Fairlane
"Andra undersökningar som vi har gjort visar även att olagliga elinstallationsarbeten förekommer i många bostäder." <-- Det är väl inget säkerhetsproblem om de är bra utförda? Det som är problem är väl osäkra arbeten, lagligt utförda eller inte?

Säg att jag ringer en elektriker som kommer och utför ett lagligt arbete hos mig. På kvällen gör hen precis samma arbete hemma, utan behörighet eftersom det inte är på firman. Är min anläggning säkrare för att installationsarbetet är lagligt utfört?

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"Andra undersökningar som vi har gjort visar även att olagliga elinstallationsarbeten förekommer i många bostäder." <-- Det är väl inget säkerhetsproblem om de är bra utförda? Det som är problem är väl osäkra arbeten, lagligt utförda eller inte?

Säg att jag ringer en elektriker som kommer och utför ett lagligt arbete hos mig. På kvällen gör hen precis samma arbete hemma, utan behörighet eftersom det inte är på firman. Är min anläggning säkrare för att installationsarbetet är lagligt utfört?
Håller med. Är det arbetet eller resultatet av arbetet som är viktigast?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jo, man skulle ju kunna tycka att med all elektronik som finns i en ny spis borde den kunna ha en timer. Min spis har timer, men bara som typ äggklocka. Vore bra om den stängde av värmen :)
Den här spisen stänger av sig själv efter viss tid eller vid uppnådd temperatur på maten. Både ugn och häll.

/Höghus

Elsäkerhetsverket har ju aldrig lyckats bevisa att hempulad el är farligt. Därför undviker dom att nämna det som fakta i sina rapporter, utan istället brukar det komma som en passus på slutet att "olagliga elinstallationsarbeten förekommer i många bostäder" efter att man har konstaterat att 90% av bränder och olyckor beror på något helt annat.

• Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ha, par gånger fler bränder som orsakades av åska än felaktigheter i den fasta installationen, kanske dags för krav på åskledare. Så kan de även införa krav på att den också ska besiktigas var tredje månad!
Det är lite otydligt om antalet bränder pga åska gäller för 3 års perioden eller 10 års perioden.

Simulerat nollsläpp var intressant.
Ett av de testade konvektoreleneten blev 235°C :surprised: på det andra löste överhettnings skyddet ut vid 135°C.
Bland lös elutrustning... wifi-repeater, laddare mm där kunde plasten smälta, ryka etc men tog inte eld.

Jonas Persson
Man kan också fundera på vad en besiktning av en villa eller lägenhet innebär. Ska man hitta alla risker kommer det att krävas många timmars arbete. Även ett nybyggt hus kan ha en liten fiffig lösning från husägaren som är livsfarlig. Så ett första intryck om anläggningens skick kan inte avgöra hur noggrann undersökningen måste vara.

Var drar man gränsen? Jag tror inte det går att besiktiga alla hus och lägenheter på ett vettigt sätt. Vad ska man börja, det finns ingen dokumentation över vilka hus som "gått längst" utan kontroll, ett hundra år gammalt hus kan vara totalrenoverat och ett annat ha kablar som torkat sönder. Inbyggda dosor och lösa inspacklade kablar i väggar måste hittas. Ska staten samla in uppgifter och samköra dem, detta i en värld där olika myndigheter inte ens får dela information om mycket värre brott.

Det finns ett skäl till varför i princip inga hus elbesiktigas innan köp, det går inte att göra till en vettig peng. Ja, du kan se om hela huset är hempul, men att fastställa att det är helt ok är mycket svårt och vilken besiktningsman skriver under då?

Stickprov och skrämseltaktik kanske fungerar, men det finner inte de få hus som har allvarliga fel.

Ska detta ske måste många områden förändras så att "återfallsförbrytare" inte kan fixa en nybesiktigad anläggning, t ex vem får köpa elmateriel, husägarens ansvar att underhålla anläggningen måste bli mer strikt. Någon sorts besiktning måste ske regelbundet mm - känns mer som en diktatur och en uppgift som alla sveriges elektriker omöjligen kan hinna med.

Hade el från allra första början varit hårt kontrollerad, anläggningar plomberade och materiel omöjlig att få tag på så kanske Elsäkerhetsverkets dröm går att uppnå, men att få ordning på 100 års byggande är omöjligt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det kommer krav på spistimer i alla hushåll :D
Då skaffar jag vedspis istället;)

Mikael_L
Galt Galt skrev:
...till en kostnad av 1,25 miljarder kr per år (givet besiktning var 10e år och en kostnad på 2 500 kr per bostad).
Låter som ett trevligt tillskott med pengar till mitt skrå. Det går ju så dåligt så det är välkommet :crysmile:
Till detta ska det väl sättas upp 1-2 miljoner laddboxar på ca 10 år, hemma hos privatpersoner, och kan inte gissa hur många publika.
Namnam... :geek:

• Gilla
  • Haha
gunric och 8 till
  • Laddar…
Det är ändå, på något nästan underhållande sätt, fascinerande hur många meningslösa förslag där nyttan inte ens i närheten väger upp kostnaden som ramlar ur de byråkratiska kvarnarna och där en lågstadieelev hade listat ut följderna bättre än utredningarna.

Kalla mig gärna bitter, men galenskapen verkar ju aldrig ta slut.

Ps.
Jag missunnar dig inget arbete @Mikael_L
Ds.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Löjligt, jag tycker egentligen inte att det är så dumt att få elanläggningen besiktigad. Men ska man tvinga på folk något sånt här så kommer det vara så prispressat att ingen vill göra jobbet förutom rena bluffar som praktiskt taget fyller i ett protokoll utan att ens varit på plats och avtalar bort ansvaret.

Ska bli intressant att se vad det här mynnar ut i...

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte utan att man lätt ser paralleller till energideklarationen som måste göras vid en husförsäljning.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Blir som en energideklaration, en skrivbordsprodukt som pste finnas när huset säljs.
Någon klåpare kommer och tittar i 15min sen får man ett papper där det står nå om ojordade uttag och jfb.

Sen pangar dom iväg en faktura på 4000, fast det är ju elektriker så 8000kr

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Blir som en energideklaration, en skrivbordsprodukt som pste finnas när huset säljs.
Någon klåpare kommer och tittar i 15min sen får man ett papper där det står nå om ojordade uttag och jfb.

Sen pangar dom iväg en faktura på 4000, fast det är ju elektriker så 8000kr
8000? Du är en riktig optimist ser jag...

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Löjligt, jag tycker egentligen inte att det är så dumt att få elanläggningen besiktigad. Men ska man tvinga på folk något sånt här så kommer det vara så prispressat att ingen vill göra jobbet förutom rena bluffar som praktiskt taget fyller i ett protokoll utan att ens varit på plats och avtalar bort ansvaret.

Ska bli intressant att se vad det här mynnar ut i...
joakim_j joakim_j skrev:
8000? Du är en riktig optimist ser jag...
Hellre det än typ en statlig eller kommunal tjänsteman - då skulle sannolikt fakturan bli på uppåt 35 lock. Det är ju bara att se vad som händer när Länsstyrelsen åker ut för att kolla djurbesättningarna på våra gårdar. Jag bävar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.