Ska vi titta på Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB?

https://www.ratsit.se/5590763487-Ventilation_&_VVS_Tjanst_Norden_AB

Två huvudmän: Daniel Mansor Gyllenberg (36) och Dan Yahya Öqvist (49), men även en Ulla Marianne Bertilsd. Gyllenberg (81). Vad gör hon med dem två?

https://www.ratsit.se/19450102-Ulla...a/43d-iAGlgwXczJ_1BjoICnsXAlPPw3TReoyMgYby3Zk

Delar boende med Davoud Gholizadeh Gyllenberg (74 år) och han är nog hennes man och därmed Daniels farsa.

Det som är intressant är dock revisorn i företaget: Selver Krpuljevic.

https://www.ratsit.se/19730422-Selv...m/rQhcJKpMNUQdWjRFEVHfciAbGSoy_tXGIwmo1GPPfSA

Han är revisor för runt 200 bolag, varav några är konkursmärkta och några är i likvidation.

Kan vi anta att alla 200 bolag har liknande moral som VVS-tjänst?
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle ägandeförhållandet för själva registret spela någon roll? Det bryter mot god marknadsföringssed att strunta i NIX-registret och du kan bli straffad för det.
Att en myndighet har ett register som nämns i lagtexten smäller ganska högt.

Har NIX samma position i Sverige? Nämns registret i lagtexten spelar ägandet självklart ingen roll (visste inte det)

Nämns det inte så vet jag inte hur man kan kräva att affärsidkare ska rätta sig efter det?

Då kan ju vilken tomte som helst starta ett register å hävda vad som helst…
 
  • Gilla
Nissepurj och 1 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Ska vi titta på Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB?

[länk]

Två huvudmän: Daniel Mansor Gyllenberg (36) och Dan Yahya Öqvist (49), men även en Ulla Marianne Bertilsd. Gyllenberg (81). Vad gör hon med dem två?

[länk]

Delar boende med Davoud Gholizadeh Gyllenberg (74 år) och han är nog hennes man och därmed Daniels farsa.

Det som är intressant är dock revisorn i företaget: Selver Krpuljevic.

[länk]

Han är revisor för runt 200 bolag, varav några är konkursmärkta och några är i likvidation.

Kan vi anta att alla 200 bolag har liknande moral som VVS-tjänst?
Haha, sluta. Revisorn är den absolut minst intressanta.
 
  • Gilla
MrsForest
  • Laddar…
BirgitS
Z Zodde skrev:
Att en myndighet har ett register som nämns i lagtexten smäller ganska högt.

Har NIX samma position i Sverige? Nämns registret i lagtexten spelar ägandet självklart ingen roll (visste inte det)

Nämns det inte så vet jag inte hur man kan kräva att affärsidkare ska rätta sig efter det?

Då kan ju vilken tomte som helst starta ett register å hävda vad som helst…
"Enligt Konsumentverket och Patent- och marknadsöverdomstolens praxis är alla företag som bedriver försäljning på telefon skyldiga att köpa in tjänsten."
"Den som vill klaga på ett svenskt företag som ringer upp nummer trots att de är registrerade i NIX-Telefon kan anmäla företaget till Nixnämnden (tidigare DM-nämnden), Nämnden prövar överträdelser mot branschens regler om NIX-Telefon och direktmarknadsföring."
https://sv.wikipedia.org/wiki/NIX-Telefon
Där står även vilka som äger företaget som äger registret.

Aldrig fått ett obehörigt telefonsamtal sen jag registrerade den fasta telefonen för 25 år sen och mobilen för drygt 10 år. Förutom Microsoft-bedrägerierna när de var igång.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"Enligt Konsumentverket och Patent- och marknadsöverdomstolens praxis är alla företag som bedriver försäljning på telefon skyldiga att köpa in tjänsten."
"Den som vill klaga på ett svenskt företag som ringer upp nummer trots att de är registrerade i NIX-Telefon kan anmäla företaget till Nixnämnden (tidigare DM-nämnden), Nämnden prövar överträdelser mot branschens regler om NIX-Telefon och direktmarknadsföring."
[länk]
Där står även vilka som äger företaget som äger registret.

Aldrig fått ett obehörigt telefonsamtal sen jag registrerade den fasta telefonen för 25 år sen och mobilen för drygt 10 år. Förutom Microsoft-bedrägerierna när de var igång.
Tack!
Praxis alltså…
Blir väl lite som ARNs svarta lista då, och det kan jag förstå att skumraskföretag skiter i.
Om de direkt hade fått böta för överträdelser kanske det hade funkat bättre (om det nu funkar dåligt, lite olika erfarenheter ser jag)
 
BirgitS
Z Zodde skrev:
Tack!
Praxis alltså…
Blir väl lite som ARNs svarta lista då, och det kan jag förstå att skumraskföretag skiter i.
Om de direkt hade fått böta för överträdelser kanske det hade funkat bättre (om det nu funkar dåligt, lite olika erfarenheter ser jag)
Även i Norge måste det väl vara någon sorts nämnd/domstol som utdömer böter efter kontroll av att personens uppgifter stämmer?

När det gäller bedragare så struntar de ju helt i böter etc. utan när det blir för mycket sånt så lägger de ner företaget. Brott mot marknadsföringslagen, som det gäller, straffas med en marknadsstörningsavgift om minst 10 000 kr.
https://www.konsumentverket.se/mark...gen-regler-for-foretag/#QNANYhntcntCDn8mcD8YV
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även i Norge måste det väl vara någon sorts nämnd/domstol som utdömer böter efter kontroll av att personens uppgifter stämmer?
Ja, konsumentverket (forbrukertilsynet) kan utdöma böter

Kan Nix nämnden det också eller måste saken vidare?…
 
Lill72 Lill72 skrev:
Minns inte vad de hette som ringde mig tidigare idag men samma "erbjudande" om att kontrollera min ventilation.
Sa några väl valda ord så han lade på luren.
Han ringde från 0705534793.
Anmäl numret som bedrägeri. Då kan andra få en varning. Det står "misstänkt bedrägeri" när det ringer.
 
  • Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
Jag brukar begära personnr eller en summa pengar om de börjar fråga ut mig. Då går diskussionen över till detta och de tröttnar eller blir förb...de.
 
  • Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
Åsa Lund
DE73 DE73 skrev:
Ringde upp min gamla pappa och påstod dom var från kommunen och att det var dags för obligatorisk rensning av imkanal. En timme senare hade dom redan varit på plats och lämnat en faktura på 2995kr efter ROT. Googlar man på företaget så är det så dom arbetar. Gynna ej detta halvkriminella blufföretag.
Org.nr: 559076-3487
Var i landet håller de till?
 
S
DE73 DE73 skrev:
Ringde upp min gamla pappa och påstod dom var från kommunen och att det var dags för obligatorisk rensning av imkanal. En timme senare hade dom redan varit på plats och lämnat en faktura på 2995kr efter ROT. Googlar man på företaget så är det så dom arbetar. Gynna ej detta halvkriminella blufföretag.
Org.nr: 559076-3487
Någon med samma modus ringer mig och grannarna med några års mellanrum. Jag lägger på luren direkt. Det är en bluff.
 
Appendix Appendix skrev:
Telefonförsäljare borde förbjudas

Det finns inga företag som vill kunden väl som behöver ägna sig åt telefonförsäljning
Håller med, jag har ett bra knep, om någon ringer mig (telefonförsäljare) då letar jag upp vd:n på företaget och ringar hen ca 18.00 vid bästa middagstid och ber vänligt att hen ser till de inte ringer igen. Talar också vänligt om att om det inte fungerar blir jag tvungen ringa hen tills det upphör. Lovar att det fungerar ( ringa på lunchen fungerar också. Brukar få frågan hur jag fick numret men svarar bara snällt att jag är en bra detektiv :-)
Tro mig, de vill inte byta telnummer på den nivån.
Det går rätt lätt hitta via googla, post o telestyrelsen mm.
Ett litet tips att bli av med dessa störiga typer. :-)
 
  • Gilla
  • Haha
Carpen63 och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Var i landet håller de till?
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB är registrerade på denna adress.
Vikdalsgränd 10 A
131 53 Nacka Strand

Enligt deras hemsida så utför dom tjänster över hela Sverige. Googlar man så får man upp varningar från många delar av landet.

Västerviks-tidning samt polisen där varnar för dom.
https://www.vt.se/nyheter/vastervik...-polisen-jattesvart-att-bevisa-nagot/r034g5qr

Dom har även härjat i Gnesta, Nyköping, Mariefred samt många andra ställen.
https://www.sn.se/nyheter/nykopings-kommun/artikel/kommunen-varnar-for-vvs-bluffare/wjogeq8r

Dom verkar alltid ljuga och påstå att dom kommer från kommunen och att tjänsten är obligatorisk. Äldre personer verkar vara målgruppen. Dom dyker upp samma dag så inte anhöriga hinner sätta stopp.
 
Redigerat:
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB har blivit anmälda för att ringa personer som spärrat i NIX.
Så NIX skyddar bara mot ”seriösa” telefonförsäljare, dom kriminella bryr sig inte.

https://nixnamnden.se/arenden/24-324-samt-24-325
 
Lill72 Lill72 skrev:
Minns inte vad de hette som ringde mig tidigare idag men samma "erbjudande" om att kontrollera min ventilation.
Sa några väl valda ord så han lade på luren.
Han ringde från 0705534793.
Även 0101499548
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.