Janu78 skrev:
Mig veterligen så får man inte göra elinstallationer utan o vara elektriker.
Det är ganska meningslöst att använda termen "elektriker" som att den hade någon allmängiltig betydelse. Elektriker är ingen skyddad yrkestitel så vem som helt kan kallas/kalla sig elektriker.

Att ett "mätarbytesföretag" med auktorisation/EKP/behörighet tar in folk "från gatan" med låg kompetens och ger dem en snabbkurs i mätarbyte och därefter kallar dessa snabbinformerade mätarbytare för elektriker kan man tycka vad man vill om men något fel gör de egentligen inte.
 
  • Gilla
claesborjesson och 9 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag tror inte det där felet enbart beror på längden på utbildningen.
Men man blir väl aldrig sämre med mer utbildning eller? Förmodligen så är det en person som är olämplig till detta jobb😮
 
Janu78 skrev:
Man får kunskap genom utbildning, givetvis så går det att gå bredvid någon för att lära sig med men för att bli en kunnig elektriker eller hantverkare så är utbildning en bit på vägen.
Hur definierar du utbildning?
När får man utbildning?
 
useless useless skrev:
Det hade nog varit svårt att genomföra ett omfattande mätarbyte för ett stort nätbolag om man krävde att bara utbildade elektriker fick göra jobbet.
Plus att det hade varit lite tråkigt för oss konsumenter om alla elektriker hade varit upptagna med mätarbyten fram till 2027.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur många mätarbyten görs varje år, och hur många av dem blir fel? 100% felfrihet är en utopi.

Till och med den mest utbildade, mest erfarne gör fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur definierar du utbildning?
När får man utbildning?
Utbildning enligt mig är när man undervisas genom att man tex. Få öva på momenten under uppsikt där det diskuteras mm.
Innan man utför arbeten hoppas jag.
 
Janu78 skrev:
Men man blir väl aldrig sämre med mer utbildning eller? Förmodligen så är det en person som är olämplig till detta jobb😮
Olämpliga personer finns inom alla gebit oavsett utbildning och yrkestitel.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
P
K krfsm skrev:
Plus att det hade varit lite tråkigt för oss konsumenter om alla elektriker hade varit upptagna med mätarbyten fram till 2027.
Kanske visar på en annan brist för få elektriker, visst kan man utföra det utan en elektriker men tycket att tråden visar att företagen anställer vem som till matar bytet. Att det inte är fler som tycker att det är skrämmande blir i sig skrämmande.
 
Janu78 skrev:
Utbildning enligt mig är när man undervisas genom att man tex. Få öva på momenten under uppsikt där det diskuteras mm.
Innan man utför arbeten hoppas jag.
Blir man bättre på just mätarbyten om man går tre år på eltekniskt gymnasium jämfört med om man går en tvåveckors kurs där man bara tränar på mätarbyten?
 
  • Gilla
J Vos och 6 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Olämpliga personer finns inom alla gebit oavsett utbildning och yrkestitel.
Ditt namn kanske säger allt🤣
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.

Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 17 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Att det inte är fler som tycker att det är skrämmande blir i sig skrämmande.
Jag tycker att systemet är skrämmande, men detta är inget exempel på det.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns många utbildade elinstallatörer som inte är kunniga i det dom gör.
Det finns dessutom många utan formell utbildning som är mycket kunniga.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.

Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
Ja till en viss del. En elektriker jag använder står alldrig och kopplar och diskuterar samtidigt för det är upplagt för katastrof. Tycker att detta visar nivån på vårat samhälle inte konstigt att allt blir sämre när regelverken underlättar för företagen att komma undan.
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det finns dessutom många utan formell utbildning som är mycket kunniga.
Ingen elektriker.
 
  • Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.