186 749 läst ·
923 svar
187k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 477 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 477 inlägg
Överskådlig framtid är förvisso ett subjektivt begrepp. Jag tror också att det är framtiden, men jag tror inte att det är i den närmsta framtiden.Scouten skrev:Jag tror att du inte bara har fel, utan tokfel. Det gamla rörliga priset är på väg att försvinna, timdebitering och effektavgifter kommer vara det nya normala.
På så sätt får man människor att påverka när man förbrukar och hur man förbrukar, vilket har potential att spara gigantiska summor i elnätsombyggnader och annan infrastruktur.
Att dra på mycket effekt samtidigt på vissa tider kommer att svida i plånboken.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 477 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 477 inlägg
Du beskriver ganska exakt hur jag också tror framtiden ser ut, även om vår tidshorisont skiljer.R RoAd skrev:Det har ju varit så eftersom det tidigare inte varit tekniskt möjligt att debitera per timme. Nu när mätarna byts kommer alla ha den möjligheten. Jag tror inte att du ska anta att rörligt kommer att fortsätta vara "det normala".
Det Daniel försöker förklara är att om du ska "vinna" på att ha rörligt måste någon annan "förlora". Varför ska de som förlorar på det behålla rörligt?
Och så fort någon med en "bra" förbrukningsprofil byter så blir det dyrare för er med rörligt. Och då blir det motiverat för ännu fler att byta. Vilket gör rörligt ännu dyrare. Rinse and repeat.
Jag skulle inte bli förvånad om rörligt avtal försvinner i en rätt snar framtid.
Men eftersom jag har en väldigt ”suboptimal” förbrukning och timpris inte ger någon större vinst även om jag planerar lite så kommer jag köra på månadsmedel igen mär mitt nuvarande avtal löper ut, om det finns då dvs.
Jag trodde att det skulle gå fortare. Men det har gått extremt segt fram till de senaste månaderna. Nu händer det saker snabbt.S SueCia skrev:
Efter 2024 tror jag att månadsmedel är något riktigt udda, om det ens erbjuds. Vem skulle vilja ha en sådan produkt?
Om du läser så står det "du har idag ett elavtal med timpris". Det är ingen reklam.Tomture61 skrev:
Så här såg mail ut . Uppfattade detta som reklam och inte ngn konstig info om att jag har Timpris !
Information till dig som har elavtal med timpris
[bild]
Så fungerar timpris på el
Du har idag ett elavtal med timpris, som följer timpriset på elbörsen Nord Pool. Du betalar för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elpriset varierar över dygnet, så kan du styra din förbrukning till tider då elpriset är lägre finns det pengar att spara. Så kan du dra nytta av fördelarna med Timpris.
Störst effekt på elkostnaden blir det såklart om du minskar elförbrukningen. Ta hjälp av Energispararen som ger dig tips och hjälper dig att skapa en personlig energisparplan.
Vanliga frågor och svar om Timpris.
Det handlar om att spara pengar på att bygga ut näten, som måste dimensioneras utifrån maxbelastning. Så om de kan driva på för ”utsmetad” förbrukning så slipper de investera i utbyggnad.useless skrev:
D Daniel 109 skrev:
Vem fanken vill ändra sina vanor efter elpriset?D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 477 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 477 inlägg
Men är du trög? Jag har gjort väldigt tydligt att jag vill ha en sån produkt sålänge inte villkoren förändras rejölt.D Daniel 109 skrev:
jag betalar gärna 120öre istället för 80 öre om jag aldrig behöver fundera på när det ska förbrukas
Majoriteten föredrar nog det lägre priset.S SueCia skrev:
Du måste ju inte fundera på när du förbrukar el bara för att du debiteras efter din förbrukning. Jag gissar att du går över till timpris när du inser att din faktiska förbrukning är billigare än det kollektiva medelvärdet.