26 144 läst ·
70 svar
26k läst
70 svar
VARNING för Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB
Ett riktigt avskum oavsett var han bor.L lordi skrev:
Olustig sanning. Men andelen oseriösa telefonförsäljare som ringde om mitt hus minskade rejält när jag gick ur villaägarna och krävde att de skulle radera mina uppgifter
Deras främsta intäkt är nämligen att sälja sitt kundregister
Jag begärde ut hanteringen av mina uppgifter från dem och på bara 4 månader var det över 100 sidor med "händelser". Främst kampanjer och försäljning av mina personuppgifter
Deras främsta intäkt är nämligen att sälja sitt kundregister
Jag begärde ut hanteringen av mina uppgifter från dem och på bara 4 månader var det över 100 sidor med "händelser". Främst kampanjer och försäljning av mina personuppgifter
Det där skall jag ta mig en titt på själv. Verkar ju inte värt det att vara med under de omständigheterna.Appendix skrev:
Olustig sanning. Men andelen oseriösa telefonförsäljare som ringde om mitt hus minskade rejält när jag gick ur villaägarna och krävde att de skulle radera mina uppgifter
Deras främsta intäkt är nämligen att sälja sitt kundregister
Jag begärde ut hanteringen av mina uppgifter från dem och på bara 4 månader var det över 100 sidor med "händelser". Främst kampanjer och försäljning av mina personuppgifter
Jag tror Hybro tänker på liknande fall vi hade här i Norrköping härom året.janwide skrev:
Vill minnas att det var så här.
En bostadsägare får ett samtal från en "hantverkare" som i uppdrag utav Nodra (Norrköpings kommun)
att få sin ledningar kontrollerade/ spolade. Han går med på detta men misstänker att det inte alls stämmer. Ringer och dubbelkollar med Nodra som absolut inte jobbar på det sättet.
Så de ringer Polisen som "lägger sig i balhåll" för hantverkaren hemma hos bostadsägaren.
Så när hantverkaren kommer så ställer de honom emot väggen.
Då uppdagar det sig att hantverkaren är helt ovetandes om att Nodra var inblandade utan har blivit bokad helt legitmt utav personen som däremot utgav sig för att sammarbeta med Nodra.
Han har uppgett sitt pris emot "bedragaren" som lagt på en summa gentemot kund.
Så hantverkaren i just de här fallet var ju oskyldig.
OK fattar. Så rötägget ligger i så fall bara i en annan korg.A AndiOne skrev:Jag tror Hybro tänker på liknande fall vi hade här i Norrköping härom året.
Vill minnas att det var så här.
En bostadsägare får ett samtal från en "hantverkare" som i uppdrag utav Nodra (Norrköpings kommun)
att få sin ledningar kontrollerade/ spolade. Han går med på detta men misstänker att det inte alls stämmer. Ringer och dubbelkollar med Nodra som absolut inte jobbar på det sättet.
Så de ringer Polisen som "lägger sig i balhåll" för hantverkaren hemma hos bostadsägaren.
Så när hantverkaren kommer så ställer de honom emot väggen.
Då uppdagar det sig att hantverkaren är helt ovetandes om att Nodra var inblandade utan har blivit bokad helt legitmt utav personen som däremot utgav sig för att sammarbeta med Nodra.
Han har uppgett sitt pris emot "bedragaren" som lagt på en summa gentemot kund.
Så hantverkaren i just de här fallet var ju oskyldig.
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB är inte bara jobbiga telefonförsäljare. Dom är lokaliserade i Nacka men opererar periodvis på andra orter enligt tidningsartiklar mm med varningar. Detta företag har satt i system att ljuga och påstå att dom ringer från kommunen och att tjänsten är obligatorisk. Dom har även ett eget callcenter och verkar rikta in sig på äldre personer. Oftast kommer dom redan inom några timmar så inte anhöriga kan sätta stopp. Även polisen har uttalat sig om detta företag, dom opererar i en gråzon eftersom dom levererar tjänsten. Att dom ljuger är kriminellt men det blir en svår bevisfråga vad som sagts.
Nix e Privatägt register där du lägger in ett telefonnummer läser jag…DE73 skrev:
Här i Norge är det ett myndighetsregister där du med BankID reserverar dig som person (inte nummer)
Verkar vara mer seriöst här i Norge. Har inte blivit uppringd på 10+år
De som du har en kundrelation till har dock lov att ringa, typ tidningen du prenumererar på, så då måste man reservera sig igen hos den specifika uppringaren
Det funkar likadant i Sverige. Problemet är inte vem som äger registret, utan att blufföretagen struntar i registret.Z Zodde skrev:Nix e Privatägt register där du lägger in ett telefonnummer läser jag…
Här i Norge är det ett myndighetsregister där du med BankID reserverar dig som person (inte nummer)
Verkar vara mer seriöst här i Norge. Har inte blivit uppringd på 10+år
De som du har en kundrelation till har dock lov att ringa, typ tidningen du prenumererar på, så då måste man reservera sig igen hos den specifika uppringaren
Även mer seriösa företag rundar registret genom att hävda att de har någon sorts kundrelation till dig genom att du varit kund hos något dotterbolag för tre sedan eller något liknande.
Är det inte?useless skrev:
Är det verkligen straffbart i Sverige att inte förhålla sig till ett privat register?
I Norge gäller ”
Telefonsalg til forbrukere som er reservert i
Reservasjonsregisteret (Brønnøysundregistrene) er ulovlig. Brudd på dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter markedsføringsloven § 48.”
Z Zodde skrev:Är det inte?
Är det verkligen straffbart i Sverige att inte förhålla sig till ett privat register?
I Norge gäller ”
Telefonsalg til forbrukere som er reservert i
Reservasjonsregisteret (Brønnøysundregistrene) er ulovlig. Brudd på dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter markedsføringsloven § 48.”
Varför skulle ägandeförhållandet för själva registret spela någon roll? Det bryter mot god marknadsföringssed att strunta i NIX-registret och du kan bli straffad för det.