B
Priserna på ved skenar, helt plötsligt dyker nya säljare opp på nätet och i tidningen.
Man kan på goda grunder anta att de stora mängder ved som dykt opp är dygnsur!!!

Vi som köper ett gäng stockar eller ex antal kubik, år efter år från samma eller ett par vedgobbar får betala samma pris.
Verkar vara generelt så att de vanliga säljarna värderar lojala kunder och säljer bra ved för den vanliga pengen.

MEN i år vill kunder som bara brukar myselda 1-2 kubik. Istället elda 8kubik pga elpriset.

Dessa kunder kan inget om ved och är dåliga på att elda. Dom har inte in chans mot "Glesbygds-Glenn och Tattare-Tomas" som säljer "prima torr blandved" i praktiken blöt gran/ask/asp/osv.

Dessutom för hemska priser.
Blir söndereldade kaminer och sotbränder i vinter.

Så varna vänner som inte har ved och eldkunskap. Det kan rädda liv och många slipper bli lurade.

• Gilla
L.I och 17 till
  • Laddar…
Och sen kommer alla "bo- och miljöförvaltningar" på kommunerna att förbjuda vedeldning över hela landet eftersom det eldas med en massa sur ved som förpestar i städerna...

• Gilla
Allman och 5 till
  • Laddar…
Nja.

Visst finns det lycksökare och fuskare som vill göra sig en hacka men även en Stockholmare lär väl känna skillnad på torr och dyngsur ved....

Vad som är vanligare är att gamla förlöjligade vedeldare som tididigare konverterat till bergvärme tittar på sin överblivna vedstapel och funderar på vad den är värd.

/ATW

• Gilla
Quartto och 5 till
  • Laddar…
K
Vi har i alla år köp ved under sommaren av samma gubbe och varje år har han höjt priset med ca 25 kr/kubik. Känns väl rimligt. Men årets ved var blötare än tidigare och det kan ju bero på många saker, sen huggning, den har legat underst i högen (mest troligt) legat ute med dåligt regnskydd.. kan ju finnas många anledningar.

Vi har i allafall börjat bära in veden som legat i garaget inomhus där den får ligga några veckor innan vi eldar den.

Men fasar personligen lite inför vintern. Folk eldar redan sur ved i vårt villakvarter och röken ligger som en dimma över gatan.. men nu ska det ju blåsa så vi får lite friskare luft. Men de där smällkalla vinterdagarna när elen kostar 20 kr/kWh önskar man att man kunde ha ett bättre filter till FTXen

• Ledsen
  • Gilla
Roanrial och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi har i alla år köp ved under sommaren av samma gubbe och varje år har han höjt priset med ca 25 kr/kubik. Känns väl rimligt. Men årets ved var blötare än tidigare och det kan ju bero på många saker, sen huggning, den har legat underst i högen (mest troligt) legat ute med dåligt regnskydd.. kan ju finnas många anledningar.

Vi har i allafall börjat bära in veden som legat i garaget inomhus där den får ligga några veckor innan vi eldar den.

Men fasar personligen lite inför vintern. Folk eldar redan sur ved i vårt villakvarter och röken ligger som en dimma över gatan.. men nu ska det ju blåsa så vi får lite friskare luft. Men de där smällkalla vinterdagarna när elen kostar 20 kr/kWh önskar man att man kunde ha ett bättre filter till FTXen
Men tänk vilket energislöseri att torka ved inomhus ändå?

• Gilla
GranboCarlson och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Verkar vara i Skåne, så förhoppningsvis kanske inte värmesystemet är påslaget ännu och inte behövs, så då är det väl OK i alla fall. Men generellt har du förstås rätt, värmen för torkningen/vattenförångningen måste ju förstås komma någonstans ifrån :).

• Gilla
Rip
  • Laddar…
K
Det är i skåne och huset värms av solen. Tänker att den extra massan hjälper till att hålla värmen längre. Den är ju inte superfuktig så det är nog på marginalen att det kyler. Värmebuffringen och avkylningen borde gå jämt ut tycker man.

Det är ju inget problem att elda gran, tall, ask, bok etc. Så länge du vet vad du betalar för.

Min enda tanke är att det ska vara torrt, och där tror jag vissa kanske går bort sig. Men det är ju inte super svårt att avgöra.

Jag är mer förvånat över folk som nu ska ha bra betalt för nyfälld ved, eller ved som inte är klyvd och torkad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Två grannar vid mina föräldrar eldar sur ved typ dygnet runt nu mitt inne i stan. Det ena huset är dessutom enplans och röken lägger sig i gränden.
Förstår varför dock. De har 1700-talskåkar med direktverkande el.

En tredje granne kom med ett släp full med ved. Får hoppas iaf. den är torkad.

Mest spännande blir det ju när folk börjar elda sina gamla målade staket och nyss klippta syrenhäckar.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MöIIer och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Att lära mig om skillnaden mellan sensibel och latent temperaturförändring och entalpins förhållande till luftfuktighet har helt raderat tankar man tidigare hade om att spara energi på olika sätt. Torklina utomhus är det enda som gäller för kläder (funkar för övrigt även i minusgrader; skit i grannarnas blickar).

Som en liten tröst ser jag det inte längre som samma "slöseri" att ha igång vattenkokaren flera gånger per dag; all elernergi omvandlas till värme, och värmen kommer oss till del genom att värma upp rummet. Alltid något.

• Gilla
Eniro91
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Torklina utomhus är det enda som gäller för kläder (funkar för övrigt även i minusgrader; skit i grannarnas blickar).
I denna årstid funkar set inte alltid särskilt bra att torka utomhus om man verkligen vill få det torrt. Mulet, fuktigt och regnskurar i princip varje dag ett tag nu.

Jag har satt upp tvättlinor vid kaminen, torkar väldigt bra och om det går åt lite mer ved (vilket det kanske gör enligt någon fysikalisk formel) så gör det inget då veden mest kostar eget svett och värmer många gånger

galento
J Jaggatagga skrev:
Två grannar vid mina föräldrar eldar sur ved typ dygnet runt nu mitt inne i stan. Det ena huset är dessutom enplans och röken lägger sig i gränden.
Förstår varför dock. De har 1700-talskåkar med direktverkande el.

En tredje granne kom med ett släp full med ved. Får hoppas iaf. den är torkad.

Mest spännande blir det ju när folk börjar elda sina gamla målade staket och nyss klippta syrenhäckar.
Hmm ja det finns folk till allt :thinking:

• Gilla
jonasz
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Dom har inte in chans mot "Glesbygds-Glenn och Tattare-Tomas" som säljer "prima torr blandved" i praktiken blöt gran/ask/asp/osv.
Jag tyckte det var intressant läsning tills du skrev rasistiska invektiv; och då syftar jag inte på Glenn :confused:

• Gilla
Derbyboy och 5 till
  • Laddar…
P
Marketplace på facebook är fullt upp med lycksökare nu, något extremt och enorma överpriser.

Problemet är väl att folk köper det ändå. Så en och annan skorstensbrand kan vi nog få se.

Fick höra iallafall att min vedsäljare inte kommer öka priset =) Så till våren betalar vi som vanligt.

M
Jag har i princip bara köpt värmeloggs i år. I princip samma pris och sjukt mycket smidigare! Tar typ 1/3 så stor plats som ved och grisar inte ned i närheten av vad ved gör. Har köpt lite drygt ett ton loggs och det tar väldigt liten plats i pannrummet och ska motsvara 3,5-4m3 ved.

• Gilla
Siv Olsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.