3 487 316 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Det är ganska meningslöst att använda termen "elektriker" som att den hade någon allmängiltig betydelse. Elektriker är ingen skyddad yrkestitel så vem som helt kan kallas/kalla sig elektriker.Janu78 skrev:
Att ett "mätarbytesföretag" med auktorisation/EKP/behörighet tar in folk "från gatan" med låg kompetens och ger dem en snabbkurs i mätarbyte och därefter kallar dessa snabbinformerade mätarbytare för elektriker kan man tycka vad man vill om men något fel gör de egentligen inte.
Kanske visar på en annan brist för få elektriker, visst kan man utföra det utan en elektriker men tycket att tråden visar att företagen anställer vem som till matar bytet. Att det inte är fler som tycker att det är skrämmande blir i sig skrämmande.K krfsm skrev:
Blir man bättre på just mätarbyten om man går tre år på eltekniskt gymnasium jämfört med om man går en tvåveckors kurs där man bara tränar på mätarbyten?Janu78 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.
Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja till en viss del. En elektriker jag använder står alldrig och kopplar och diskuterar samtidigt för det är upplagt för katastrof. Tycker att detta visar nivån på vårat samhälle inte konstigt att allt blir sämre när regelverken underlättar för företagen att komma undan.Bo.Siltberg skrev:
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.
Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
