L lordi skrev:
Huvudmannen bakom det här bolaget verkar vara bosatt utomlands. Troligen Thailand verkar det som efter lite googling. Han har några bolag registrerade i Sverige, bl a nån städfirma och nån som verkar sälja sportartiklar, förutom ovan nämnda "vvs-företag"
Ett riktigt avskum oavsett var han bor.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Olustig sanning. Men andelen oseriösa telefonförsäljare som ringde om mitt hus minskade rejält när jag gick ur villaägarna och krävde att de skulle radera mina uppgifter

Deras främsta intäkt är nämligen att sälja sitt kundregister

Jag begärde ut hanteringen av mina uppgifter från dem och på bara 4 månader var det över 100 sidor med "händelser". Främst kampanjer och försäljning av mina personuppgifter
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Saulesco och 28 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Olustig sanning. Men andelen oseriösa telefonförsäljare som ringde om mitt hus minskade rejält när jag gick ur villaägarna och krävde att de skulle radera mina uppgifter

Deras främsta intäkt är nämligen att sälja sitt kundregister

Jag begärde ut hanteringen av mina uppgifter från dem och på bara 4 månader var det över 100 sidor med "händelser". Främst kampanjer och försäljning av mina personuppgifter
Det där skall jag ta mig en titt på själv. Verkar ju inte värt det att vara med under de omständigheterna.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Hur tänker du? Är det Ok att lura äldre om det ger jobb till flera?
Jag tror Hybro tänker på liknande fall vi hade här i Norrköping härom året.
Vill minnas att det var så här.
En bostadsägare får ett samtal från en "hantverkare" som i uppdrag utav Nodra (Norrköpings kommun)
att få sin ledningar kontrollerade/ spolade. Han går med på detta men misstänker att det inte alls stämmer. Ringer och dubbelkollar med Nodra som absolut inte jobbar på det sättet.
Så de ringer Polisen som "lägger sig i balhåll" för hantverkaren hemma hos bostadsägaren.
Så när hantverkaren kommer så ställer de honom emot väggen.
Då uppdagar det sig att hantverkaren är helt ovetandes om att Nodra var inblandade utan har blivit bokad helt legitmt utav personen som däremot utgav sig för att sammarbeta med Nodra.
Han har uppgett sitt pris emot "bedragaren" som lagt på en summa gentemot kund.
Så hantverkaren i just de här fallet var ju oskyldig.
 
  • Gilla
Currywurst och 1 till
  • Laddar…
janwide
A AndiOne skrev:
Jag tror Hybro tänker på liknande fall vi hade här i Norrköping härom året.
Vill minnas att det var så här.
En bostadsägare får ett samtal från en "hantverkare" som i uppdrag utav Nodra (Norrköpings kommun)
att få sin ledningar kontrollerade/ spolade. Han går med på detta men misstänker att det inte alls stämmer. Ringer och dubbelkollar med Nodra som absolut inte jobbar på det sättet.
Så de ringer Polisen som "lägger sig i balhåll" för hantverkaren hemma hos bostadsägaren.
Så när hantverkaren kommer så ställer de honom emot väggen.
Då uppdagar det sig att hantverkaren är helt ovetandes om att Nodra var inblandade utan har blivit bokad helt legitmt utav personen som däremot utgav sig för att sammarbeta med Nodra.
Han har uppgett sitt pris emot "bedragaren" som lagt på en summa gentemot kund.
Så hantverkaren i just de här fallet var ju oskyldig.
OK fattar. Så rötägget ligger i så fall bara i en annan korg.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Ventilation & VVS-Tjänst Norden AB är inte bara jobbiga telefonförsäljare. Dom är lokaliserade i Nacka men opererar periodvis på andra orter enligt tidningsartiklar mm med varningar. Detta företag har satt i system att ljuga och påstå att dom ringer från kommunen och att tjänsten är obligatorisk. Dom har även ett eget callcenter och verkar rikta in sig på äldre personer. Oftast kommer dom redan inom några timmar så inte anhöriga kan sätta stopp. Även polisen har uttalat sig om detta företag, dom opererar i en gråzon eftersom dom levererar tjänsten. Att dom ljuger är kriminellt men det blir en svår bevisfråga vad som sagts.
 
  • Gilla
  • Arg
Saulesco och 6 till
  • Laddar…
A
Som sagt tidigare körde Verisure det med obligatorisk information om larm.
 
Vet inte hur det e i Sverige men här i Norge kan man reservera sig mot telefonförsäljning. Ett offentligt register som följs/respekteras av alla så då slipper man sån skit.
 
  • Gilla
Bengt72 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vet inte hur det e i Sverige men här i Norge kan man reservera sig mot telefonförsäljning. Ett offentligt register som följs/respekteras av alla så då slipper man sån skit.
Finns även i Sverige och heter Nix. Dessa halvkriminella blufföretag bryr sig dock inte om sådant.
 
  • Gilla
swagmeikster21 och 5 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Finns även i Sverige och heter Nix. Dessa halvkriminella blufföretag bryr sig dock inte om sådant.
Nix e Privatägt register där du lägger in ett telefonnummer läser jag…

Här i Norge är det ett myndighetsregister där du med BankID reserverar dig som person (inte nummer)
Verkar vara mer seriöst här i Norge. Har inte blivit uppringd på 10+år

De som du har en kundrelation till har dock lov att ringa, typ tidningen du prenumererar på, så då måste man reservera sig igen hos den specifika uppringaren
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Vet inte hur det e i Sverige men här i Norge kan man reservera sig mot telefonförsäljning. Ett offentligt register som följs/respekteras av alla så då slipper man sån skit.
I Kanada blir företag dömda till $15000 (nästan 100000 SEK) i böter PER TILLFÄLLE.
Så inga Cold calls där inte.
 
  • Gilla
  • Älska
LaT och 11 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nix e Privatägt register där du lägger in ett telefonnummer läser jag…

Här i Norge är det ett myndighetsregister där du med BankID reserverar dig som person (inte nummer)
Verkar vara mer seriöst här i Norge. Har inte blivit uppringd på 10+år

De som du har en kundrelation till har dock lov att ringa, typ tidningen du prenumererar på, så då måste man reservera sig igen hos den specifika uppringaren
Det funkar likadant i Sverige. Problemet är inte vem som äger registret, utan att blufföretagen struntar i registret.

Även mer seriösa företag rundar registret genom att hävda att de har någon sorts kundrelation till dig genom att du varit kund hos något dotterbolag för tre sedan eller något liknande.
 
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är inte vem som äger registret,
Är det inte?
Är det verkligen straffbart i Sverige att inte förhålla sig till ett privat register?



I Norge gäller ”
Telefonsalg til forbrukere som er reservert i
Reservasjonsregisteret (Brønnøysundregistrene) er ulovlig. Brudd på dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter markedsføringsloven § 48.”
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
janwide
Som vi gamlingar säger...
"Släng på luren i örat på dom."
 
  • Gilla
Saulesco och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är det inte?
Är det verkligen straffbart i Sverige att inte förhålla sig till ett privat register?



I Norge gäller ”
Telefonsalg til forbrukere som er reservert i
Reservasjonsregisteret (Brønnøysundregistrene) er ulovlig. Brudd på dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter markedsføringsloven § 48.”

Varför skulle ägandeförhållandet för själva registret spela någon roll? Det bryter mot god marknadsföringssed att strunta i NIX-registret och du kan bli straffad för det.
 
  • Gilla
Stefanstips och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.