Mikael_L
A avh67f skrev:
Varför är skyddsledarna klippta i bägge kablarna till dosan på näst sista bilden?
Det är korta kablar (<60cm) som går till dubbelisolerade armaturer utan jordplint).
(hade det varit långa dragningar som känts jobbiga att göra om så skulle jag behållit jordledaren, men oanvända. Men nu är det så korta bitar så byter man armaturer och plötsligt behöver jord så sätter man dit en ny kabelstump helt enkelt)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
De måste vara flamskyddade och halogenfria enligt EN50642, uppfylla ROHS-kraven och CE-märkas. Sen är det bara att börja sälja.
Jag har godkänt filament i vitt men ser inte nyttan med dubbla näsor. Kvarstår ju även CE-märkning som kanske krävs. Dessutom är det svårt att få till en bra finnish med min skrivare. Jag har däremot skrivit ut reducering till en gammal central som hade en av de tidigaste minibrytarna som inte har samma mått som dagens. Utan CE-märkning iof...

Jo men ibland har man ju nytta av dubbla näsor, när man ska in med två kablar!?
Eller hur?

Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Jag har godkänt filament i vitt men ser inte nyttan med dubbla näsor. Kvarstår ju även CE-märkning som kanske krävs. Dessutom är det svårt att få till en bra finnish med min skrivare. Jag har däremot skrivit ut reducering till en gammal central som hade en av de tidigaste minibrytarna som inte har samma mått som dagens. Utan CE-märkning iof...
CE-märkning krävs för produkter som sätts på EU's gemensamma marknad, dvs produkter till försäljning.
Saker du gör åt dig själv behöver inte märkas, och väl inte heller en enstaka del i något som byggs åt en kund (det är ju liksom inte att dina DOS-lock ligger på Julas butikshyllor till försäljning).

Det som haltar lite kanske, är att ett enda exemplar av t.ex. en maskin, säg en pappersmaskin, kommer nog att kräva en del CE-märkning.
Men å andra sidan är det nog mer i maskindirektivet som poppar upp där.

Fotografen Fotografen skrev:
Eller hur?
Då kör man som TS tänkt, ett upphöjt doslock o klipper med kulotången antal utsläpp.
Blir snyggt o gör det möjligt att släppa ut i olika riktningar varje gång.

DCL i tak gav oss elektriker en snabbkurs i att utnyttja tillgängligt utrymme iom att dom infällda tar upp halva takdosan.
Torix har sina fördelar om jag säger så.

Mikael_L Mikael_L skrev:
CE-märkning krävs för produkter som sätts på EU's gemensamma marknad, dvs produkter till försäljning.
Saker du gör åt dig själv behöver inte märkas, och väl inte heller en enstaka del i något som byggs åt en kund (det är ju liksom inte att dina DOS-lock ligger på Julas butikshyllor till försäljning).

Det som haltar lite kanske, är att ett enda exemplar av t.ex. en maskin, säg en pappersmaskin, kommer nog att kräva en del CE-märkning.
Men å andra sidan är det nog mer i maskindirektivet som poppar upp där.
Nu är det lite OT men det var precis så vi argumenterade mot CE-märkning i våra systemleveranser.

Vi ansåg inte att ett skräddarsytt system är satt på en marknad. Däremot uppfyllde vi maskinsäkerhet mm. Det flesta kunder köpte det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Eller hur?
Då använder jag ett upphöjt doslock.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
De upphöjda är fula.

AXS
1951 så fanns det med dubbel näsa i plåt. Oklart om det var standard eller på beställning bara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är inte problemet med dubbla näsor var de ska sitta? Ibland är behovet intill varandra, ibland mitt emot och ibland kanske 90 grader mellan. Det blir en uppsjö varianter helt enkelt.
Jag har den här hemma, gjord av en elektriker för typ 15 år sedan, han tyckte jag skulle köra lite målarfog på den lilla glipa som finns ("det där löser målarn"). Det har inte blivit av än... Dock ser jag inte någon större risk med denna "fullösning" då det är ca 2,7m över golv.
Vita kablar och en kopplingsdosa monterade i taket på en vitmålad vägg, med en liten glipa synlig vid kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
Kanske inte värsta elkoplingen men kund skulle byta induktionshäll och märkte att det hade brunnit i kopplingsdosa, troligen pga dålig ansluten ledare i toppklämma Bränd kopplingsdosa med smält kabelisolering och exponerade ledningar, troligen från dålig anslutning i toppklämma.
Skapa konto
Bränd kopplingsdosa och skadad ledare i ett eluttag, hålls i handen med sår på fingret.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vad är det för klämma? Äldre Helacon eller vilken?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad är det för klämma? Äldre Helacon eller vilken?
Wago 773-102

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Kanske inte värsta elkoplingen men kund skulle byta induktionshäll och märkte att det hade brunnit i kopplingsdosa, troligen pga dålig ansluten ledare i toppklämma[bild][bild]
Ser ut som dålig anslutning pga fel ledartyp.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ser ut som dålig anslutning pga fel ledartyp.
Ja, det skulle funkat bättre med öppningsbar wago, men nu det blev en anslutningsdosa och nya 2,5 mm² ledare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.