lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den skall inte vara "spröd". Och FK är sällan det (om den inte blivit för varm). Om den är spröd så skall den bytas omedelbums.

Och du får nog byta lampa många gånger innan du skall få problem med isoleringen. Det är inte lämpligt för ett uttag som används till dammsugaren, men en taklampa byter man ju någon gång per flera år. Så det borde finnas marginal så det räcker till och blir över.

Vilket ju märks på statistiken, eller snarare avsaknad av sådan. Det har ju sett ut såhär på många ställen, i många år, och de risker som finns förknippade med dem har ju inte med strömgenomgång att göra.
65 år gamla kablar med färg på sig från diverse ommålningar blir spröda och spricker när man är och drar i dom, tro mig.
Glöm även inte att väven i taket på bilden va ett underlag till en tretex skiva på ca 15mm (torr och brandfarlig) även den hade bara ett litet typ 10mm hål som genomföring. Så åter igen får man då sprackeffekt där med lite otur så är brandrisken ganska stor.

Och nej det sitter inget täcklock på dosan ovanför det brännbara materialet. Tyvärr.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Kanske som sagt i helt fel forumsdel detta. Men kan ju inte bara vara jag som tycker det är kul att diskutera och faktiskt se hur elsäkert allt faktiskt börja bli ute i samhället :)

Biggie Biggie skrev:
65 år gamla kablar med färg på sig från diverse ommålningar blir spröda och spricker när man är och drar i dom, tro mig.
Om de är 65 år gamla så är de från 1952. Det är då kanske FK, men långtifrån säkert. Det är precis i brytpunkten. Så tidig FK hade dessutom problem med mjukgöraren, så de blev spröda med tiden. I sådant fall så är det inte att de är gamla, eller att de är målade som är problemet, utan att de är feltillverkade. Och de skall alltså bytas ut. Det är en större säkerhetshöjning än att byta uttag. (FK från sextiotalet är t ex idag fortfarande för det mesta helt OK. Så det är inte åldern i sig som är problemet.)

Det kan annars vara gummiisolerad kabel (typ OVIR) denna är definitivt för gammal idag. Den blir "damm" när man rör på den. Men färgerna talar emot det (vad jag vet) och du hade då knappast kunna röra dem alls utan att de sprack helt sönder. Så det är mer stor sannolikhet en modernare kabel.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Kanske som sagt i helt fel forumsdel detta. Men kan ju inte bara vara jag som tycker det är kul att diskutera och faktiskt se hur elsäkert allt faktiskt börja bli ute i samhället :)
Njae. Vad gäller den fasta installationen så har det varit ganska bra i en trettio år eller så nu. Det var egentligen bara SEMKO-17 uttagen som spökade i statistiken under 80-90-talet som det sista systematiska felet.

Idag, dvs de senaste 5-7 åren, så har vi snarast sett en försämring av elsäkerheten totalt, pga CE-märkningen på Kinesiskt skräp som formligen väller in över Europa. Så även om den fasta installationen idag är i stort sett riskfri (spec. som vi sent om sider fick krav på JFB), så har säkerheten på apparatsidan snarare minskat, och minskar alltjämt.

Men de senare syns inte i dödsfallsstatistiken än. De syns i brandstatistiken; men tyvärr så är denna otjänlig för att djupare analysera elsäkerhet. Den är alldeles för grov och ofta felaktig. (Det är dessutom ofta svårt att hitta den bakomliggande orsaken).

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Om de är 65 år gamla så är de från 1952. Det är då kanske FK, men långtifrån säkert. Det är precis i brytpunkten. Så tidig FK hade dessutom problem med mjukgöraren, så de blev spröda med tiden. I sådant fall så är det inte att de är gamla, eller att de är målade som är problemet, utan att de är feltillverkade. Och de skall alltså bytas ut. Det är en större säkerhetshöjning än att byta uttag. (FK från sextiotalet är t ex idag fortfarande för det mesta helt OK. Så det är inte åldern i sig som är problemet.)

Det kan annars vara gummiisolerad kabel (typ OVIR) denna är definitivt för gammal idag. Den blir "damm" när man rör på den. Men färgerna talar emot det (vad jag vet) och du hade då knappast kunna röra dem alls utan att de sprack helt sönder. Så det är mer stor sannolikhet en modernare kabel.
Rättar mig själv, huset byggt 1962 så det kan mycket möjligt va den FK du pratar om, dock så hade isoleringen sprickbildningar i sig vilket va anledningen till att ens dokumenterade och tog upp det här, och ja självklart byts allt ut, kablage,takdosa och monterar ett riktigt takvägguttag med krock efter ny standard.

E elmont skrev:
Och locket är av plast och har så varit i minst 50-60 år. samt med locket följer en "plastslang" som man trär på centrumskruven.
Hade installationen varit utformad så i mitt hus så hade det ju minimerat riskerna jag pratar om, men tyvärr så va inte detta fallet :)

Idag, dvs de senaste 5-7 åren, så har vi snarast sett en försämring av elsäkerheten totalt, pga CE-märkningen på Kinesiskt skräp som formligen väller in över Europa. Så även om den fasta installationen idag är i stort sett riskfri (spec. som vi sent om sider fick krav på JFB), så har säkerheten på apparatsidan snarare minskat, och minskar alltjämt.
Jag har själv köpt lite armaturer från Kina, och jag håller med dig, det finns väldigt mycket dåliga produkter därifrån, riktigt lotteri!
Armaturerna jag köpte bevakade jag speciellt värmeutvecklingen på under en längre tid innan jag kunde känna mig någorlunda safe att använda dom.

Svart och blå från 1962, visserligen var det vilda västern med färger men lite annorlunda med blå från -62. Allt är visserligen möjligt.

Protte

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Troligen är den svarta nolla och den blå tändtråd...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, svart nolla, vit fas, blå tändtråd, röd skyddsledare.

I vårt hus från -71 har vi svart fas, vit nolla, blå (samt grön och gul) tändtråd samt GG "jord". Samma i garaget från -70, fast med röd "jord".

Mikael_L
Biggie Biggie skrev:
Rättar mig själv, huset byggt 1962 så det kan mycket möjligt va den FK du pratar om, dock så hade isoleringen sprickbildningar i sig vilket va anledningen till att ens dokumenterade och tog upp det här, och ja självklart byts allt ut, kablage,takdosa och monterar ett riktigt takvägguttag med krock efter ny standard.
FK från både 50-talet och 60-talet är för det mesta otroligt fräsch, jag förordar aldrig byte utan att hittat någon riktig anledning.

Där den FKn är dålig är det nästan alltid p.g.a värme, den brukar vara risig t.ex. i gamla porslinsarmaturer i badrum, där man haft 60 eller 75W lampa som värmt på duktigt.

Jag är ju regelbundet och river i olika gamla installationer så jag tycker att jag har lite på fötterna.
Det är nästan lite dåligt och tråkigt att den där FKn är så bra, att man aldrig får chansen att modernisera till dagens färgsystem ... ;)

• Gilla
LJC och 3 till
  • Laddar…
UV från lysrör kan gå rätt hårt är FK också, tycker jag. De bitar i armaturer som varit i skugga brukar vara i bättre skick.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
O
När jag drog om elen på landet så var det tygkablar den delen som var i rören var i bra skick. Det var de kablar som var i kopplingsdosan dom kunde vara spröda

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Nu har jag äntligen hittat proppen som man behöver i elcentralen när man ska svetsa!
Stor rostig metallbehållare på marken med industribyggnad i bakgrunden vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LJC och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.