3 453 436 läst ·
11 549 svar
3453k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Egentligen lite konstigt att just elbranschen tillåts ha ett system där en stödperson till ledningsgruppen skapar ett egenkontrollprogram som sedan i teorin kan befolkas av totala amatörer medan exempelvis kylsidan har personliga certifikat och likaså licenssvetsare.
Det finns så stora mängder fotarbete efter ritning som inte kräver några djupa elkunskaper: klamra kabel, sätta kabelstegar, lägga rör, hänga armaturer osv.
Så är det ju men det gäller ju inom de flesta yrken men med skillnaden att det inom många områden krävs personlig ”behörighet” (vilket man som ”konsument” i slutändan är glad över) för att göra mer kvalificerade insatser
Hälsovård:
-Leg Läkare
-Leg tandläkare
-Leg sjuksköterska
Ganska skönt att det inte där finns en person som skrivit ett egenkontrollprogram där det är upp till verksamheten om dom tycker en veterinär med erfarenhet av grisar (vi har inte helt olik anatomi invärtes) kan rycka in som läkare eller tandläkare 😉
Varit på en del större industriprojekt och i bland undrar man vad som fått in för folk under egenkontrollprogrammet…
Hade nog varit bra med lite personliga certifikat men det lär ju inte facket gilla som värderar den monetära ersättningen utifrån antal arbetade år i stället för faktisk kompetens
Hälsovård:
-Leg Läkare
-Leg tandläkare
-Leg sjuksköterska
Ganska skönt att det inte där finns en person som skrivit ett egenkontrollprogram där det är upp till verksamheten om dom tycker en veterinär med erfarenhet av grisar (vi har inte helt olik anatomi invärtes) kan rycka in som läkare eller tandläkare 😉
Varit på en del större industriprojekt och i bland undrar man vad som fått in för folk under egenkontrollprogrammet…
Hade nog varit bra med lite personliga certifikat men det lär ju inte facket gilla som värderar den monetära ersättningen utifrån antal arbetade år i stället för faktisk kompetens
Hjälpkraften finns i några olika versioner.Panor82 skrev:
Till att börja med: 2 eller 3-fas (50 Hz i båda fallen)
Sedan finns det 10 kV (och 22 kV).
Stödnätet för driftströmmen (16 2/3 Hz) är 2-fas (det byggdes för att få en starkare matning.)
Tyvärr tror inte jag att ett "certifikat" skulle göra varken från eller till. Är "människan" en slarvpelle så är den nog det oavsett med eller utan plastkort att vifta med. Och är man en "skojare" så kanske plastkortet man viftar med mer till skada och invaggar kunden i falsk trygghet.G Grottan skrev:Så är det ju men det gäller ju inom de flesta yrken men med skillnaden att det inom många områden krävs personlig ”behörighet” (vilket man som ”konsument” i slutändan är glad över) för att göra mer kvalificerade insatser
Hälsovård:
-Leg Läkare
-Leg tandläkare
-Leg sjuksköterska
Tvåfas är det garanterat inte i något av fallen. Det skulle inte ha någon fördel alls.S skaraborgsfakir skrev:
Varför finns det äldre hjälpkraft med 2 ledare (som har likadana isolatorer) ?D Daniel 109 skrev:
Kollade mitt utbildningsmaterial - hjälpkraften finns i 3 versioner:
11 kV 2-fas
11 kV 3-fas
22 kV 3-fas
Alla är 50 Hz (det har funnits äldre installationer för belysning där man transformerade ner kontaktledningens till 110 eller 220 V - flimrande ljus.)
Redigerat:
Det finns något av en begreppsförvirring ibland när det kommer till begreppet tvåfas. Riktig tvåfas är något ganska ovanligt då det bara har nackdelar jämfört med trefas. Är det två ledare kan det bara vara enfas. Men det kallas ibland oegentligt för tvåfas.S skaraborgsfakir skrev:Varför finns det äldre hjälpkraft med 2 ledare (som har likadana isolatorer) ?
11 kV 2-fas
11 kV 3-fas
22 kV 3-fas
Alla är 50 Hz (det har funnits äldre installationer för belysning där man transformerade ner kontaktledningens till 110 eller 220 V - flimrande ljus.)
Om det är (balanserad) tvåfas, med neutral i jord/mark, inte som en extra ledning på stolparna, så skulle det kunna vara korrekt att kalla det tvåfas, och även finnas en mening med det.
Men ärligt talat har jag absolut noll koll, men detta är vad jag kan värka fram som teori med min begränsade hjärnkapacitet.
Mer normal tvåfas (med nolledare) som när vi talar om bostadsinstallationer, ja där håller jag med Daniel om att det vore ett rätt dåligt och onödigt tilltag för överföring av effekt över avstånd.
Men ärligt talat har jag absolut noll koll, men detta är vad jag kan värka fram som teori med min begränsade hjärnkapacitet.
Mer normal tvåfas (med nolledare) som när vi talar om bostadsinstallationer, ja där håller jag med Daniel om att det vore ett rätt dåligt och onödigt tilltag för överföring av effekt över avstånd.
Daniel är som ofta bara ute efter att en koppling mellan två faser i ett trefassystem rent tekniskt definitionsmässigt inte bör kallas tvåfas. Samma brukar ofta vara uppe på BH när tex elradiatorer för 400 V då helst skulle kallas "tvåpolig inkoppling 400 V enfas i ett trefas 230/400 V system" osv. Det är givetvis bra att sträva efter lite stringens men kampen blir ju svår på ett konsumentforum där man får utgå från begriplighet och vettig nivå trots allt.S skaraborgsfakir skrev:Varför finns det äldre hjälpkraft med 2 ledare (som har likadana isolatorer) ?
11 kV 2-fas
11 kV 3-fas
22 kV 3-fas
En annan sak för bandriften är deras "tvåfasiga" fjärrmatning med två ledare i stolplinjer utförda för 130 kV. På samna sätt är det i de fallen då fråga om 2x130 kV mittpunktsjordat och som petitess då dessutom direktjordat med vad det innebär.
Jorden på järnvägen är i ena rälen och sedan plockas strömmen upp i sugtransformatorer och matas i återledaren. Hjälpkraften används som separata faser oavsett om dom är två eller tre.
Ni vet väl att järnvägens kraft kommer från 3-fas via omformare va? Idag finns det statiska men det används fortfarande roterande omformare. Alltså en motor driver en generator och snurrar dygnet runt året om. Ni måste sluta tänka hushållsel om ni vill prata järnväg.
Järnvägens kontaktledning matas med ca 50km mellanrum och för att spara in på lite omformare och underhåll så har man ett 2-fas 132kV eget nät.
Ni vet väl att järnvägens kraft kommer från 3-fas via omformare va? Idag finns det statiska men det används fortfarande roterande omformare. Alltså en motor driver en generator och snurrar dygnet runt året om. Ni måste sluta tänka hushållsel om ni vill prata järnväg.
Järnvägens kontaktledning matas med ca 50km mellanrum och för att spara in på lite omformare och underhåll så har man ett 2-fas 132kV eget nät.
Nej, det är inte heller tvåfas.Mikael_L skrev:
Om det är (balanserad) tvåfas, med neutral i jord/mark, inte som en extra ledning på stolparna, så skulle det kunna vara korrekt att kalla det tvåfas, och även finnas en mening med det.
Den lösningen är vanlig i servicer i USA. Där benämns den split-phase. Det beskriver vad det är. Det är INTE tvåfas.
Om dom som jobbar på järnvägen säger 2-fas så hävdar du att alla har fel? Det är klart det bara finns en fas, det förklarade jag nyss med omformarna. Men du klarar verkligen inte av att man använder ett förenklat språkbruk även i yrkesjargong? Du kokar när någon har fel på internet? 😂D Daniel 109 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Om terrängen inte överensstämmer med kartan finns det alltid entreprenadmaskiner, som min far brukade säga.
Järnvägens kraftledningar är enfas i en strikt teknisk bemärkelse. Om alla som jobbar med det oegentligt kallar det för tvåfas så må det vara en korrekt benämning i branschen. Men det är fortfarande en teknisk felaktighet. Precis som att det inte finns några tvåfas varmvattenberedare även om alla som är insatta vet vad som menas med det.RoTe skrev: