3 453 868 läst ·
11 549 svar
3454k läst
11,5k svar
Värsta elkopplingen?
Inte visste jag att elutbildning ingick när man blev bondeMüssli skrev:Idag blev jag skickad till en tvättstuga i en lägenhet för att byta ett vägguttag. Väl på plats sitter ett helt nytt ojordat vägguttag vid tvättmaskinen i tvättstugan. Hyresgästen har satt dit det själv men det fungerade inte sa han.
Han hade ersatt en anslutningsdosa med vägguttaget eftersom den nya tvättmaskinen har stickpropp.
När jag ska koppla in ett jordat uttag ser jag att han har kopplat svart och brun till uttaget och lagt undan blå, vit och gul/grön...
Det var alltså 400V i uttaget. Han hade varit bonde så han hade kopplat el många gånger tidigare sa han.
Tyvärr var han med hela tiden så jag kunde inte ta en bild.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 761 inlägg
Uppvuxen bland bönder så kan jag meddela att bönder kan minsann det mesta!Odjuret skrev:
Om dom sen kan det särskilt *bra*, det är en helt annan fråga...
Nu har även jag kört borrmaskinen på 380V, och det var *inte* en bonde som varit i farten då, utan en sjökapten, så man skall kanske inte peka ut just bönder speciellt... Det finns gott om andra kompetenta yrkesgrupper.
Lite förvånad över att en bonde gjorde misstaget. De flesta bönder kan allt om trefas. Bland annat vet det att fyra tåtar i en kabel räcker långt. Nollan behövs ju inte och skulle den behövas är det ju ändå samma sak som skyddsjord, vilken iofs heller inte är så nödvändig. Dessutom föredrar bönder Semko 17-don av den gamla hederliga typen och inte några moderna påfund som plastiga CEE-don. Nä metall ska det vara för det använde farsgubben!lars_stefan_axelsson skrev:
Och för de som mot förmodan missar ironin ovan så är nolla inte samma sak som skyddsjord och Semko 17-don förbjudna, livsfarliga och bör plöjas ner i närmsta åker.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Det har bara dött 8 personer sedan 1990 av gamla Semko 17 så så stort är ju inte problemet (nu blir det livat), tror allmänt hemmapul med 230volt golvvärme i duschen är värre men saknar statistik. Undrar varför man överhuvud taget tillåter 230 volt golvvärme i dusch?
Hittade en informativ skrift för de som vill förstå mer, se nedan:
http://www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf
Titta även i pdfen på sidan 12 så ser du en smart lösning (obs ironi) på att fixa CEE-don till en låg kostnad.
Har funderat på att byta min fast monterade handske i garget, kanske skall göra slag i saken även om den är i nyskick. Bl a finns det ju inte så många färdiga produkter att köpa som använder annat än CEE.
Hittade en informativ skrift för de som vill förstå mer, se nedan:
http://www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf
Titta även i pdfen på sidan 12 så ser du en smart lösning (obs ironi) på att fixa CEE-don till en låg kostnad.
Har funderat på att byta min fast monterade handske i garget, kanske skall göra slag i saken även om den är i nyskick. Bl a finns det ju inte så många färdiga produkter att köpa som använder annat än CEE.
Tja, 8 döda på ca 10 år (mellan "början av 90-talet - 2003, allt enligt tidningen "Elinstallatören" som du länkade till) är väl inte en så dålig "kill-rate" kan jag tycka.Anders_Nilsson skrev:
Och dessutom detta under tiden efter att donen blivit förbjudna och snabbt har blivit utfasade i många verksamheter där det finns anställda.
Jag tror semko 17 var den sista tydliga seriemördaren i elsammanhang.
Har du någon statistik över olyckor med 230V golvvärme i badrum?
Jamen då livar vi väl upp det lite.Anders_Nilsson skrev:
Edit: Två på bollen...
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Här har vi en som är ett typfall av vad jag menar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10469312.ab
men saknar som sagt statistik.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10469312.ab
men saknar som sagt statistik.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Nu ska vi även inflika med att JFB har gjort ett bra intåg dessutom. Det värsta är att det finns stora mörkertal om strömgenomgång eller elfel i den bemärkelsen. Alla vet vi nog om någon eller att man rentutav fått sig en pärla sjävla både en eller flera gånger. Så nog är det farligt alltid. Jag har krossat mina gamla semko iaf.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Anders_Nilsson skrev:
Undrar hur man lyckas med det? Många fel måste väl sammanträffa för att få 230 V mellan golvbrunn och duschblandaren?
Värmekabeln måste vara skadad, men inte så skadad att den kortsluter så säkringen går.
Skadan på värmekabeln måste väl också ha kontakt med metallsilen i duschgolvet på något sätt?
Skadan på värmekabeln upptäcks inte när man mäter upp den efter montering.
Tätskiktet av gummi och golvbrunnen av plast torde väl isolera även mot elektricitet, och då måste det vara felaktigt monterat.
Jordfelsbrytare måste saknas eller vara ur funktion.
Eller tänker jag fel någonstans?
vom Jupiter tänker alldeles rätt.
I artikeln från 2004 var det en anläggning utan jordfelsbrytare där värmekabeln kapats för att den var "för lång". Den var inte heller fast ansluten utan endast via en stickpropp.
I artikeln från 2004 var det en anläggning utan jordfelsbrytare där värmekabeln kapats för att den var "för lång". Den var inte heller fast ansluten utan endast via en stickpropp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det hackas på SEMKO 17 men hur kommer CEE donen att se ut efter varmgång, legat ute i väta, trampats på och slängts och dängts och skitats ner med foderkross och koskit?
Att olyckor beror på söndervittrade kablar är ju inte donens fel.
Olyckan med transporbandet berodde på FELKOPPLING, alla don går på något sätt koppla fel, även ett CEE.
Sedan försvann väl metallvarianten till kablar ganska tidigt, jag har bara haft de i polykarbonat.
Nej jag sörjer inte de gamla.
protte
Att olyckor beror på söndervittrade kablar är ju inte donens fel.
Olyckan med transporbandet berodde på FELKOPPLING, alla don går på något sätt koppla fel, även ett CEE.
Sedan försvann väl metallvarianten till kablar ganska tidigt, jag har bara haft de i polykarbonat.
Nej jag sörjer inte de gamla.
protte
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
De gamla i plåt tål visseligen bra med styrk. Det finns/fanns även de i plast så iofs är de ju säkra då. De nya CEE tycker jag kan vara tröga att tycka i och lossa men även att det är ju ganska vanligt att man springer på ett krossat CEE don eller en sladd som inte dragavlastningen är åtdragen korrekt på.
Om det är på den nivån finns det förstås ingen anledning att tro att resten av badrummet var rätt utfört heller. Han kan ju t ex ha lagt de skadade värmeslingorna direkt i fixen och inte under tätskiktet. Eller inte ens använt tätskikt.fahlis skrev: