Vi flyttade in för 4 år sedan. Då fanns en LG torktumlare av modell RC8055AP3Z.
Vi använder inte torktumlare mycket men de få ggr vi tvättat en kudde/täcke och önskat använda den får vi felmeddelandet 0E (eller OE?)

Söker man runt på nätet så är det relaterat till tömningspumpen.

Jag ringde LG som hänvisade till Spacetronic som är deras samarbetspartner för att reparera vitvarorna. Personen på Spacetronic verkade förvånad när jag sa felkod OE och frågade om det var en kombimaskin med tvätt eftersom det är felkod för just tömningspumpen. Troligtvis pratade jag med någon i kundtjänst som inte har detaljerad kunskap.

Han säger då att det kostar 990 kr att felsöka och 1890 kr (inkl felsökning) att laga förutsatt att de har med sig delarna och felet inte är för stort. Han lade även till att de förbereder delar som behövs för att laga den baserat på felkoden.

Jag gissar att det har något med pumpen att göra som avlägsnar kondensvattnet? Så jag öppnade upp maskinen på skoj för att se om jag kunde se något. Jag har bytt tömningspump på en Bosch tvättmaskin tidigare och det var inte svårt. Den här verkar dock inte lika lätt att byta på..

Någon som har haft liknande problem? Slangen jag pekar på är utgående kondensvatten.

• Öppen LG torktumlare modell RC8055AP3Z, visar insidan med elektronikpanel och trumma synliga, slangen för utgående kondensvatten pekas på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen LG torktumlare modell RC8055AP3Z med finger som pekar på utgående kondensvattenslang och intern pumpkomponent.
    Skapa konto
  • Öppen LG torktumlare modell RC8055AP3Z, visar insidan med kondensvattenpump och utgående slang.
    Skapa konto
C chokonanana skrev:
Vi flyttade in för 4 år sedan. Då fanns en LG torktumlare av modell RC8055AP3Z.
Vi använder inte torktumlare mycket men de få ggr vi tvättat en kudde/täcke och önskat använda den får vi felmeddelandet 0E (eller OE?)

Söker man runt på nätet så är det relaterat till tömningspumpen.

Jag ringde LG som hänvisade till Spacetronic som är deras samarbetspartner för att reparera vitvarorna. Personen på Spacetronic verkade förvånad när jag sa felkod OE och frågade om det var en kombimaskin med tvätt eftersom det är felkod för just tömningspumpen. Troligtvis pratade jag med någon i kundtjänst som inte har detaljerad kunskap.

Han säger då att det kostar 990 kr att felsöka och 1890 kr (inkl felsökning) att laga förutsatt att de har med sig delarna och felet inte är för stort. Han lade även till att de förbereder delar som behövs för att laga den baserat på felkoden.

Jag gissar att det har något med pumpen att göra som avlägsnar kondensvattnet? Så jag öppnade upp maskinen på skoj för att se om jag kunde se något. Jag har bytt tömningspump på en Bosch tvättmaskin tidigare och det var inte svårt. Den här verkar dock inte lika lätt att byta på..

Någon som har haft liknande problem? Slangen jag pekar på är utgående kondensvatten.
tja
dessa maskiner har många olika avloppspumpar och di verkar vara svår att hitta
men du kan söka på AGM30063303 och se om du hittar en som är snarlik

Ser ut som min torktumlare. Själva pumpen sitter i mitten, under trumman, slangen som du pekar på kommer från växelventilen som växlar mellan att rengöra kondensorn och pumpa ut vattnet i avloppet.

På min så verkar det sitta en slanganslutning som också går direkt från pumpen (i botten, mitten av torktumlaren). Det är en gummihatt på den. Tror inte man ska använda den som permanent anslutning, men kanske kan vara värt att prova koppla en slang där för att se om det pumpar ut nånting där. Det skulle isf indikera om det är fel på växelventilen eller pumpen.

För att komma åt pumpen måste du lyfta av hela bakstycket, trumman och fronten. Det är inte så svårt som det låter, här har du en video som beskriver det:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.