J
Hej.

Vårat hus är byggt 1978. Taket har inte bytts under dessa år, och vårat tak börjar få mossa och vitmossa osv. Det är sandpannor. Den fäller en del sand just nu och vi måste byta inom några år helt nytt tak om vi inte gör något.

Vi hade en firma över som tvättar, lägger en skyddande och "permanent" hinna och sedan färgar taket i valfri färg. De sa att pappen var som helt ny under på norra sidan och i utmärkt skick på södra sidan även om taket har sin ålder på 38 år. Det vi velar nu om är att vi ändå ska byta taket helt inom 5-10 år, eller om vi ska göra denna behandlingen som de påstår håller ett tak i liv i ca 20 år till. De ger garanti på 10 år på pannorna/sitt arbete. Pannorna var enligt honom i bra skick också men börjar släppa lite sant pga att utskicket är borta. Men de sa att det var bra tak att göra ytbehandlingen och förlänga livstiden på taket.
Vad tycker ni?
Köra på detta med att ytbehandla pannorna vi har nu och hoppas de håller i 20 år till, eller ska vi köra på att byta taket helt?

• 20160621_205231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett likadant tak från -77. Skulle aldrig lägga pengar på någon mirakelbehandling eller liknande.

Jag har själv tvättat av taket från mossa / lav med högtryckstvätten. Blev jätte fina. :)
Pannorna kommer garanterat fungera 20 år till.
Nya betongpannor är inte speciellt dyra.

• Gilla
Harper
  • Laddar…
Att lita på vad en säljare säger ska man aldrig göra!!! Har vart på tak där dom sagt till kunden att pappen är som ny under men i själva verket helt slut och kvalitet på målningen varierar extremt set tak som flagar inom 1 år så även om det är bra gjort tror jag inte på 20 år kanske 10 max.

J
Nej, man ska inte lita på försäljare men om det börja flagna så går 10års-garantin in.
Frågan i detta fallet är om vi ska tvätta och försegla eller lägga nytt tak?

J
sune73 skrev:
Har ett likadant tak från -77. Skulle aldrig lägga pengar på någon mirakelbehandling eller liknande.

Jag har själv tvättat av taket från mossa / lav med högtryckstvätten. Blev jätte fina. :)
Pannorna kommer garanterat fungera 20 år till.
Nya betongpannor är inte speciellt dyra.
Nya betong-pannor har inte samma kvalité som de från 70-talet sa försäljaren.

Redigerat:
Hur säker är du på att företaget finns kvar om 10 år?

Jessica Lundgren skrev:
Nya betong-pannor har inte samma kvalité som de från 70-talet sa försäljaren.
Ne för dagens är mycket bättre kvalitet på.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
J
vanpire skrev:
Hur säker är du på att företaget finns kvar om 10 år?
Nej det kan man ju inte veta, men företaget verkar vara ett känt företag.

• Gilla
artrim och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Lita aldrig på en säljare som säljer "sin" produkt.

Den tekniska livslängden på papp/pannor är ca 40 år. Det är med andra ord dags att byta.

Jag har precis gjort det på mitt 140m² sadeltak.

Takfönster 55x78, papp mataki 350, Pannor Benders Palema, nockpannor, taksteg, genomföringspanna för exp, takbrygga 2,4m, snörasskydd Nomo Beta, läkt, pappspik, trådspik, vindskivor, färg Flügger woodtex. Allt detta landade på straxt över 40,000:-

Sen tillkom ställning, takavvattning, plåtarbeten ink skorstenshuv, lyft med teleskoplastare, container för tegel.

Papp och gammal läkt körde jag själv till ÅVC.

Allt arbete utom plåt, ställning, container och lyft gjorde jag själv.

Slutpris ca 90,000:-

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
J
krilleman_215 skrev:
Lita aldrig på en säljare som säljer "sin" produkt.

Den tekniska livslängden på papp/pannor är ca 40 år. Det är med andra ord dags att byta.
Då vi är båda programmerare så är inte det ett alternativ att göra det själv. :) Vad menas med "tekniska livslängden"?

Har ni några problem med taket idag?
Är det kallvind eller inrett under?

Varför byta om det fungerar?

Vågar ni gå upp på det själva? Då kan ni spruta på bensaltensid som tar bort påväxten för någon hundring. Målningen skulle jag se som en estetisk behandling.

Jag vet att besiktningsfirmor brukar säga 40 år för betongtak, men är tveksam till att det finns någon vetenskap för den siffran. Betong i sig håller ju i princip för evigt, så det beror nog väldigt mycket på lokala förhållanden och utförande hur länge det specifika taket håller.

• Gilla
Magron347
  • Laddar…
Bensalkonklorid, googla det.
Applicera och vänta 1 år. Ger önskad effekt. Gjorde det själv på taket (zandapannor) och resultatet är lyckat. Mossan lossnar och taket blir ljusare.
Gött när något är enkelt för en gångs skull:thumbup:

J
Tosse skrev:
Har ni några problem med taket idag?
Är det kallvind eller inrett under?

Varför byta om det fungerar?
Det är en kallvind.
Pannorna börja vittra sönder, vi får sand i stuprören. Frågan är inte om att ta bort mossan här, för det vet vi att vi kan göra och det vet vi.
Frågan här är om vi ska ta och tvätta taket, försegla det och sedan måla det (Firma gör det), påstår att det kan hålla 20 år till, men kan pappen det? Eller om vi ska ta och byta hela taket ändå om 5 år ungefär innan pappen tar för mycket stryk. Nu när ytskicket är borta på pannorna så är pannan som en svamp fick jag höra. Så Det är frågan vilken väg vi ska gå hår. Behålla vårt tak som enligt firman ser bra ut för att bara ytbehandla, eller byta hela taket...

Risken med att pannan blir blöt är att den sprängs på vintern. Då kan ni byta den pannan. Att det skulle bli så blött att det rinner igenom tror jag inte på om inte taket är platt.

Mitt förslag är att ni köper bensaltensid för 300 kr, späder ut och sprutar på själva. Strunta i målning och ytbehandling och allt vad de säljer om ni inte gör det för att ni tycker att det är snyggt.

Byt inte taket förrän det läcker, kolla vinden noga med ficklampa 2 ggr per år.

Taket kanske håller 20 år till, minst...helt utan målning, men med rengöring själva var 5e år.

Även mycket nyare pannor släpper sand, gör det ngt?

T
Taket är ju en väldigt viktig del av ett hus, så jag hade bytt tak. Imponerande att det hållit så väl ändå, men bara för att man fixar till pannorna så har det ju skett slitage på underliggande delar.

Lätt för honom att sälja på att pappen är bra, för annars hade han ju aldrig fått sälja sin produkt, eller hur. Men hur vet ni att pappen är bra? Tar säljaren ansvaret om det visar sig att pappen inte håller mer än 1 år?

• Gilla
Marhall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.