blackarrow blackarrow skrev:
Ett prank? Visserligen publicerat av DailyMail…
Är det någonstans något sånt ska fångas på film, så är det väl i Kina?
Folk gör väl allt för att bli virala

Ja så kan det ju vara, fast enligt bilderna så har man inga nolledaren till centralerna, utan 4-ledarkabel och då kan man inte ”ta bort bygeln” utan att byta till 5-ledarkabel.

[bild]
Nej, skall du fuska och titta på bilder och förstöra mina fina teorier med fakta. Då tänker jag inte vara med mer!

;)

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Tvek ändå.

Om det vore en övervakningskamera så övervakar den inte så särskilt mycket i lokalen, sen kanske de har en drös med kameror överallt.
Fast det ser ju ut som en frisersalong och då är det väl inte orimligt med (minst) en kamera per stol. Så att kunderna inte kan klaga utan att man har bildbevis på vad som faktiskt hänt.

Detta är ju särskilt aktuellt i Kina där tjuv- och rackarspel är regel snarare än undantag. (Det är inte för inte som vi får alla dash-cam videor från Ryssland och Kina)

Undrar om inte den "elinstallatören.se" är en kanal för att skaffa sig uppmärksamhet, snarare än rapportera fakta om faktiska händelser.
Sen är den väl mer för sina prenumeranter och kanske de öppna artiklarna ska ses som marknadsföring.

Ta tex den virala händelsen där en hårtork exploderar. Då fick en elsäkerhetsexpert från INs komma till TV4 soffan (hittar ej inslaget).
Någon som såg inslaget?
[bild]
[länk]

Jag tycker bilden tydligt visar att det är anslutningssladden och inte inne i själva hårfönen.

Jag är ju mer intresserad av händelsen och hur det kunde bli en så kraftig ljusbåge.
Kanske är det mest en effekt av begränsning i övervakningskamerans ljuskänslighet?

Tycker kontakten ser lite klumpig ut, brittisk. Är det bara 13A eller rentav 32A?
Det väl extremt ovanligt med såpass långvarig ljusbåge i en trasig anslutningssladd.
Ofta blir det ju avbrott, eller kortslutning så säkringen löser ut.

Kontrollera anslutningssladdar.
Använd inte trasiga elgrejer…

Först fattar nog inte tjejen vad som hände, hon iakttar hårtorken.
När den ligger på golvet och återigen börjar fräsa/ljusbågssvetsa, så får hon ur kontakten ur väggen fastän sladden producerar en rejäl smäll och ljusbåge.

[media]
Lite småroligt att elsäkerhetsexpertne Camilla ser ut som hon antingen har fingrarna i ett uttag eller att hon står under en 400 kV ledning med för mycket nedhäng.

T Thomas_Blekinge skrev:
Lite småroligt att elsäkerhetsexpertne Camilla ser ut som hon antingen har fingrarna i ett uttag eller att hon står under en 400 kV ledning med för mycket nedhäng.
Cecilia menar du?
Hon har blixtar hängande i öronen också.
Jag tror nog hon har humor och självdistans, samt vågar sticka ut i en manlig värd.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Bästa kvalitet Malmbergs👌
Vägguttag av märket Malmbergs monterat på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag från Malmbergs under installation, visande kablage och skyddsplatta mot bakgrund av betongvägg och träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Bästa kvalitet Malmbergs
Med rätt mängd våld har jag lyckats med något liknande med ELKO... Snubblade på en anslutningskabel...

J J-banan skrev:
Bästa kvalitet Malmbergs👌
[bild][bild]
Den serien Malmbergs verkar kass i plasten.
Elektrikern som förra ägaren till huset anlitade verkade använda en del Malmbergsmaterial, och hade satt uttag av samma serie i källaren, samtliga hade plasten spruckit så att brunnen var loss...

13th Marine 13th Marine skrev:
Den serien Malmbergs verkar kass i plasten.
Elektrikern som förra ägaren till huset anlitade verkade använda en del Malmbergsmaterial, och hade satt uttag av samma serie i källaren, samtliga hade plasten spruckit så att brunnen var loss...
Helt bedrövligt för att vara helt nytt, försökte klippa upp fint hål i botten med gristången sprack bara i stora bitar, när jag skruvade fast fronten sprack det runt brunnen direkt eftersom underlaget inte är 100% rakt..

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Helt bedrövligt för att vara helt nytt, försökte klippa upp fint hål i botten med gristången sprack bara i stora bitar, när jag skruvade fast fronten sprack det runt brunnen direkt eftersom underlaget inte är 100% rakt..
Fy vad störigt, nu byte jag våra uttag för ca 5-6år sedan, men de hade tillverkats för minst 10år sedan, att man fortfarande har samma kvalitetsproblem är ju pinsamt.

MultiMan
Att det spricker beror ju mest på helt olika plaster. Elko, Schneider m fl använder ju idag en termoplast som är flexibel och går att klippa med tång osv utan att det spricker upp. Väldigt många billiga märken jag köpt/sett senaste 20 åren har en hård, rätt spröd plast, typ bakelit och den går inte att klippa i även som ny. Den ger inte efter heller så om underlaget är ojämnt som här och man drar fast skruvarna för hårt kommer plasten spricka. Jag filar alltid upp hål i sådana uttag.

Jag vill inte kalla detta ett fel utan bara en annan typ av plast som högst troligen är billigare, kanske råvara, kanske sliter mindre på maskinerna som gjuter.

De dyrare märkena hade sådan hård plast för 30-40 år sedan.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Undrar om inte den "elinstallatören.se" är en kanal för att skaffa sig uppmärksamhet, snarare än rapportera fakta om faktiska händelser.
Sen är den väl mer för sina prenumeranter och kanske de öppna artiklarna ska ses som marknadsföring.

Ta tex den virala händelsen där en hårtork exploderar. Då fick en elsäkerhetsexpert från INs komma till TV4 soffan (hittar ej inslaget).
Någon som såg inslaget?
[bild]
[länk]

Jag tycker bilden tydligt visar att det är anslutningssladden och inte inne i själva hårfönen.

Jag är ju mer intresserad av händelsen och hur det kunde bli en så kraftig ljusbåge.
Kanske är det mest en effekt av begränsning i övervakningskamerans ljuskänslighet?

Tycker kontakten ser lite klumpig ut, brittisk. Är det bara 13A eller rentav 32A?
Det väl extremt ovanligt med såpass långvarig ljusbåge i en trasig anslutningssladd.
Ofta blir det ju avbrott, eller kortslutning så säkringen löser ut.

Kontrollera anslutningssladdar.
Använd inte trasiga elgrejer…

Först fattar nog inte tjejen vad som hände, hon iakttar hårtorken.
När den ligger på golvet och återigen börjar fräsa/ljusbågssvetsa, så får hon ur kontakten ur väggen fastän sladden producerar en rejäl smäll och ljusbåge.

[media]
Det är nog inget ovanligt. Min fru har råkat ut för liknande. Det är kabeln som går in i handtaget där isoleringen efter åtskilliga böjningar till slut ger upp. Syns inget på utsidan innan det blir kortslutning inne i kabeln. Jag kortade in kabeln och den fungerade några år till innan nästa kortis. Hårtorken av märket Braun, så det finns säkert sämre apparater där ute.

hsd
Det är vanligt på många sladdapparater, borrmaskiner sticksågar mm

hsd hsd skrev:
Det är vanligt på många sladdapparater, borrmaskiner sticksågar mm
Troligen klarar sig en gummikabel längre, men det är ju plastisolering på det mesta.

Strängt taget är ju perimeter inget installationsproblem utan ett materialproblem. Jag misstänker att Malmbergs använt karbamidplast eller liknande. Att ta upp hål får göras med borrmaskin och roterande fil.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.