K
Kanske inte den värsta kopplingen, men...

Besöker svärmor över jul, 5h hemifrån.
Hon flyttade till något lite mindre för ett drygt år sedan.
Ett hus som enligt säljarbesiktningen var i gott skick och väl omhändertaget. Utan allvarligare anmärkningar.
Tidigare ägare var en ivrig hemmafixare, så det är ju på sätt och vis omhändertaget...

Vid vårt första besök fyllde vi den gamla packåsnan (v70n var typ full) med div. skruv, elmateriel, verktyg och maskiner.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att fästa furstukvisten i huset. Vid snöras under våren hade den separerats från fasaden. Den var fastspikad i fasadbeklädnaden med blank tretum. Bara för att ge en bild av kvalitén på hemmafixandet.

Huset är byggt i början av 80-talet och har något få uttag. Det har dock avhjälpts genom att det monterats stickpropp på RKK 3g1, och ibland SKK 3g0,75, och i andra änden uttag som monterats på utvalda platser. Bakom uttagen saknades dosa. Det såg ut som att tidigare ägare helt enkelt knackat hål i gipsen med hammare. Kablarna var fastklämda mellan gips och uttag, vilket fick uttagen att sitta lite på sniskan. Otroligt snygga kabelgenomföringar i vägg och väldigt tjusigt klamrad kabel...

Jag ids inte ens beskriva läget i kök eller garage och carport.

Ska se om jag hittar några fotografier från hur det såg ut.

• Wow
avh67f och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Kanske inte den värsta kopplingen, men...

Besöker svärmor över jul, 5h hemifrån.
Hon flyttade till något lite mindre för ett drygt år sedan.
Ett hus som enligt säljarbesiktningen var i gott skick och väl omhändertaget. Utan allvarligare anmärkningar.
Tidigare ägare var en ivrig hemmafixare, så det är ju på sätt och vis omhändertaget...

Vid vårt första besök fyllde vi den gamla packåsnan (v70n var typ full) med div. skruv, elmateriel, verktyg och maskiner.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att fästa furstukvisten i huset. Vid snöras under våren hade den separerats från fasaden. Den var fastspikad i fasadbeklädnaden med blank tretum. Bara för att ge en bild av kvalitén på hemmafixandet.

Huset är byggt i början av 80-talet och har något få uttag. Det har dock avhjälpts genom att det monterats stickpropp på RKK 3g1, och ibland SKK 3g0,75, och i andra änden uttag som monterats på utvalda platser. Bakom uttagen saknades dosa. Det såg ut som att tidigare ägare helt enkelt knackat hål i gipsen med hammare. Kablarna var fastklämda mellan gips och uttag, vilket fick uttagen att sitta lite på sniskan. Otroligt snygga kabelgenomföringar i vägg och väldigt tjusigt klamrad kabel...

Jag ids inte ens beskriva läget i kök eller garage och carport.

Ska se om jag hittar några fotografier från hur det såg ut.
Tja, det låter ju som att händige herrn i alla fall dragit jordat😀.

tommib
Hjälpte en granne med inkoppling av tvättmaskin (han kopplade, jag beskrev vad han skulle göra så det är han som är brottslingen). Upptäcker att det ser knepigt ut i anslutningsdosan. Två nollor? Två skyddsjord?

Elinstallation i väggen med synliga kablar och uttag, där en hand håller i en lös strömbrytare framför kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverkarna som gjorde detta hade nog inte riktigt rätt kompetens för elarbeten, även om vi bortser från avsaknaden av förhöjningsring. Trist. Jag gav rådet till grannen att ta det med en riktig elektriker nästa gång de drar hem någon. Inte akut farligt, hade det varit det hade jag fixat det själv.

Synd att det kommer avslöjas att han är en lumpen hempulare också av ändhylsorna på den nya maskinens anslutningskabel.

tommib tommib skrev:
Hjälpte en granne med inkoppling av tvättmaskin (han kopplade, jag beskrev vad han skulle göra så det är han som är brottslingen). Upptäcker att det ser knepigt ut i anslutningsdosan. Två nollor? Två skyddsjord?

[bild]

Hantverkarna som gjorde detta hade nog inte riktigt rätt kompetens för elarbeten, även om vi bortser från avsaknaden av förhöjningsring. Trist. Jag gav rådet till grannen att ta det med en riktig elektriker nästa gång de drar hem någon. Inte akut farligt, hade det varit det hade jag fixat det själv.

Synd att det kommer avslöjas att han är en lumpen hempulare också av ändhylsorna på den nya maskinens anslutningskabel.
Är de inte bara vidarekopplade?

tommib
Nope. En grupp till TM, en till TT. Skyddsjordarna låg ihop på plikten.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
tommib
Öppen elinstallation med exponerade kablar och tre kopplingar, varav en röd trådmutter.
Skapa konto

Hjälper brorsan med hans hus. Denna lägger jag upp på temat vilken färg är vad.

Vi har vit nolla, vit tändtråd, svart fas, svart nolla, grön nolla, blå nolla, blå fas och ev en grön tandtråd. Troligen.

Anledningen till att jag tittade var att jag skulle byta en strömbrytare.

Kontentan är att man aldrig kan lita på någon färg, apropå frågorna kring detta som dyker upp med jämna mellanrum.

• Gilla
  • Ledsen
Panor82 och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Vi har vit nolla, vit tändtråd, svart fas, svart nolla, grön nolla, blå nolla, blå fas och ev en grön tandtråd. Troligen.

Kontentan är att man aldrig kan lita på någon färg, apropå frågorna kring detta som dyker upp med jämna mellanrum.
Jysst med grön "tandtråd" 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
bruka och 4 till
  • Laddar…
tommib
Suck. Man tycker att autocorrect skulle ha lärt sig nu att jag oftare skriver tändtråd än tandtråd.

• Haha
  • Gilla
Maledictus och 8 till
  • Laddar…
Kreativ klämma🙄

Exponerade takledningar med kopplingar inuti en rund dosa i taket, med en del täckt av sandpapper.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
orutti och 19 till
  • Laddar…
Om det kvalificerar som värsta elkopplingen vet jag inte men vackert var det knappast. Tidigare ägaren av ett våffeljärn helt i metall hade i varje fall tur att inget allvarligt hände. Ojordad textilkabel som faller sönder och en kontakt av bakelit som täljts till rätt form för att passa i uttaget.😧

• Ojordat textilkabel med gammal bakelitkontakt, söndervittrad i kanterna, visad ovan ett ljust träbord.
    Skapa konto
  • Ojordad textilkabel med bakelitkontakt som är tillpassad för ett uttag, visande utslitna och trasiga delar av kopplingen.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

På sätt och vis är det ju ändå konsekvent

Mikael_L
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för fel med Svanströms egentligen ...
[länk]
En totalt livsfarlig lista...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för fel med Svanströms egentligen ...
[länk]
Mycket godbitar där, så går det när man låter AI göra jobbet...

Text om L1, L2 och L3 som faser i ett trefassystem.

Text som beskriver blå neutralledare i äldre installationer.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Tror den som dragit elen hemma hos oss varit färgblind.

Tänkte installera Plejd inom kort, och har därmed demonterat lite uttagning brytare för att se om nolla finns, och om inte vart jag kan dra den från.

Har hittills
Blå tändtråd från brytare
Vit nolla från uttag
Blå tändtråd byter färg till röd i dosa och går vidare till nästa dosa där den blir gul-grön (tejpad svart) och kommer ut i taket som svart igen.

Lösa kardeler, och extremt lång skalning gör det inte bättre.

Samtliga dosor hittills har varit tapetserade

Synliga elkablar i en dosa i väggen med röd, svart och blå kabel, anslutna med röda kopplingshattar. Dosan är omgiven av ojämn gipskant.
Skapa konto
Elkablar i olika färger med röda kopplingshattar sticker ut från en doslåda i en vägg.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.