar vara något att bråka om. Visst, man kan tycka att de kunde ha sågat klinkret i bild tre istället för att knäcka dem. Vad gäller snedtaket ser det på bilden mer ut som att taklinjen inte är i våg med golvet. Har svårt att tro att de inte skulle lyckas knäcka en kakelplatta vinkelrätt, nästan omöjligt att misslyckas med. 
Hej!
Jag har varit in en del bryderier vid mitt nybygge och har fått båda våra badrum omgjorda, de tot 4 badrummen som gjorts är inte i närheten av de utseendet du har.
Jag tycker det såg bra ut och att du ska fortsätta vara nöjd som du var innan.
Dessutom kommer det inte vara lönt att försöka kräva tebax, det kommer bara din energi.
Om du ställer krav på återbetalning, säg 10 000 och de vägrar så är din nästa väg att stämma, vilket kommer kosta mer än det ger.
sen kan man se din fulla betalning som en acceptans.
Mvh
Jag har varit in en del bryderier vid mitt nybygge och har fått båda våra badrum omgjorda, de tot 4 badrummen som gjorts är inte i närheten av de utseendet du har.
Jag tycker det såg bra ut och att du ska fortsätta vara nöjd som du var innan.
Dessutom kommer det inte vara lönt att försöka kräva tebax, det kommer bara din energi.
Om du ställer krav på återbetalning, säg 10 000 och de vägrar så är din nästa väg att stämma, vilket kommer kosta mer än det ger.
sen kan man se din fulla betalning som en acceptans.
Mvh
Snacka om att grupptryck kan förvilla folk, som sagt vad man ser på dina bilder så ser det överlag bra ut. Det enda som kunde ha varit bättre är dom/han/hon inte hade knäckt plattorna runt brunnen och runt ytterhörnet.
MEN detta skulle du ju ha sagt till om direkt men tydligen har du inte tänkt på det förrän NU, så låt det vara eftersom prisavdraget aldrig kommer att täcka kostnaderna för besiktningsmannen och han kanske inte dömer ut knäckningen ens.
Det viktiga är att helhetsbilden ser bra ut och inte att man tar makrobilder på fogar som slår på en mm, då blir det bara ett sjukligt beteende.
....och NEJ, jag är ingen ond plattsättare som försöker försvara plattsättaren som har gjort TS badrum!!
MEN detta skulle du ju ha sagt till om direkt men tydligen har du inte tänkt på det förrän NU, så låt det vara eftersom prisavdraget aldrig kommer att täcka kostnaderna för besiktningsmannen och han kanske inte dömer ut knäckningen ens.
Det viktiga är att helhetsbilden ser bra ut och inte att man tar makrobilder på fogar som slår på en mm, då blir det bara ett sjukligt beteende.
....och NEJ, jag är ingen ond plattsättare som försöker försvara plattsättaren som har gjort TS badrum!!
Håller nog med här. Takvinkeln är nog svårt att lösa för plattsättarn. Brunnen däremot ser lite sådär ut, annars tycker jag att du skall vara nöjd. Iaf det som vi ser på bilderna villsäga.
Jag har funderat lite på det här med att reklamera saker som inte leder till omgörning. OBS!! Detta gäller kosmetiska saker ej stora tekniska fel.
Då hantverkarn som gjort arbetet redan visat vad han går för, som sagts innan har man olika öga för vad man tycker är bra, så varför ska han dit och pilla på saker igen.
Vi har t ex dåligt med fog i våran duschhörna, åtgärd är lika med kratsa ur fogen så mycket så man kan lägga dit ny, vad händer om han råkar gå igenom och göra ett litet hål i tätskiktsduken, erkänner han då? Om han ska knacka loss en platta och råka förstöra tätskiktet, erkänner han då?
Å andra sidan vet man inte hur det ser ut bakom nu men man vill ju ha så lite fel som möjligt, så de där små åtgärdande ingreppen som kan förstöra mer än det ger, kanske man ska släppa om det inte stör en allt för mycket. Detta är skitsvårt då det är såna kontraster och stora skador som kan ske om man råkar ut för bluffmakare.
Mvh
Då hantverkarn som gjort arbetet redan visat vad han går för, som sagts innan har man olika öga för vad man tycker är bra, så varför ska han dit och pilla på saker igen.
Vi har t ex dåligt med fog i våran duschhörna, åtgärd är lika med kratsa ur fogen så mycket så man kan lägga dit ny, vad händer om han råkar gå igenom och göra ett litet hål i tätskiktsduken, erkänner han då? Om han ska knacka loss en platta och råka förstöra tätskiktet, erkänner han då?
Å andra sidan vet man inte hur det ser ut bakom nu men man vill ju ha så lite fel som möjligt, så de där små åtgärdande ingreppen som kan förstöra mer än det ger, kanske man ska släppa om det inte stör en allt för mycket. Detta är skitsvårt då det är såna kontraster och stora skador som kan ske om man råkar ut för bluffmakare.
Mvh
Jag håller oxå med att du bör vara nöjd. Visst kunde plattsättaren ha undvikit de smala bitarna i bild 2 genom att ha gjort en annorlunda plattplacering på golvytan. Personligen tycker jag att även plattorna runt golvbrunnen bör vara symmetriskt placerade. Detta har inget med funktion att görautan bara en ren estetisk detalj.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag brukar ju vara ganska kritisk mot klantiga hantverkare och visst, några missar har han allt gjort men inget dramatiskt. Du valde ju trots allt den billigaste offerten och givet att det rent tekniska utförandet är enligt reglerna blir det kanske lite sämre finish med ett lågt pris.
Nu är det ju ganska enkla saker som plattsättaren missat eller kunnat göra annorlunda.
Bild 1: Plattplacering runt golvbrunnen - snyggare om brunnen ligger symetriskt i förhållande till palttorna men det krävs lite tänk och planering så NEJ, det får du troligen inte med en billig plattsättare
Bild 1: Fogarna runt golvbrunnen - bör ju vara samma som övriga fogar och det tar lika mycket tid att mäta fel som att mäta rätt så JA, det borde du få även med en billig plattsättare
Bild 2: Dom smala kantplattorna och skärningen/delade plattan i hörnet - tar tid och tankekraft att planera så kantplattorna inte blir smalare än en 3-dels platta och det kanske inte går och det tar längre tid att skära ur för hörnen än att splitta plattan så NEJ, det får du troligen inte med en billig plattsättare.
Bild 3: Fogarna runt golvbrunnen och splittade plattor - klart det ska vara lika breda fogar över allt och plattorna bör inte splittas. Lika lätt att mäta rätt som fel men tar lägre tid att skära plattan hel än att splitta så JA/NEJ, fogarna borde en billig fixa men splittningen får du leva med.
Bild 4: Bred fog i överkant som inte följer taklinjen - fogen är i bredaste laget och bör följa taklinjen. Felmätning och/eller lathet men det tar lite extra tid att mäta rätt närtaklinjen sluttar så KANSKE ett gränsfall.
Sammantaget så har du väl fått det du betalat för men småmissarna är onödiga. Tror inte du har något för att reklamera.
Lärdomen är väl att tar du en billig offert bör du vara beredd att lite diskret påpeka saker under arbetets gång då det är lättare att fixa missar innan allt "torkat".
Nu är det ju ganska enkla saker som plattsättaren missat eller kunnat göra annorlunda.
Bild 1: Plattplacering runt golvbrunnen - snyggare om brunnen ligger symetriskt i förhållande till palttorna men det krävs lite tänk och planering så NEJ, det får du troligen inte med en billig plattsättare
Bild 1: Fogarna runt golvbrunnen - bör ju vara samma som övriga fogar och det tar lika mycket tid att mäta fel som att mäta rätt så JA, det borde du få även med en billig plattsättare
Bild 2: Dom smala kantplattorna och skärningen/delade plattan i hörnet - tar tid och tankekraft att planera så kantplattorna inte blir smalare än en 3-dels platta och det kanske inte går och det tar längre tid att skära ur för hörnen än att splitta plattan så NEJ, det får du troligen inte med en billig plattsättare.
Bild 3: Fogarna runt golvbrunnen och splittade plattor - klart det ska vara lika breda fogar över allt och plattorna bör inte splittas. Lika lätt att mäta rätt som fel men tar lägre tid att skära plattan hel än att splitta så JA/NEJ, fogarna borde en billig fixa men splittningen får du leva med.
Bild 4: Bred fog i överkant som inte följer taklinjen - fogen är i bredaste laget och bör följa taklinjen. Felmätning och/eller lathet men det tar lite extra tid att mäta rätt närtaklinjen sluttar så KANSKE ett gränsfall.
Sammantaget så har du väl fått det du betalat för men småmissarna är onödiga. Tror inte du har något för att reklamera.
Lärdomen är väl att tar du en billig offert bör du vara beredd att lite diskret påpeka saker under arbetets gång då det är lättare att fixa missar innan allt "torkat".
Det finns inte någon anledning att ta upp plattor för om hantverkaren är klantig så ryker badrummet.
Finns tätskikt som sitter hårdare och inte lossnar lika lätt där det går bra att ta upp en platta.
Men i övrigt är det inte värt utan man får ta ett prisavdrag för de kosmetiska felen.
Finns tätskikt som sitter hårdare och inte lossnar lika lätt där det går bra att ta upp en platta.
Men i övrigt är det inte värt utan man får ta ett prisavdrag för de kosmetiska felen.
Bambi skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag citerar mig själv. För att förtydliga mig så skulle jag vilja säga att det jobb som du visat upp på dina bilder är ett gränsfall men endast för att du medvetet valt den billigaste offerten, OM DEN NU VAR BILLIG sett till normalt marknadspris. Om offerten visserligen var lägst men ändå kan sägas vara normalpris är jobbet inte accpetabelt och bör reklameras.Thomas59 skrev:Jag brukar ju vara ganska kritisk mot klantiga hantverkare och visst, några missar har han allt gjort men inget dramatiskt. Du valde ju trots allt den billigaste offerten och givet att det rent tekniska utförandet är enligt reglerna blir det kanske lite sämre finish med ett lågt pris.
Sen är det en annan sak att det kan vara omständigt och inte alltid framgångsrikt att reklamera. Ibland går det bra, som i Bodymans fall (hoppas jag) och ibland går det inte alls. Hantverkare är även mästare på att göra sig osynliga, krångla och allmänta vara kundfientliga så vänta dig inte för mycket.
Ett bra råd kan ju vara att, som andra gjort, ta in en besiktningsman som får göra en bedömning. Då har du mer på fötterna om du reklamerar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja det är ju ett dilemma. Han kanske kratsar hål på tätskiktet på ren dj-skapBambi skrev:Jag har funderat lite på det här med att reklamera saker som inte leder till omgörning. OBS!! Detta gäller kosmetiska saker ej stora tekniska fel.
Mvh
Ta bort plattor är mer riskfyllt. Är man mycket försiktig kan det gå bra men risken är ganska stor att tätskiktet skadas. Får man en skada kan man iofs fortsätta att ta bort plattor tillls man har ett ganska stort område med helt tätskikt runt om och sen göra en bred skarv på tätskiktet. Inte ok enligt våtrumsreglerna men för en gör-det-självare kan det vara en lösning som alt till att riva hela våtrummet.
Man bör dock vara medveten om vilka konsekvenser det kan få, främst försäkringsmässigt.