26 151 läst ·
70 svar
26k läst
70 svar
VARNING för Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB
Ska vi titta på Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB?
https://www.ratsit.se/5590763487-Ventilation_&_VVS_Tjanst_Norden_AB
Två huvudmän: Daniel Mansor Gyllenberg (36) och Dan Yahya Öqvist (49), men även en Ulla Marianne Bertilsd. Gyllenberg (81). Vad gör hon med dem två?
https://www.ratsit.se/19450102-Ulla...a/43d-iAGlgwXczJ_1BjoICnsXAlPPw3TReoyMgYby3Zk
Delar boende med Davoud Gholizadeh Gyllenberg (74 år) och han är nog hennes man och därmed Daniels farsa.
Det som är intressant är dock revisorn i företaget: Selver Krpuljevic.
https://www.ratsit.se/19730422-Selv...m/rQhcJKpMNUQdWjRFEVHfciAbGSoy_tXGIwmo1GPPfSA
Han är revisor för runt 200 bolag, varav några är konkursmärkta och några är i likvidation.
Kan vi anta att alla 200 bolag har liknande moral som VVS-tjänst?
https://www.ratsit.se/5590763487-Ventilation_&_VVS_Tjanst_Norden_AB
Två huvudmän: Daniel Mansor Gyllenberg (36) och Dan Yahya Öqvist (49), men även en Ulla Marianne Bertilsd. Gyllenberg (81). Vad gör hon med dem två?
https://www.ratsit.se/19450102-Ulla...a/43d-iAGlgwXczJ_1BjoICnsXAlPPw3TReoyMgYby3Zk
Delar boende med Davoud Gholizadeh Gyllenberg (74 år) och han är nog hennes man och därmed Daniels farsa.
Det som är intressant är dock revisorn i företaget: Selver Krpuljevic.
https://www.ratsit.se/19730422-Selv...m/rQhcJKpMNUQdWjRFEVHfciAbGSoy_tXGIwmo1GPPfSA
Han är revisor för runt 200 bolag, varav några är konkursmärkta och några är i likvidation.
Kan vi anta att alla 200 bolag har liknande moral som VVS-tjänst?
Att en myndighet har ett register som nämns i lagtexten smäller ganska högt.useless skrev:
Har NIX samma position i Sverige? Nämns registret i lagtexten spelar ägandet självklart ingen roll (visste inte det)
Nämns det inte så vet jag inte hur man kan kräva att affärsidkare ska rätta sig efter det?
Då kan ju vilken tomte som helst starta ett register å hävda vad som helst…
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 641 inlägg
Haha, sluta. Revisorn är den absolut minst intressanta.R ReMaxBerea skrev:Ska vi titta på Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB?
[länk]
Två huvudmän: Daniel Mansor Gyllenberg (36) och Dan Yahya Öqvist (49), men även en Ulla Marianne Bertilsd. Gyllenberg (81). Vad gör hon med dem två?
[länk]
Delar boende med Davoud Gholizadeh Gyllenberg (74 år) och han är nog hennes man och därmed Daniels farsa.
Det som är intressant är dock revisorn i företaget: Selver Krpuljevic.
[länk]
Han är revisor för runt 200 bolag, varav några är konkursmärkta och några är i likvidation.
Kan vi anta att alla 200 bolag har liknande moral som VVS-tjänst?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
"Enligt Konsumentverket och Patent- och marknadsöverdomstolens praxis är alla företag som bedriver försäljning på telefon skyldiga att köpa in tjänsten."Z Zodde skrev:Att en myndighet har ett register som nämns i lagtexten smäller ganska högt.
Har NIX samma position i Sverige? Nämns registret i lagtexten spelar ägandet självklart ingen roll (visste inte det)
Nämns det inte så vet jag inte hur man kan kräva att affärsidkare ska rätta sig efter det?
Då kan ju vilken tomte som helst starta ett register å hävda vad som helst…
"Den som vill klaga på ett svenskt företag som ringer upp nummer trots att de är registrerade i NIX-Telefon kan anmäla företaget till Nixnämnden (tidigare DM-nämnden), Nämnden prövar överträdelser mot branschens regler om NIX-Telefon och direktmarknadsföring."
https://sv.wikipedia.org/wiki/NIX-Telefon
Där står även vilka som äger företaget som äger registret.
Aldrig fått ett obehörigt telefonsamtal sen jag registrerade den fasta telefonen för 25 år sen och mobilen för drygt 10 år. Förutom Microsoft-bedrägerierna när de var igång.
Tack!BirgitS skrev:
"Enligt Konsumentverket och Patent- och marknadsöverdomstolens praxis är alla företag som bedriver försäljning på telefon skyldiga att köpa in tjänsten."
"Den som vill klaga på ett svenskt företag som ringer upp nummer trots att de är registrerade i NIX-Telefon kan anmäla företaget till Nixnämnden (tidigare DM-nämnden), Nämnden prövar överträdelser mot branschens regler om NIX-Telefon och direktmarknadsföring."
[länk]
Där står även vilka som äger företaget som äger registret.
Aldrig fått ett obehörigt telefonsamtal sen jag registrerade den fasta telefonen för 25 år sen och mobilen för drygt 10 år. Förutom Microsoft-bedrägerierna när de var igång.
Praxis alltså…
Blir väl lite som ARNs svarta lista då, och det kan jag förstå att skumraskföretag skiter i.
Om de direkt hade fått böta för överträdelser kanske det hade funkat bättre (om det nu funkar dåligt, lite olika erfarenheter ser jag)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Även i Norge måste det väl vara någon sorts nämnd/domstol som utdömer böter efter kontroll av att personens uppgifter stämmer?Z Zodde skrev:
När det gäller bedragare så struntar de ju helt i böter etc. utan när det blir för mycket sånt så lägger de ner företaget. Brott mot marknadsföringslagen, som det gäller, straffas med en marknadsstörningsavgift om minst 10 000 kr.
https://www.konsumentverket.se/mark...gen-regler-for-foretag/#QNANYhntcntCDn8mcD8YV
Anmäl numret som bedrägeri. Då kan andra få en varning. Det står "misstänkt bedrägeri" när det ringer.Lill72 skrev:
Var i landet håller de till?DE73 skrev:
Ringde upp min gamla pappa och påstod dom var från kommunen och att det var dags för obligatorisk rensning av imkanal. En timme senare hade dom redan varit på plats och lämnat en faktura på 2995kr efter ROT. Googlar man på företaget så är det så dom arbetar. Gynna ej detta halvkriminella blufföretag.
Org.nr: 559076-3487
Någon med samma modus ringer mig och grannarna med några års mellanrum. Jag lägger på luren direkt. Det är en bluff.DE73 skrev:
Ringde upp min gamla pappa och påstod dom var från kommunen och att det var dags för obligatorisk rensning av imkanal. En timme senare hade dom redan varit på plats och lämnat en faktura på 2995kr efter ROT. Googlar man på företaget så är det så dom arbetar. Gynna ej detta halvkriminella blufföretag.
Org.nr: 559076-3487
Håller med, jag har ett bra knep, om någon ringer mig (telefonförsäljare) då letar jag upp vd:n på företaget och ringar hen ca 18.00 vid bästa middagstid och ber vänligt att hen ser till de inte ringer igen. Talar också vänligt om att om det inte fungerar blir jag tvungen ringa hen tills det upphör. Lovar att det fungerar ( ringa på lunchen fungerar också. Brukar få frågan hur jag fick numret men svarar bara snällt att jag är en bra detektivAppendix skrev:
Tro mig, de vill inte byta telnummer på den nivån.
Det går rätt lätt hitta via googla, post o telestyrelsen mm.
Ett litet tips att bli av med dessa störiga typer.
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB är registrerade på denna adress.Åsa Lund skrev:
Vikdalsgränd 10 A
131 53 Nacka Strand
Enligt deras hemsida så utför dom tjänster över hela Sverige. Googlar man så får man upp varningar från många delar av landet.
Västerviks-tidning samt polisen där varnar för dom.
https://www.vt.se/nyheter/vastervik...-polisen-jattesvart-att-bevisa-nagot/r034g5qr
Dom har även härjat i Gnesta, Nyköping, Mariefred samt många andra ställen.
https://www.sn.se/nyheter/nykopings-kommun/artikel/kommunen-varnar-for-vvs-bluffare/wjogeq8r
Dom verkar alltid ljuga och påstå att dom kommer från kommunen och att tjänsten är obligatorisk. Äldre personer verkar vara målgruppen. Dom dyker upp samma dag så inte anhöriga hinner sätta stopp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Gnesta"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB har blivit anmälda för att ringa personer som spärrat i NIX.
Så NIX skyddar bara mot ”seriösa” telefonförsäljare, dom kriminella bryr sig inte.
https://nixnamnden.se/arenden/24-324-samt-24-325
Så NIX skyddar bara mot ”seriösa” telefonförsäljare, dom kriminella bryr sig inte.
https://nixnamnden.se/arenden/24-324-samt-24-325