23 769 läst ·
141 svar
24k läst
141 svar
Värsta misstagen, dvs Biktbåset
Den här tråden fick mig att minnas en kul tjomme på en arbetsplats jag inte blev kvar så länge på. Det var på den tiden man faktiskt lagade datorer själv och inte skickade dem till Asien. Då fick jag lära mig att eftersom datorer är så känsliga för statisk elektricitet måste man vara jordad när man ska in och löda och ha sig, därför stoppar man en rejäl sladd, skalad i båda ändar bak i byxorna, andra änden knyter man i elementet. Det kunde man väl flina lite åt, om det inte vore för att han även ansåk att strömsladden till datorn måste vara i, samt att datorerna var av modfellen IBM PS/2.
På den tiden hade alla datorer on/off-knappen på baksidan vd nätaggregatet. Men icke PS/2. Som ni ser av den bifogade bildlänken sitter istället en rejäl spak frampå, från denna går ett lika rejält stag till baksidan, där on/off egentligen sitter även på detta apparat.
Vad tror ni händer när man tar av skalet, och står där och pillar i apparaten, och denna rejäla spak fastnar i skjortärmen?
Han hade tur, den enda som hände var att all elektronik ca 10 cm runt lödkolvsspetsen blev kolsvart. Datorn gick givetvis inte att återuppliva och jag fick sparken för att han inte ville ha praktikanter som visste bättre än honom.
Platsen var en myndighet som ofta får skäll för sin inkompetens, både på detta område och andra ;-)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/IBM_PS2_MCA_Model_55_SX,_front.jpg
På den tiden hade alla datorer on/off-knappen på baksidan vd nätaggregatet. Men icke PS/2. Som ni ser av den bifogade bildlänken sitter istället en rejäl spak frampå, från denna går ett lika rejält stag till baksidan, där on/off egentligen sitter även på detta apparat.
Vad tror ni händer när man tar av skalet, och står där och pillar i apparaten, och denna rejäla spak fastnar i skjortärmen?
Han hade tur, den enda som hände var att all elektronik ca 10 cm runt lödkolvsspetsen blev kolsvart. Datorn gick givetvis inte att återuppliva och jag fick sparken för att han inte ville ha praktikanter som visste bättre än honom.
Platsen var en myndighet som ofta får skäll för sin inkompetens, både på detta område och andra ;-)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/IBM_PS2_MCA_Model_55_SX,_front.jpg
Redigerat:
Testa kör buss du så ska du få se...Tyresö skrev:Nja, inte helt rättvis jämförelse - jag har ju själv jobbat som trailerchaufför och betongbilsförare i många år och där är det lättare att vara fokuserad på att mer avslappnat sätt i en lugn arbetsmiljö.
Arbetsmiljön för en elektriker är ofta ett enda kaos med människor som ska fråga 100 frågor och byggbråte som ligger i vägen och en byggverkare som hela tiden stressar elektrikern med att bygget står still om han inte ökar tempot.
Du har en poäng, men jag skulle ändå vilja påstå att elektriker har en betydligt stressigare arbetssituation (= risken för misstag ökar) + att misstagen som en elektriker gör, skapar mer definitiva konsekvenser.
Passagerare som är förbannad och skriker för att du är sen pga väglag/olycka/dålig tidtabell/trasig buss.
Du ligger konstant sen och vet att du kommer vara sen i flera timmar då tjänsten saknar vettiga reglertider.
Passagerare som vägrar betala för att du är sen.
Passagerare som vandaliserar bussens inredning.
Skitungar som klottrar utvändigt på bussen med sprayburk.
Du missar anslutningar pga ovan nämnda anledningar, passagerare skriker på dig.
Varningssummer skriker dig i örat pga att en givare är trasig.
Luftfjädringen lever sitt eget liv, helt stum ibland och åker upp/ner hela tiden.
En kylvattenslang i bussen går av och duschar dig med varm glykol, över hela förarplatsen.
En knarkare hotar dig och din familj till livet.
Listan kan göras lång... All denna skit för en lön betydligt under en elektrikers samt ansvar för upp mot 120 personer i bussen. Å ja, detta är självupplevt!
Redigerat:
Det är energi kvar i kondensatorer i avstörningsfilter. Jag vet inte vad reglerna säger men "vett och sans" säger väl att man ska ha ett högohmligt motstånd som laddar ur energin på ett par sekunder som mest.PatrikElektriker skrev:Idag så drog jag ur en stickpropp som gick till en induktions inbyggnads häll (230v 1fas) alltså en helt vanlig stickpropp, jag bad min lärling hålla i den så man slapp brottas med en sladd i ansiktet medans jag kopplade lite i dosan brevid där under bänken.
varav han råkar peta på båda stickisarna och får en rejäl stöt.
Så min bikt gäller två saker, att jag utsatte min lärling för smärta, samt att jag faktiskt inte visste att en induktionshäll "behåller laddningen" en liten stund.
Visste ni det? Eller skall det inte vara så?
Jag minns själv förvåningen första gången jag fick en såndär stöt, jag tror det var ett TEAC kassettdäck från 70-talet som gav mig en sån stöt på 80-talet.
Åh, ajaj... Om radio-tv-lagande ingår i biktbåset så har jag en del att fylla på medGzO skrev:Bytte spindelmotor i DVD-spelaren och efter montering så testade jag naturligtvis om den funkade. Funkade finfint tänkte jag och tog tag i kretskortet (under transformatorn naturligtvis eftersom den var tyngst där) för att lyfta tillbaka det i chassit...
Nuförtiden drar jag alltid ur sladden innan jag greppar tag i kretskort...
Jag har gjort ungefär ovanstående miss på en Sony tjock-tv på 80-talet. Sony var i stort sett ensamma med att man inte bara skruvade loss baksidan utan även fick med sidor och överdel när man tog isär tv'n. När en Sony var igång för provkörning så skulle jag flytta den och gjorde som man brukar göra, tar tag framifrån på kanten av sidorna. AJAJ, det var riktigt obra att hålla i metallchassie och dessutom köra in fingrarna på anslutningarna på nätströmbrytaren...
En annan höjdare jag lyckats med var att provköra en tv med bildröret från en annan tv (det var små 12-14"-tv, så det gick bra att bära omkring på rören själv). Jag provkörde med röret liggande mer eller mindre löst, och konstaterade att det var nåt annat knas än själva bildröret (det var nåt riktigt ovanligt fel, typ det blev överslag inne i röret och det fanns ett överblivet rör av liknande typ att provköra med)... När jag provkört färdigt så trodde jag att tv'n stått länge nog för att spänningarna skulle ha laddat ur sig, så jag kopplar ur allt och börjar bära iväg det lösa bildröret. *ZAP* så slog det en gnista från anodanslutningen på bildröret (som alltså funkar som en kondensator och normalt laddas upp till tvåsiffrigt antal kilovont) rakt in i ena handen som jag bar bildröret med. Jag kan ju säga att det kändes som en evighet det ögonblick det tog för mig att koncentrera mig tillräckligt på att ställa ifrån mig röret på en pall strax invid - hade jag bara släppt det så hade det blivit värsta smällen med glassplitter överallt och i värsta fall kanske till och med skador på mig kring ben och fötter... Sen tog jag det rätt lugnt en bra stund...
En annan tv-lagar-klassiker är väl att alla fuskade genom att inte alltid använda isolertrafo, och då är det en klassiker att råka ta i en antennkontakt (jordad centralantenn) med dålig isolering samtidigt som man tar i chassiet som är kopplat till minuspolen på likriktning av spänningen från vägguttaget... ajajaj...
Fast det här är ju inte *elektrikergrejer* egentligen...
Hade monterat 600A och 1200A strömskenor i olika shackt i ett köpcentrum som skulle mata div undercentraler och apparatskåp. Kommer tillbaka några veckor senare och monterar en utmatningslåda och kopplar därefter in kabeln. Går sedan ner i ställverket och ska sätta i knivsäkringarna. Men ser då att knivsäkringarna redan sitter i. Då blir man lite skakis av att veta att man kopplat in en kabel med spänning på, avsäkrat 600A :x Som tur hände ingenting, kunde varit lätt hänt att man tog på fel ställe och blivit grillad.
Har en kompis som jobbar med bla. högspänning. Han var ute i en transformatorstation och skulle mäta på lågspänningssidan, men råkar mäta i fel fack och mäter på högspänningssidan i stället. Han har kablen mellan mätstickorna runt halsen och när han sätter till spänningsprovaren (godkännd för 600V) smäller det ordentligt.
Brännskadad i hela ansiktet och kabeln runt halsen är inbränd i huden.
Som tur var, så blev inte brännskadorna i ansiktet bestående, men det blev ändå någon månads sjukskrivning.
Har en kompis som jobbar med bla. högspänning. Han var ute i en transformatorstation och skulle mäta på lågspänningssidan, men råkar mäta i fel fack och mäter på högspänningssidan i stället. Han har kablen mellan mätstickorna runt halsen och när han sätter till spänningsprovaren (godkännd för 600V) smäller det ordentligt.
Brännskadad i hela ansiktet och kabeln runt halsen är inbränd i huden.
Som tur var, så blev inte brännskadorna i ansiktet bestående, men det blev ändå någon månads sjukskrivning.
var väl en 12-13 år och hade skruvat ihop en gammal zundapp. -förgasaren hade en förmåga att hänga sig ibland så den börja tokvarva, inga problem,bara trycka på bromsen och släppa upp kopplingen så dog motorn... men en dag så hände detta igen OCH kedjan hoppa.... faaaan tänkte jag och slet tag i tändkabeln................. ok ingen starkström men det kändes kan jag lova fyfan...........
Ja fy fan, det känns lite. Hade något elfel på min moppe när jag var i den åldern. Kittlade i fingrarna när man bromsade och kopplade när det regnade ute. Lyckades också få en stöt av tändhatten i farten samtidigt som jag fingrade på förgasaren. Har för mig modellen hette Puch 2000vedklyven skrev:var väl en 12-13 år och hade skruvat ihop en gammal zundapp. -förgasaren hade en förmåga att hänga sig ibland så den börja tokvarva, inga problem,bara trycka på bromsen och släppa upp kopplingen så dog motorn... men en dag så hände detta igen OCH kedjan hoppa.... faaaan tänkte jag och slet tag i tändkabeln................. ok ingen starkström men det kändes kan jag lova fyfan...........
kom på lite till nu haha.... hände förra året när jag skulle ställa in pelletsbrännaren,körde utan kåpa på för att komma åt inställningsskruvarna men på något vis kom jag åt kretskortet under när jag skulle trycka in en knapp............. brände duktigt i fingrarna.............
Glufsglufs skrev:
Min fru kom till mig en dag när vi var nyinflyttad i vår förra lägenhet och sa att jag inte fick ställa osten för nära lampan i kylen för att förpackningen smälte...
Det visade sig så att dörren hängde snett så den kom inte i kontakt med brytaren till lampan när man stängde.
Så inte helt omöjlig serviceorder..
Mjo, jag förstår ju grejen och att det kan hända men anledning till att denna firma åkte ut var att kylen precis köpts där och tanten kunde inte se för listen när lampan släcktes.....men ordern ser ju kul ut då jag tror att det är väldigt få skåp som inte släcker.mehe skrev:Min fru kom till mig en dag när vi var nyinflyttad i vår förra lägenhet och sa att jag inte fick ställa osten för nära lampan i kylen för att förpackningen smälte...
Det visade sig så att dörren hängde snett så den kom inte i kontakt med brytaren till lampan när man stängde.
Så inte helt omöjlig serviceorder..själv satte jag en bit plast ovanpå dörren så var det problemet ur världen
![]()
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag kom på en sak jag kan erkänna.
Angånde det multumdiskuterade ämnet "blanda jordat och ojordat", så när jag flyttade in i min lägenhet så satte jag upp platt-TV:n på väggen och la en grendosa under där jag kopplade in allt i. Och sladden låg på golvet bort till ett vägguttag en bit bort.
En tid senare så köpte jag ett fyrvägsuttag och klamrade kulo från det uttaget och satte 4vägsuttagget bakom TV-bänken. Saken är den bara att jag har ojordat i lägenheten som är rustad på 80-talet och jag köpte ett jordat 4vägsuttag av misstag. Och detta var efter jobbet en fredag och jag var skapligt sugen på att få bort sladden (det var t.o.m. två stycken, som var för långa) från golvet, så jag satte upp det jordade uttaget utan att koppla in skyddsjorden. Ska märka upp att det är ojordat med dymotejp, men det kommer nog inte hända för ens jag flyttar om något år.
//Patrik
Angånde det multumdiskuterade ämnet "blanda jordat och ojordat", så när jag flyttade in i min lägenhet så satte jag upp platt-TV:n på väggen och la en grendosa under där jag kopplade in allt i. Och sladden låg på golvet bort till ett vägguttag en bit bort.
En tid senare så köpte jag ett fyrvägsuttag och klamrade kulo från det uttaget och satte 4vägsuttagget bakom TV-bänken. Saken är den bara att jag har ojordat i lägenheten som är rustad på 80-talet och jag köpte ett jordat 4vägsuttag av misstag. Och detta var efter jobbet en fredag och jag var skapligt sugen på att få bort sladden (det var t.o.m. två stycken, som var för långa) från golvet, så jag satte upp det jordade uttaget utan att koppla in skyddsjorden. Ska märka upp att det är ojordat med dymotejp, men det kommer nog inte hända för ens jag flyttar om något år.
//Patrik
Tror inte jag gjort nåt värre än gjort "halvfasta installationer" med ström från befintligt uttag med stickpropp sen klamrat på vägg till utanpåliggande uttag.
Givetvis med lampsladd då.
Andra sladdar var ju dyrare
Fick även till nån sån historia i fönsterkarmen i lägenheten med strömbrytaren uppe vid gardinstången och uttaget vid fönsterblecket.
Tyckte jag var synnerligen klok när jag fick till det
Praktiskt, snyggt och fungerande.
Tänkte aldrig på kabelarean där det medges men till lite lampor osv är det ju lugnt och det syns hur det är gjort hela vägen.
Men numera hade jag gjort på annat vis
Sen är lägenheten såld med d^_^b
Givetvis med lampsladd då.
Andra sladdar var ju dyrare
Fick även till nån sån historia i fönsterkarmen i lägenheten med strömbrytaren uppe vid gardinstången och uttaget vid fönsterblecket.
Tyckte jag var synnerligen klok när jag fick till det
Praktiskt, snyggt och fungerande.
Tänkte aldrig på kabelarean där det medges men till lite lampor osv är det ju lugnt och det syns hur det är gjort hela vägen.
Men numera hade jag gjort på annat vis
Sen är lägenheten såld med d^_^b
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
vedklyven skrev:var väl en 12-13 år och hade skruvat ihop en gammal zundapp. -förgasaren hade en förmåga att hänga sig ibland så den börja tokvarva, inga problem,bara trycka på bromsen och släppa upp kopplingen så dog motorn... men en dag så hände detta igen OCH kedjan hoppa.... faaaan tänkte jag och slet tag i tändkabeln................. ok ingen starkström men det kändes kan jag lova fyfan...........
Ja fy fan.... Sommarjobbade på riksbyggen i 14-15 års åldern.... Gräsklipparen jag skulle använda startade inte varpå en äldre fastighetsskötare hjälpte mig. Jag noterade aldrig att han lossade tändkabeln (oisolerad) från tändstiftet. Han startade med startgas och såg gnistor mellan tändkabel och stift. Då säger jag - Men ska inte den här kabeln sitta fast.... Aj! :blushing:
Var det min serviceorder? Har råkat ut för att dörrbrytaren varit trasig på ett sprillans skåp. Servicekillen kom dit och bad mig snudd på spydigt visa hur jag felsökt, jag sa, dels är lampan stekhet hela tiden samt maten runt den och sedan om man pillar på brytaren så här så börjar lampan lysa trots "stängd" dörr.Glufsglufs skrev:
Sedan höll serviceteknikern käft.
Beror på om det var 1999, i så fall kanskeRoTe skrev:Var det min serviceorder? Har råkat ut för att dörrbrytaren varit trasig på ett sprillans skåp. Servicekillen kom dit och bad mig snudd på spydigt visa hur jag felsökt, jag sa, dels är lampan stekhet hela tiden samt maten runt den och sedan om man pillar på brytaren så här så börjar lampan lysa trots "stängd" dörr.
Sedan höll serviceteknikern käft.