Men visst är i alla fall delar av vinden inredd? Det är ju takkupa och balkong.

I så fall antar jag att taket år parallellisolerat i de inredda delarna? Då är det svårare att kontrollera tätheten inifrån och jag hade som du velat byta det innan läckage.

Sen tycker jag att det ser helt okej ut på bilderna om än med mycket mossa.

Om pengarna och tiden finns hade jag bytt ut allt inom en 5-årsperiod. Jag hade inte köpt en målning och jag hade verkligen inte bara bytt bara pannorna. Det ser jag som helt meningslöst om inte befintliga pannor är kassa.

Om du väntar några år med byte tycler jag att du ska borsta och spraya med bensaltensid för att bli av med påväxten.

J
Tosse skrev:
Men visst är i alla fall delar av vinden inredd? Det är ju takkupa och balkong.
Ja du har rätt då vi har snedtak i "kanterna" av rummen på ovanvåningen.
Nej om vi nu ska byta pannorna blir det även byta papp och läkt. Vindskivorna är nya så de kanske de kan låta vara om det inte behövs. Är dagens tak-tekniker bättre än de på 70-talet?

Men du tror det är max 5 år? En som var här sa mellan 5-10 år, kanske dumt att chansa. Taket är ju ändå 38 år.
Vi har kontaktat en annan firma om att få taket tvättat så får vi se vad det kostar.

Ditt tak behöver bara en tvätt och kanske någon form av mossbehandling.
Och kapa alla höga träd i din omgivning :)

Jag skulle uppskatta att 2 av 4 takjobb vi gör med jobbet inte skulle behöva göras ifall man tvättade av taket och la på något medel typ Benders tak och markrent. Då sköter regnet jobbet. Men folk verkar tro att fönster tak och dränering är obligatoriskt så fort man köper ett hus äldre än 15 år.

Jag tror ditt tak håller i 20 år till om du håller det rent och håller koll på det. Jag själv hade lagt det på 5-årsplanen då det är inredda rum och icke inspekterbara undertak. Men det beror på er inställning till risk och vad ni prioriterat!

J
Mattias_Eson skrev:
Jag skulle uppskatta att 2 av 4 takjobb vi gör med jobbet inte skulle behöva göras ifall man tvättade av taket och la på något medel typ Benders tak och markrent.
Läste lite på om detta. Och det står att man inte skall tvätta med högtryck. Är det enkelt att själva
Benders tak och markrent?

Ja det är ju bara att spruta ut enligt anvisning och sedan sköter ju regnet/tiden jobbet. Men var noga med att du sprutar överallt, missar du en fläck så kommer det synas väl om ett par år :).

Det går ju även att hjälpa det lite på traven genom att borsta bort den värsta mossan innan du går på och sprutar

L
pelpet skrev:
Hur stort är taket?

Jag tycker också att det verkar tokigt att lägga 50 papp på en försegling av 38 år gamla betongpannor. Det är som sagt billigare att byta pannor helt. Och om man byter pannorna är det hål i huvudet att inte byta papp och läkt på samma gång också.
Beror på. På mitt hus så är det tjock papp som egentligen ska vara till platta tak utvändigt. Denna kan nog hålla ganska länge. Frågan är om man kan byta läkt utan att byta den pappen?

Lolight skrev:
Beror på. På mitt hus så är det tjock papp som egentligen ska vara till platta tak utvändigt. Denna kan nog hålla ganska länge. Frågan är om man kan byta läkt utan att byta den pappen?
När du tar bort gamla läkten så är det ju massor av gamla spikhål? Hur tänker du göra med dem?

Svaret är att det finns inga genvägar om man ska ha ett bra och tätt tak!

L
dibb skrev:
När du tar bort gamla läkten så är det ju massor av gamla spikhål? Hur tänker du göra med dem?

Svaret är att det finns inga genvägar om man ska ha ett bra och tätt tak!
Jag får väl pensla på kallasfalt den sträckan där det finns spikhål.

Frågan är om det är en bra idé att byta läkten men inte pappen? Isåfall hade jag sett till att fylla alla gamla hål med fogmassa och sen lägga en rejäl sträng med takmassa under den nya ströläkten som jag hade skruvat fast. Jag hade också valt en lite bredare läkt.

Kanske kan taket tjäras?

hsd
Nej, det är ingen bra ide, det som kan användas är pannorna, pappen tar stryk vid byte av läkten då man får betydande påfrestningar när pannor ska bort och den gamla läkten rivas så tar man steget att byta läkt så åker man på ny papp dock finns det takfirmor som använder oljehärdad masonit istället för papp (tror personligen inte att det är något bra alternativ)
fogmassa eller takmassa är inte lika bra som pappen och både kladdigt och dyrt
tjära taken är väl en nödlösning på papptak eller plåttak, här var det ju takpannor

L
Fast nu är det knappast papp jag har utan, en matta som är 1 eller 1.5 mm tjock om inte tjockare. De påstår att den normalt läggs på platta tak. Så varför den inte skulle hålla, verkar osannolikt.

Låter rimligt. Det finns ju tätklister man kan använda för att täta hålen. Men hål i pappen är en svag punkt. Täta noga.

hsd
Mmmm, den papp jag la, underlagspapp, är nog 3-4 mm tjock
Ytpappen däremot är belagd med småsingel
är den bara 1 mm så kan det vara förhydringspapp och den har inte på tak att göra

J
En fråga. Om man nu inte ska tvätta med högtryckstvätt på tak utan att försegla. Varför gör tak-firmor det då når de tvättar att de högtryckstvättar och lägger på medel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.