ClasseClas
J J-banan skrev:
Wago 773-102
Den är inte OK för anslutningskabel motsvarande RK.

Som sagt, man får inte ansluta mångtrådiga ledare till den typen av kopplingsklämmor, det måste vara typ Wago 222/221

Mikael_L
J J-banan skrev:
Kanske inte värsta elkoplingen men kund skulle byta induktionshäll och märkte att det hade brunnit i kopplingsdosa, troligen pga dålig ansluten ledare i toppklämma
Ahhh, jooo.
De är bara att putsa upp det med lite stålull och sen ett varv med tape, så är det klart!
:D
GK100 GK100 skrev:
Ser ut som dålig anslutning pga fel ledartyp.
Jo, det ser ut som fler än 7 kardeler där va?

(FK upp till 25 mm2 eller nåt sånt har 7 kardeler , (klass 2 enligt IEC 60228))

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahhh, jooo.
De är bara att putsa upp det med lite stålull och sen ett varv med tape, så är det klart!
:D

Jo, det ser ut som fler än 7 kardeler där va?

(FK upp till 25 mm2 eller nåt sånt har 7 kardeler , (klass 2 enligt IEC 60228))
Det var H70RN-F kabel som de anslutit till hällen, mångtrådiga ledare som någon tryckt in i wago 773-102. Fanns dessutom ingen jfb som skyddade, bara 3 st porslins säkringar så det var full kräm i den brända wagon

J J-banan skrev:
Fanns dessutom ingen jfb som skyddade,
Hur hade en sån skyddat?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur hade en sån skyddat?
Kolet där det brunnit kan bli ledande

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Kolet där det brunnit kan bli ledande
Det var precis det jag hade som symptom när min huvudbrytare brann. Kolningen gav troligen spännings spikar som triggade JFB, denna löste ut trots att den var efter i kedjan...

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
tommib
Alltid lika imponerande när någon lyckas få in RK i Wago 771. Det måste kräva väldigt mycket tålamod. Någonstans i processen borde man fundera om det ska vara så svårt.

• Gilla
  • Älska
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på riva elen från en "elektrikers" dödsbo, ett hus byggt på 60-talet någon gång, och sedan renoverat i omgångar.

För det mesta var elen installerad i väggarna, men ibland behövdes fler uttag.

Väggmonterat grenuttag med tre uttag i en äldre renovering, omgiven av gröna blad och monterat med skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ett sånt grenuttag var kopplat vidare till 3-4-5 grennuttag till.

Eftersom grenuttaget var fast installerat, behövde även kablarna installeras fast. De flesta använder kabelklammer, men det gör inte en riktig elektriker, förstår ni.

En vit kabel i ett hörn med en liten skada och en kabelklammer som håller den på plats. Bakgrunden är en ljus vägg med textur.
Skapa konto

Rätt vanligt med gröngult som fas, fast tejpad svart (lösa fasen var det jag som drog ut).

Öppen vägguttag med blottade elkablar, inklusive gröngul kabel tejpad svart, i ett äldre hus under elrenovering.
Skapa konto

Och givetvis är det en del sådant här i den inbyggda delen.

Eluttag med exponerade ledningar i olika färger, fastsatta i vägg med gröna, blå och röda kablar synliga.
Skapa konto

Min uppgift var att riva ut gamla elen och slänga allt, vilket jag gjorde med glädje.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
cpalm och 16 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Jag håller på riva elen från en "elektrikers" dödsbo, ett hus byggt på 60-talet någon gång, och sedan renoverat i omgångar.

[bild]

Eftersom grenuttaget var fast installerat, behövde även kablarna installeras fast. De flesta använder kabelklammer, men det gör inte en riktig elektriker, förstår ni.

[bild]

Rätt vanligt med gröngult som fas, fast tejpad svart (lösa fasen var det jag som drog ut).

[bild]

[bild]

Min uppgift var att riva ut gamla elen och slänga allt, vilket jag gjorde med glädje.
Vad var nu orsaken igen att man ska anlita en elektriker? :)

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

I det gamla talesättet heter det ju att skomakarns ungar har de sämsta skorna och det verkar också vara så att elektrikerna privat har de sämsta installationerna.😟

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I det gamla talesättet heter det ju att skomakarns ungar har de sämsta skorna och det verkar också vara så att elektrikerna privat har de sämsta installationerna.😟
Så hos min far som var elektriker i alla fall...

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är smen's märr och skomakarns ungar som går utan skor...

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Förresten, nu är det slut på julkalendrar, men denna hade ju passat i just den här tråden:
- Elfelskalendern lucka 23: ”Är ingen orolig själ, men skarv, wago och trä gjorde mig nervös” - [länk]
Vädigt jobbig sida att läsa på telefon eftersom annonsen hoppar omkring när man scrollar.

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.