Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det emellanåt kommer rätt konstiga saker i "Elinstallatören".
Nu t.ex. denna:
[länk]
Är väl samma sak som alla stadsanställda som ska tolka nya regler och direktiv... Han tolkar teorin som fan läser bibeln.
🙄🤯
...någon som saknar kompetens, tror Leon Thörnqvist. Själv håller han på att läsa in auktorisationen.

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inget konstigt att nollskena och jordskena är byglande i ett 4-ledarsystem.
Det hade varit värre om bylingen saknas. 😳

– Jag tror att fastighetscentralerna är äldre än serviserna och att det är därför som man missat att göra rätt och separera jord från nolla. Den som gjort det här var inte medveten om riskerna.”

Kan nätägaren ”tvinga” bostadsrättsföreningen att bygga om alla husen till 5-ledarsystem?
Är det för farligt med PEN-ledare i en BRF med 5 hus?

Det kan bli mycket kablar att byta för att gå från 4 ledare till 5 ledare och kan det ju bli dyrt.
Ja, jag tänker att man internt har femledarsystem från huvudmatning/central men att man ändå har kvar byglingen i undercentralerna.

Det stämmer med påstående att centralerna är äldre och att matningen av undercentralerna är nyare. Det är ju naturligt att äldre centraler var TN-C och att ny matning är TN-S.

Och att bygla då, det är ju inte rätt.

Undrar om inte den "elinstallatören.se" är en kanal för att skaffa sig uppmärksamhet, snarare än rapportera fakta om faktiska händelser.
Sen är den väl mer för sina prenumeranter och kanske de öppna artiklarna ska ses som marknadsföring.

Ta tex den virala händelsen där en hårtork exploderar. Då fick en elsäkerhetsexpert från INs komma till TV4 soffan (hittar ej inslaget).
Någon som såg inslaget?
Elsäkerhetsexpert i TV-studio, och CCTV-bild av hårtork som exploderar i frisörstol med kvinna som reagerar på gnistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elinstallatoren.se/2025...ti-kan-det-bli-som-sma-gnistor-sma-ljusbagar/

Jag tycker bilden tydligt visar att det är anslutningssladden och inte inne i själva hårfönen.

Jag är ju mer intresserad av händelsen och hur det kunde bli en så kraftig ljusbåge.
Kanske är det mest en effekt av begränsning i övervakningskamerans ljuskänslighet?

Tycker kontakten ser lite klumpig ut, brittisk. Är det bara 13A eller rentav 32A?
Det väl extremt ovanligt med såpass långvarig ljusbåge i en trasig anslutningssladd.
Ofta blir det ju avbrott, eller kortslutning så säkringen löser ut.

Kontrollera anslutningssladdar.
Använd inte trasiga elgrejer…

Först fattar nog inte tjejen vad som hände, hon iakttar hårtorken.
När den ligger på golvet och återigen börjar fräsa/ljusbågssvetsa, så får hon ur kontakten ur väggen fastän sladden producerar en rejäl smäll och ljusbåge.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tycker kontakten ser lite klumpig ut, brittisk. Är det bara 13A eller rentav 32A?
Fast det står Guangdong, Kina, så antagligen inte brittisk. De har sina egna stickproppar för 220V 50Hz, men jag vet inte hur systemet är uppbyggt med säkringar osv.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag tänker att man internt har femledarsystem från huvudmatning/central men att man ändå har kvar byglingen i undercentralerna.

Det stämmer med påstående att centralerna är äldre och att matningen av undercentralerna är nyare. Det är ju naturligt att äldre centraler var TN-C och att ny matning är TN-S.

Och att bygla då, det är ju inte rätt.
Ja så kan det ju vara, fast enligt bilderna så har man inga nolledaren till centralerna, utan 4-ledarkabel och då kan man inte ”ta bort bygeln” utan att byta till 5-ledarkabel.

Två elcentraler med olika kopplingar, utan nolledare och 4-ledarkabel, markerade med röda cirklar vid kopplingsskruvar.
Skapa konto

Då fick en elsäkerhetsexpert från INs komma till TV4 soffan (
Jag undrar mest vilken typ av elolycka som ligger bakom elsäkerhetsexpertens frisyr?

En person med stilfull, uppåtstående frisyr, glasögon, rosa kavaj och örhänge i form av blixt.
Skapa konto

Råkar hon läsa här hoppas jag hon har humor! 🙏😳😉

• Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar mest vilken typ av elolycka som ligger bakom elsäkerhetsexpertens frisyr?

[bild]

En hårfön var ju inblandad i olyckan …

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är du rädd ska hända annars?

useless useless skrev:
Vad är du rädd ska hända annars?
Att någon oanmäld dyker upp hemma hos mig och tvångsersätter alla mina älskade tomtehattar med Wago! 😉😱😂

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

Cecilia Axelsson har utbildat mig.
Hon hade fått äran att hålla den tråkigaste och träigaste delkursen, "Regler och Standarder".
Dvs sitta och plöja paragrafer och sånt i föreskrifter och t.ex. SS436 40 00.

Hon är duktig, och hon har också gett sig i kast med ett svårförstått och mycket missförstått område bland oss elektriker, olika slags jordning, funktionsjordning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Undrar om inte den "elinstallatören.se" är en kanal för att skaffa sig uppmärksamhet, snarare än rapportera fakta om faktiska händelser.
Det är uppenbarligen korrekt uppfattat.
Jag tycker bilden tydligt visar att det är anslutningssladden och inte inne i själva hårfönen.
Även här instämmer jag. Ett vanligt fel som inte är mycket att yvas över. Det ska inte ske om phönen bara har ett ordentligt brytskydd.

Grå kabelgenomföring med spiralformad brytskyddsdel, används för att skydda kablar från att böjas eller skadas.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sen är den väl mer för sina prenumeranter och kanske de öppna artiklarna ska ses som marknadsföring.

Ta tex den virala händelsen där en hårtork exploderar. Då fick en elsäkerhetsexpert från INs komma till TV4 soffan (hittar ej inslaget).
Någon som såg inslaget?
[bild]
[länk]

Jag är ju mer intresserad av händelsen och hur det kunde bli en så kraftig ljusbåge.
Kanske är det mest en effekt av begränsning i övervakningskamerans ljuskänslighet?

Det väl extremt ovanligt med såpass långvarig ljusbåge i en trasig anslutningssladd.
Ofta blir det ju avbrott, eller kortslutning så säkringen löser ut.

Kontrollera anslutningssladdar.
Använd inte trasiga elgrejer…

Först fattar nog inte tjejen vad som hände, hon iakttar hårtorken.
När den ligger på golvet och återigen börjar fräsa/ljusbågssvetsa, så får hon ur kontakten ur väggen fastän sladden producerar en rejäl smäll och ljusbåge.

[media]
Uppenbart uppgjort, varför är annars kameran framme och filmar allt och just precis då

J J-banan skrev:
Uppenbart uppgjort, varför är annars kameran framme och filmar allt och just precis då
https://gprivate.com/6ibvg

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
Tvek ändå.

Om det vore en övervakningskamera så övervakar den inte så särskilt mycket i lokalen, sen kanske de har en drös med kameror överallt.

Redigerat:
J J-banan skrev:
Tvek ändå
Ett prank? Visserligen publicerat av DailyMail…
Är det någonstans något sånt ska fångas på film, så är det väl i Kina?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.