S Squall Leonhart skrev:
Vad som händer mellan dessa hållplatser ansvarar ju chaufförer och personal på terminaler och i fordonen över. Fel person i en Volvo L60 och vilket kvalitétskylskåp som helst blir ett konstverk istället för vitvara.
:)

Volvo L60? Verkligen? Tror förresten det räcker med en enkel handtruck för att ha sönder saker.

Mja, poängen var bara att transportskador kan mycket väl bero på fel personer som sköter transporten och mig veterligen gör inte Elgigantens personal det.

Som konsument har du idag väldigt stor makt på det viset att du får lov att returnera produkter efter att ha provat dess funktion (grovt generaliserat, men ni förstår förhoppningsvis). Det är en jättebra regel men sedan den kom till så har jag dels fått mycket ompackat själv, och dels fått höra alla möjliga historier från vänner, bekanta osv.

Egna erfarenheter inkluderar bland annat rakapparat med skäggrester (förhoppningsvis), bensingräsklippare som var rejält repig förutom att det var väldigt tydligt att den klippt gräs tidigare osv. Mest uppenbara från vänner var en telefon som levererades som ny, men inte ens var nollställd sedan förgående ägare...

Oerhört tråkigt, men tyvärr inte förvånad längre. Har även hört folk som resonerar som så att de köper en vara, använder i någon månad, skickar tillbaka, köper ny. Osv.

Edit: ska väl tilläggas att en del butiker ompackade även förr, men dels verkar fler göra det nu och dels verkar de vara slarvigare när de gör det.

Mats-S
G guggen skrev:
Låter som om du har köpt billiga prylar. Man får oftast vad man betalar för.
Vad var det för tillverkare?
Stämmer inte alls :confused:
Jag har handlat ett antal vitvaror på 30.se, alltid valt ur det billigare segmentet. I princip samma maskiner som i dom andra prisklasserna, men inte lika mycket "finesser", och det precis det som är tanken. Ju mer skit som man ändå inte kommer att använda, desto större risk för haverier.
Innan jag började min lågprislinje köpte jag sk. "premiummärken" med en betydligt högre prislapp. Dom maskinerna gick sönder mer och fortare än lågprismaskinerna som jag håller mig till numera ...

så ... nej, priset säger ingenting om kvaliteten på vitvaror :cool:

• Gilla
Aflorin och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
K Kirre2 skrev:

Volvo L60? Verkligen? Tror förresten det räcker med en enkel handtruck för att ha sönder saker.
Skulle aldrig hända en transport i en Scania :geek:

• Gilla
  • Haha
dicliff och 4 till
  • Laddar…
S fredrikskrea skrev:
Har arbetat på Elgiganten. Kolla på kvittot innan priset. Står det 20Xx (x=butiksnr) så har du fått en ny vara. Står det 30Xx så har du fått ett returex/demo ex från just den butiken. Annat att tänka på. Dammiga kan varorna bli då den står på ett as-stort centrallager. Du är skyldig att kontrollera varan direkt när du fått den. Garanti. Du har ett års garanti, tre års rätt att klaga. Det behöver inte betyda att du får rätt. Så lägg till försäkringarna nästa gång. I alla fall på tvätt/tork/disk. Tråkigt annars. Men detta hade kunnat hända på fler ställen,
På Ikea får du fem års garanti på alla vitvaror, varför bara 1 år då på Elgiganten ??

Matzeball Matzeball skrev:
Electrolux, Gorenje och Whirlpool.
Elgiganten har säkert ett returlager som de plockar från när någon jagar rabatter. Det är det jag varnar för. Kan inte vara en slump att alla de produkter som jag förhandlade ner priset på var undermåliga.
Just dom tre fabrikaten aktar jag mig noga för! Det billiga blir dyrt il ängden, inte minst Elux är ett företag som fokuserar på hög aktiekurs isf nöjda kunder.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ok .. och ert kök är ett tält med en kaffekokare och handvevad kvarn? :D
"begagnat" tycker jag att det står...
men ni menar kanske ett begagnat tält?

U ullak40 skrev:
På Ikea får du fem års garanti på alla vitvaror, varför bara 1 år då på Elgiganten ??
På Ikea har du 5 års garanti om det är tillverkningsfel. Men inte mot slitage. Och de gäller att du kan 1, bevisa det och 2, att tillverkaren håller med dig. Notera då att ett tillverkningsfel dyker upp direkt, inte efter 4 år. Så visst. Du kan köpa en disk från Ikea och säga efter 4,5år, den är trasig, jag har garanti. Men sannolikt säger tillverkaren, ofta Whirlpool på Ikea, nix, det tar vi inte. Då får du dessutom betala 1500 för hembesöken

Matzeball
R Robin Wahlman skrev:
Så du lyckas alltså förhandla dig till 5% rabatt och är övertygad att den enskilda elgiganten butiken ska orkar bråka om det.

Hur är detta returlager tänkt att funka ? Står alla returnerade varor i ett stort lager i Borlänge eller ? Bara kostnaden och hanteringen med att skicka returnerade vitvaror kors och tvärs i landet skulle ju med råge äta upp dina 5%.

Till och med kapitalbindningen / kostanden för lagerutrymmet skulle ju vara större än 5% om man skulle ha kvar dem i den lokala butiken.

Kom igen nu och släpp sargen. Allt är inte en konspiration bara för att något går emot dig.
webborder glömde jag nog att skriva

När vi beställde epoq kök frågade säljaren på Elgiganten om vi skulle köpavitvaror från dom oxå. Jag svarade att de var ca 17000:- dyrare än de vitvarorna vi valt ut ( Bosch bästa serie). Vi prismatchar sa säljaren då, jag hade med en lista vart prylarna fanns (ett par olika). Fick samma pris som de jag funnit. Ok sa jag, och beställde rubbet från Elgiganten. Leveranserna kom direkt från Bosch och var garanterat nya. Har inte haft några problem och är supernöjd med vitvarorna

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Cervus Elaphus
Hur lång garanti kan ma egentligen få det låter som om de leker med garantin för att förvilla oss kunder.

Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Hur lång garanti kan ma egentligen få det låter som om de leker med garantin för att förvilla oss kunder.
Som privatkonsument har du ett års garanti och tre års reklamationrätt mot ursprungliga fel. Öppet köp och förlängd garanti är erbjudanden från säljare.

• Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…
Cervus Elaphus
Kan de inte lika gärna ge tre års garanti om reklamationsrätten är tre år tycker man. Eller är kanske garantin mer omfattande?

S fredrikskrea skrev:
På Ikea har du 5 års garanti om det är tillverkningsfel. Men inte mot slitage. Och de gäller att du kan 1, bevisa det och 2, att tillverkaren håller med dig. Notera då att ett tillverkningsfel dyker upp direkt, inte efter 4 år. Så visst. Du kan köpa en disk från Ikea och säga efter 4,5år, den är trasig, jag har garanti. Men sannolikt säger tillverkaren, ofta Whirlpool på Ikea, nix, det tar vi inte. Då får du dessutom betala 1500 för hembesöken
Ikea var här för 1 månad sedan och bytte vår ugn 4,5 år gammal. Inga problem alls varken vid tel.samtal eller när elaren kom och bytte den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.