Hus från 1951, men den här installationen är uppenbarligen nyare. Tänkte koppla in ett vägguttag i den dosan...
Öppen elektrisk dosa med synliga ledningar och kabelklämmor, planerad för att koppla in ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
P
inga problem...

Stickan56
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar det att länka såhär?
[länk]
Ja, det ser ut som ett överslag.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja, det ser ut som ett överslag.

Stickan
Eller en väldigt liten skogsbrand.. :crysmile:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eller en väldigt liten skogsbrand.. :crysmile:
Frågan är om det initiala överslaget är hönan eller ägget?
Av linjekonfigurationen att döma bör linjespänningen ligga mellan ca 75-130 kV - möjligen upp till ca 220 kV (kusligt nära byggnaderna). Man har också ett inledningsskydd i toppen - så man är väl inte så långt från en transformatorstation antar jag.
Det kan ju ha börjar brinna i trädet längre ner först - för att sedan den joniserade och elektriskt ledande brandröken - leder till överslaget i toppen.
Men sannolikt har den till synes ytterst dåligt skötta ledningsgatan - lett till det första initiala överslaget - ett överslag som sedan förstärks av brandröken. Man ser hur överslaget återtänder flera gånger genom brandröken.
Men något jordfelsskydd verkar det inte finnas - såvida inte återkopplingstiden var alldeles för kort - för den här typen av fel i varje fall. Det är ju inte ovanligt att man ger en linje 3 återstartsförsök - för att sedan låta den ligga nere - och skicka ut en gubbe.

• Gilla
smn
  • Laddar…
Jonas Persson
B Boggi skrev:
Av linjekonfigurationen att döma bör linjespänningen ligga mellan ca 75-130 kV - möjligen upp till ca 220 kV (kusligt nära byggnaderna). Man har också ett inledningsskydd i toppen - så man är väl inte så långt från en transformatorstation antar jag.
Det kan ju ha börjar brinna i trädet längre ner först - för att sedan den joniserade och elektriskt ledande brandröken - leder till överslaget i toppen.
Men sannolikt har den till synes ytterst dåligt skötta ledningsgatan - lett till det första initiala överslaget - ett överslag som sedan förstärks av brandröken. Man ser hur överslaget återtänder flera gånger genom brandröken.
Men något jordfelsskydd verkar det inte finnas - såvida inte återkopplingstiden var alldeles för kort - för den här typen av fel i varje fall. Det är ju inte ovanligt att man ger en linje 3 återstartsförsök - för att sedan låta den ligga nere - och skicka ut en gubbe.
Välkommen till USA. De bygger elnätet med tanken att strömmen ska bränna av grenen istället för att bryta strömmen.

Branden för två år sedan som dödade många i staden Paradise berodde på just detta. Att elnätet var från 1912 gjorde inte saken bättre. Nu är bolaget PG&E i farten igen.
https://arstechnica.com/tech-policy...e-pledges-to-bury-10000-miles-of-power-lines/

Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Välkommen till USA. De bygger elnätet med tanken att strömmen ska bränna av grenen istället för att bryta strömmen.

Branden för två år sedan som dödade många i staden Paradise berodde på just detta. Att elnätet var från 1912 gjorde inte saken bättre. Nu är bolaget PG&E i farten igen.
[länk]
Intressant - det där namnet känner jag igen sedan mina USA-år - även om jag inte tror att jag jobbade med dom. Dom Utilities jag jobbade med höll rent i deras ledningsgator.
Däremot imponerade väl inte deras lågspänningsdistribution - även om den här ser ganska hyfsad ut i förhållande till andra skräckexempel.
Elstolpe med transformator och flera överliggande ledningar mot en bakgrund med träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
B Boggi skrev:
När jag lyssnade igen på videon hördes transformatorljudet väldig tydligt - och det fanns inga skyddsavbrott. Transformatorn måste ha stått mindre än 10 meter bakom ryggen på den som filmade - i sitt transformatorbås. Det hörs hur jobbigt den har när ljusbågen tänder och brinner vid det enpoliga jordfelet. Men möjligen har den en nollpunktsreaktor / nollpunktsresistor - som begränsar kortslutningsströmmen något - men inte ner till de vanliga 5 Amperen.

Müssli Müssli skrev:
Fick ett mail från en potentiell kund som fått sin nya tvättmaskin installerad av Elgiganten.
Hon kan inte tvätta två gånger i rad eftersom maskinen dör efter första fullbordade tvätten. Då måste hon bryta strömmen och slå på igen innan maskinen fungerar som den ska.
Detta fick hon till svar efter mail till Elgiganten:

Det är förmodligen att Elstationen inte kan anpassa sig till ett visst watt antal i programmet och leder därför till en kortslutning. Så det är förmodligen att Elstationen inte är rätt installerad med maskinen. Kopplingsdosan måste kopplas om.

Varken jag eller kunden fattar något, är det någon här inne som fattar?
Har samma problem med en tv. Den är heldöd när jag slår på apparaten. Drar jag ut kontakten och väntar i fem minuter fungerar den igen.

J Jens Larsson skrev:
Hus från 1951, men den här installationen är uppenbarligen nyare. Tänkte koppla in ett vägguttag i den dosan...
[bild]
Dags att byta matningskabeln. En isolarionsmätning borde visa på lågt motstånd om inte det är kortslutning redan..

N nallepu skrev:
Har samma problem med en tv. Den är heldöd när jag slår på apparaten. Drar jag ut kontakten och väntar i fem minuter fungerar den igen.
Mailet från Elgiganten som så - är ju obegripligt - så när som på sista meningen.
Men en bild av den berömda kopplingsdosan, skulle kanske ge någon ledning - tillsammans med eventuella inkopplingsanvisningar.

E
B Boggi skrev:
Mailet från Elgiganten som så - är ju obegripligt - så när som på sista meningen.
Men en bild av den berömda kopplingsdosan, skulle kanske ge någon ledning - tillsammans med eventuella inkopplingsanvisningar.
Hur då obegripligt?
Står i klartext att @Müssli kopplat fel ju..

• Haha
Müssli
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur då obegripligt?
Står i klartext att @Müssli kopplat fel ju..
Bra, förklara då vad som menas med "Det är förmodligen att Elstationen inte kan anpassa sig till ett visst watt antal i programmet och leder därför till en kortslutning. Så det är förmodligen att Elstationen inte är rätt installerad med maskinen".
Vad menas ex vis med "Elstationen"? Är det nätverksägaren med någon transformatorstation, någon huvudcentral i fastigheten eller huvudcentralen i lägenheten/villan? Eller är det något i maskinen?

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Jag gissar att löken är ironisk.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.