Panor82 Panor82 skrev:
Deras kraftledningsnät ligger på 132 kV om jag inte minns fel och hjälpkraft på 22kV 3fas 50hz. 😉
Nu skrev han ju kontaktledningar och inte kraftledningsnät.

Det finns lok som kan gå valfritt på 16 kV 16 2/3 Hz eller 25 kV 50 Hz. Praktiskt när man vill köra mellan länder som har olika spänning i kontaktledningen. Innebär det att samma lok är för mellanspänning i Sverige och högspänning i Danmark?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så hur skall du ha det? Är det mellanspänning eller högspänning?
Alldeles uppenbart mellanhögspänning. 😂

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nejnej, högmellanspänning måste det vara.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nejnej, högmellanspänning måste det vara.
Är det samma sak som växelspänning?

Är det järnväg borde det vara växelspänning.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns lok som kan gå valfritt på 16 kV 16 2/3 Hz eller 25 kV 50 Hz. Praktiskt när man vill köra mellan länder som har olika spänning i kontaktledningen. Innebär det att samma lok är för mellanspänning i Sverige och högspänning i Danmark?

Tågen som regelbundet åker till och från Danmark utsätts alltså för växelspänning?

• Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Spänningen stiger kring hur många vi är som får hög- eller lågvoltstourettes av den här frågan.

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kör inte danskarna på diesel?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spänningen stiger kring hur många vi är som får hög- eller lågvoltstourettes av den här frågan.
Frågan har nog fastnat i vinkelvolten.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahhhh, jag har bara väntat på denna, ända sedan jag postade.
Jag trodde dock att det skulle vara Daniel109 som skulle hugga till.

Är du alltid lika rolig på alla fester?
Väldigt sällan uppskattad på fester 😂

F fribygg skrev:
Kör inte danskarna på diesel?
De använder ganska mycket diesel tror jag. Men är det högdiesel, mellandiesel eller lågdiesel de kör tågen på?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
U
A Avemo skrev:
De använder ganska mycket diesel tror jag. Men är det högdiesel, mellandiesel eller lågdiesel de kör tågen på?
Trodde de va växeldiesel

A Avemo skrev:
Det är bara växelloken som går på diesel.

useless useless skrev:
Tågen som regelbundet åker till och från Danmark utsätts alltså för växelspänning?
Sålänge dom inte blir stoppade innan bron för toaletterna är trasiga och Danmark accepterar inte skittågen.
Jag har varit med om mycket.

Mikael_L
Är det ingen som har någon bild på en hemsk elkoppling att posta i tråden, så den kanske återvänder till ämnet?

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.