3 485 579 läst ·
11 648 svar
3486k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Du har ju rätt i att det inte går att få tag längre, för det har utgått.Mikael_L skrev:
Jodå, jag fick förstås en fråga ifall det möjligen skulle gå att köpa ett sådant glas.
Jag sa "Nej, det finns inte längre att få tag på!" Helt utan att ha den minsta kunskap om detta - men det var ju inte ens möjligt att ta reda på fabrikat, så det var nog lönlöst innan man ens börjat.
Förövrigt, på bilden har jag demonterat reflektorn, med den på plats så såg man inte alls något av fågelboet, och hålet för fåglarna blev mindre, men tydligen fortfarande tillräckligt.
Annars vore det detta
https://www.onninen.se/thorn-kupa-till-7418--/p/AQC764
blackarrow skrev:
Jag tycker det emellanåt kommer rätt konstiga saker i "Elinstallatören".13th Marine skrev:
Nu t.ex. denna:
https://www.elinstallatoren.se/2025/09/elfel-for-300-lax-en-sa-pass-risig-anlaggning/
Lite saker jag reagerar på är att denne elektriker tydligen satt igång och bytte fasföljd lite här och var.
Det är ett mycket tveksamt tilltag, skulle jag vilja påstå. Vilka maskiner kommer att börja gå baklänges efter att han varit där, kommer någon bli ihjälslagen av stocken som flyger av från vedkapen?
Han har inte heller riktigt koll på alla saker, det märks ju.
Sen reagerade jag på 300 papp för att fixa 18 st fel, det blir nästan 17 tusen per fel ...
Det är också 500 arbetstimmar, eller kanske 400 arbetstimmar + 60 tusen i material.
Det känns som att någon håller på att bli ordentligt lurad här.
Det är ett mycket tveksamt tilltag, skulle jag vilja påstå. Vilka maskiner kommer att börja gå baklänges efter att han varit där, kommer någon bli ihjälslagen av stocken som flyger av från vedkapen?
Han har inte heller riktigt koll på alla saker, det märks ju.
Sen reagerade jag på 300 papp för att fixa 18 st fel, det blir nästan 17 tusen per fel ...
Det är också 500 arbetstimmar, eller kanske 400 arbetstimmar + 60 tusen i material.
Det känns som att någon håller på att bli ordentligt lurad här.
Det var skyddsutjämning som drog iväg kostnaden står det. Den glöms ofta bort vid utvidgning och ombyggnad så det var roligt att se att den inte gjorde det här. 👍
Håller med om rotationen.
Har själv varit med om samma sak flera gånger att det är fel rotation långt bak i nätet av någon anledning. Då brukar jag fortsätta med samma och skifta två faser i saker som behöver rätt riktning. Annars får man ju gå runt och ändra allt om man lägger om det längre bak.
Håller med om rotationen.
Har själv varit med om samma sak flera gånger att det är fel rotation långt bak i nätet av någon anledning. Då brukar jag fortsätta med samma och skifta två faser i saker som behöver rätt riktning. Annars får man ju gå runt och ändra allt om man lägger om det längre bak.
Jag reagerade över den här härom dan:Mikael_L skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2025/09/nolla-genom-brytare-alla-lampor-blinkade-nar-hon-dammsog/
Visst är det dumt med en fastlimmad minibrytare som bryter nollan istället för fasen, men jag får inte riktigt ihop hur en formellt felaktig men tekniskt fungerande enfasgrupp till några lampor utomhus skulle göra att alla lampor blinkar när man dammsuger?
Jag hoppas det är en dålig journalist som har skrivit artikeln och det inte är den yrkesverksamma elektrikerns slutsatser som speglas ordagrant...
…och lösningen på blinkade belysning är att byta proppcentralen för den är gammal…hmmuseless skrev:
Jag reagerade över den här härom dan:
[länk]
Visst är det dumt med en fastlimmad minibrytare som bryter nollan istället för fasen, men jag får inte riktigt ihop hur en formellt felaktig men tekniskt fungerande enfasgrupp till några lampor utomhus skulle göra att alla lampor blinkar när man dammsuger?
Jag hoppas det är en dålig journalist som har skrivit artikeln och det inte är den yrkesverksamma elektrikerns slutsatser som speglas ordagrant...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 128 inlägg
På gamla SAAB-fabriken i Trollhättan så var fasföljden konsevent fel. Så varje gång det varit firmor "utifrån" inne för om- eller ny-byggnad så gick "alla" motorer åt fel håll. Så det var bara att gå och fasvända. (Nej, det kunde ju inte ha hänt för alla elektriker kontrollmäter alltid de det gjort. Det vet vi ju sedan gammalt...A avh67f skrev:
Och när jag jobbade på SKF:s laboratorium några år senare så skrattade de åt att vi hade haft sådan lyx. Där var alla trefasuttag kopplade slumpmässigt. Så man fick ha rätt maskin/rigg i rätt uttag, annars så sket det sig.
Så, att bara kallt lägga om rotationsriktningen till "rätt" centralt i matningen det är ju att be om problem. Om man gör det så är det enda man vet att alla motorer sedan kommer att gå åt fel håll... Nåja, det är kanske inte kritiskt i en bostadsrättsförening där antalet anläggningar som drivs med trefasmotorer ändå väl får anses vara begränsat. Men ändå.
Det var väl svårt förr när alla fasledare ofta var svarta.lars_stefan_axelsson skrev:
På gamla SAAB-fabriken i Trollhättan så var fasföljden konsevent fel. Så varje gång det varit firmor "utifrån" inne för om- eller ny-byggnad så gick "alla" motorer åt fel håll. Så det var bara att gå och fasvända. (Nej, det kunde ju inte ha hänt för alla elektriker kontrollmäter alltid de det gjort. Det vet vi ju sedan gammalt...)
Och när jag jobbade på SKF:s laboratorium några år senare så skrattade de åt att vi hade haft sådan lyx. Där var alla trefasuttag kopplade slumpmässigt. Så man fick ha rätt maskin/rigg i rätt uttag, annars så sket det sig.
Så, att bara kallt lägga om rotationsriktningen till "rätt" centralt i matningen det är ju att be om problem. Om man gör det så är det enda man vet att alla motorer sedan kommer att gå åt fel håll... Nåja, det är kanske inte kritiskt i en bostadsrättsförening där antalet anläggningar som drivs med trefasmotorer ändå väl får anses vara begränsat. Men ändå.
”Det är väl bra med uttag med olika fasföljd. Då kan man ju lätt byta uttag i fall en motor går åt fel håll.”
En kommentar får verkligheten.
Det berodde nog ännu mer på att nästan ingen hade något instrument för att kontrollera fasföljden, så man gjorde nog den enkla; bara koppla in och snurrar det sen åt fel håll byter man plats på två ledare - någonstans på vägen (dvs, det var nog inte så viktigt om det gjordes i gruppcentralen, i uttaget eller i maskinen).
Det är väl inget konstigt att nollskena och jordskena är byglande i ett 4-ledarsystem.
Det hade varit värre om bylingen saknas. 😳
”– Jag tror att fastighetscentralerna är äldre än serviserna och att det är därför som man missat att göra rätt och separera jord från nolla. Den som gjort det här var inte medveten om riskerna.”
Kan nätägaren ”tvinga” bostadsrättsföreningen att bygga om alla husen till 5-ledarsystem?
Är det för farligt med PEN-ledare i en BRF med 5 hus?
Det kan bli mycket kablar att byta för att gå från 4 ledare till 5 ledare och kan det ju bli dyrt.
Det hade varit värre om bylingen saknas. 😳
”– Jag tror att fastighetscentralerna är äldre än serviserna och att det är därför som man missat att göra rätt och separera jord från nolla. Den som gjort det här var inte medveten om riskerna.”
Kan nätägaren ”tvinga” bostadsrättsföreningen att bygga om alla husen till 5-ledarsystem?
Är det för farligt med PEN-ledare i en BRF med 5 hus?
Det kan bli mycket kablar att byta för att gå från 4 ledare till 5 ledare och kan det ju bli dyrt.