3 453 436 läst ·
11 549 svar
3453k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Nyfiken fråga, hur kallas "faserna" i USA? Eller skiljer man inte alls på dom vid namn?A Avemo skrev:Järnvägens kraftledningar är enfas i en strikt teknisk bemärkelse. Om alla som jobbar med det oegentligt kallar det för tvåfas så må det vara en korrekt benämning i branschen. Men det är fortfarande en teknisk felaktighet. Precis som att det inte finns några tvåfas varmvattenberedare även om alla som är insatta vet vad som menas med det.
Det är vanligt med A, B, C där och i många andra länder influerade av US det är analogt med våra gamla R, S, T som i mycket kom via DE. På sikt kan ju nutida L1, L2, L3 kanske även komma in på US-sidan men lika långsamt som ersättning av tum.RoTe skrev:
Tvåfas är något som finns definierat. Att då kalla något annat för tvåfas är fel.RoTe skrev:
Så du tror man går runt och säger, "nu ska underhålla vårt delade fassystem med gemensam direktjordade mittpunkt"?D Daniel 109 skrev:
Du är en sån som skriker åt folk som säger "en borr" att det heter "ETT BORR FÖR I H-VETE"? 😂
Nej, det tror jag inte. Men bara för att man inte använder en lång förklaring i normala meningar behöver man inte använda ett felaktigt begrepp.
Är det inte enkelt att säga två-fas när man behöver huvudspänning, en-fas när man behöver fasspänning? Exempelvis varmvattenberedare eller elelement...
Behöver man huvudspänning så behöver man ansluta mellan två faser
230/400 fasspänning/huvudspänning
6300/11000 fasspänning/huvudspänning
Nu har jag inte någon stor kunskap hur järnvägens hjälpkraft är uppbyggd... Jag vet inte om nersidan jordas på järnvägens hjälpkraftstransformatorer etc. Men jag antar att de ansluts tvåpoligt mot huvudspänning 11 eller 22kV.
Behöver man huvudspänning så behöver man ansluta mellan två faser
230/400 fasspänning/huvudspänning
6300/11000 fasspänning/huvudspänning
Nu har jag inte någon stor kunskap hur järnvägens hjälpkraft är uppbyggd... Jag vet inte om nersidan jordas på järnvägens hjälpkraftstransformatorer etc. Men jag antar att de ansluts tvåpoligt mot huvudspänning 11 eller 22kV.
Det är enkelt och borde knappast leda till missförstånd. Det är ju så det oftast kallas. Men den som vill vara besserwisser kan fortfarande påpeka att det är fel. Säger man enfas 400 V när man behöver huvudspänningen och enfas 230 V när man behöver fasspänningen så borde det inte heller leda till missförstånd.H HSP skrev:
OT: Daniel har tagit bort texten "besserwisser" sen länge..A Avemo skrev:Det är enkelt och borde knappast leda till missförstånd. Det är ju så det oftast kallas. Men den som vill vara besserwisser kan fortfarande påpeka att det är fel. Säger man enfas 400 V när man behöver huvudspänningen och enfas 230 V när man behöver fasspänningen så borde det inte heller leda till missförstånd.
Kan ju alltid hoppas att det är en nödlösning och att en annan riktigt installation sker inom kort, annars blir det nog foliehatten på eller dumstruten för allmän förnedring... 🫣🤣K _KirderF_ skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Om byggnaden har ett deltakopplat trefassystem som är mittpunktsjordat mellan två faser? Fasspänning 100V och huvudspänning 200V samt en tredje spänning som varken är fas- eller huvudspänning. Jag har för mig att amerikanska elektriker kallar den "wild leg".A Avemo skrev:Det är enkelt och borde knappast leda till missförstånd. Det är ju så det oftast kallas. Men den som vill vara besserwisser kan fortfarande påpeka att det är fel. Säger man enfas 400 V när man behöver huvudspänningen och enfas 230 V när man behöver fasspänningen så borde det inte heller leda till missförstånd.
Den har jag aldrig hört talas om förr. Det borde leda till betydligt fler missförstånd än att oegentligt kalla något för tvåfas. De verkar ha ganska många olika spänningar i USA. Jag har hör talas om 208 V förut som ju blir konsekvensen av 120 V fasspänning vid trefas. Men använder de den spänningen till något?H HenrikHuslöse skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta
För elektrifierad svensk järnväg kan man säga att 'jorden' alltid är i å-rälen, så en transformator för 2-fas till en fas kan alltid anslutas enligt modellen :Mikael_L skrev:
Om det är (balanserad) tvåfas, med neutral i jord/mark, inte som en extra ledning på stolparna, så skulle det kunna vara korrekt att kalla det tvåfas, och även finnas en mening med det.
Men ärligt talat har jag absolut noll koll, men detta är vad jag kan värka fram som teori med min begränsade hjärnkapacitet.
Mer normal tvåfas (med nolledare) som när vi talar om bostadsinstallationer, ja där håller jag med Daniel om att det vore ett rätt dåligt och onödigt tilltag för överföring av effekt över avstånd.
2 faser på primärsidan
sekundärsidan mittjordas i å-räl
Det är lite speciellt att rälsen används på det viset, hur man hanterar jordledningen i en matning från ett skåp till ett annat skåp påverkas av detta.
Nästan ALLT jordas i återgångsrälen.