K Kallebo skrev:
Vi köpte hela vårt kök till nybygget för 3000 kr.
Ok .. och ert kök är ett tält med en kaffekokare och handvevad kvarn? :D

• Gilla
  • Haha
Jonas Sahlström och 10 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Jag fick 1200 i rabatt på 28929:-
Jag är övertygad att de har ett returlager så det tar nog ingen tid för dem. De får det på datorn direkt.
3% är en fis i rymden. Ingen orkar anstränga sig för att ”straffa” dig för den summan. Om du blev serverad returer så var det inte för detta.

• Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
J
prisgarantin tillämpas lite olika mellan olika säljare, gissar de får provision på att sälja och vet så länge de inte gör förlust, då sänker de priset även mot nätpriser är min erfarenhet. brukar använda prisgaranti även på andra ställen. vissa är kinkigare än andra med att det ska vara exakt samma produkt. vissa säker ju ett antal procent till från lägstapris. dock känns det som hälften av grejjorna är defekta eller transportskadade, jag fick ju byta kylskåp flera gånger, först 3e skåpet funkade och var inte skadat... köksfläkten 2 ggr, men även andra fläkten hade lätta fraktskador som dock ej syntes... fattar inte hur det kan löna sig att låta transportbolag och lager sabba alla prylar.

K Kallebo skrev:
Hur mycket rabatt kunde du förhandla dig till? Har aldrig lyckats pressa priserna på elgiganten var nära att inte ens få det annonserade priset sist vi var där.

Vi köpte hela vårt kök till nybygget för 3000 kr. Diskmaskinen gick sönder nu för någon månad sedan efter tre år.. Inte ska man köpa billigt begagnat mer! Skämt och sida jag tror att det hela beror betydligt mer på slumpen än att det skulle vara så att de på elgiganten lägger tid på att leta upp dåliga produktexemplar till jobbiga kunder.
För ca 10 år sedan fick jag en bra mängdrabatt på Elgiganten på redan prispressade kvalitetsprodukter. För mig har Elgiganten alltid haft bäst pris, produkter och personal men mycket har säkert ändrats under dom här åren.

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
För ca 10 år sedan fick jag en bra mängdrabatt på Elgiganten på redan prispressade kvalitetsprodukter. För mig har Elgiganten alltid haft bäst pris, produkter och personal men mycket har säkert ändrats under dom här åren.
Min erfarenhet är också att Elgiganten ofta säljer andrasortering som nya varor. Har själv märkt det när jag köpt vitvaror som inte hållt måttet. Det är alltså frågan om produkter som har tillverkningsfel som inte alltid märks inom garantitiden men som ger kortare livslängd.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
J
C c_olsson skrev:
Min erfarenhet är också att Elgiganten ofta säljer andrasortering som nya varor. Har själv märkt det när jag köpt vitvaror som inte hållt måttet. Det är alltså frågan om produkter som har tillverkningsfel som inte alltid märks inom garantitiden men som ger kortare livslängd.
Eftersom man får returnera varor så gissar jag de säljs igen som nya i många fall då kravet brukar vara att en returnerad vara ska vara oanvänd i original emballage. Tyvärr tror jag alla vitvaror nuförtiden är andrasortering, de är nog inte bättre kvalitet. Jag har svårt att se att om du prutar får du en sämre vara, det får man nog för fullpris åxå, bara slumpen... I många fall har jag tagit en vara från hyllan och därefter gått till säljaren för prisgaranti eller prutning. I vissa fall säljer de ju faktiskt demo eller returnerade ex billigare, men oftast går det nog pruta lika mkt på en ny oanvänd produkt...

Cheesen
Det är inte alltid bra att prisförhandla om vitvaror som jag har råkat ut för med Elgiganten. Jag beställde kyl/frys, tvättmaskin, torkskåp, spis, bänkdiskmaskin och köksfläkt och fick förmodligen returer och reklamationer levererade utan att Elgiganten sa något om det. Vi hade inte accepterat det.

1. Kyl/frys var ok (fick heller inget bra pris på det).
2. Tvättmaskin, var OK och funkade bra i två år. Därefter började den leva om ordentligt så jag fick kalla hem tekniker som konstaterade att en motvikt inne i maskinen satt löst så vid centrifugering skakade hela maskinen. Efteråt kan vi konstatera att den nog vibrerat mer än den skulle redan från början.
3. Torkskåpet, lastades av och såg OK förutom att själva pallen var lite knäckt. När vi sedan packade upp skåpet ett par månader senare när det skulle installeras så var hela skåpet ordentligt knäckt. Förmodligen efter att det tappats från en truck eller annat. Vi erbjöds några hundralappar i prisavdrag men det var helt oanvändbart så vi fick ett nytt skåp.
4. Spis. Såg väl Ok ut men efter att vi använt den ett tag så märkte vi missfärgningar i hörnen på luckan. Luckan är alltså otät och läcker ut varmluft.
5. Bänkdiskmaskinen var helt OK inpackad men när vi packade upp den var den alldeles skitig både inuti och utanpå. Vi påpekade det men krävde inte utbyte. Efter några månader så stannade den. Kallade på service och de tog med den på reparation. De hade hittat en liten spik i vattenpumpen. De tog det på garantin, men det hördes att det var gränsfall. Var det vi eller föregående brukare. Tur att vi hade påtalat felet.
6. Köksfläkten hade en rejäl lackdefekt i ena främre hörnet. Vi rapporterade skadan men det skulle ha blivit för besvärligt för oss att montera om fläkten igen så det fick vara. Vi var nöjda med den tysta fläkten. Efter nästan två år så dog den knall och fall. Vi fick den utbytt av servicetekniker eftersom han inte kunde fixa den på plats.
Nya fläkten lever om något otroligt. 50 db vid lägsta hastighet. Nu säger de att de har en annan motor i den nyare fläkten så det är bara så det är. Vi får nog skaffa en annan fläkt för det går inte att vara i närheten när fläkten är på.

Väldigt otur, eller systematiskt när man pressar priset för att man beställer mycket på en gång.? 5 av 6 artiklar var defekta alltså.
Jag kommer inte att förhandla så här nästa gång, i alla fall inte av Elgiganten.
Det där är ganska typiskt Elgiganten. Har handlat min sista vitvara därifrån. Har haft fyra transportskadade vitvaror av fyra möjliga vid tre olika tillfällen. Det kan inte bara vara slumpen, deras logistik behöver ses över rejält.

Det har väl diskuterats tidigare att när man får hemleverans så kan varorna t.o.m. sakna emballage, dvs någon annan har haft varan hemma på öppet köp innan. Hämtar man själv så kan man se till att få obrutna emballage utan skador. Därefter står man för risken. Tyvärr har ju inte alla den möjligheten.
5% rabatt brukar man ju alltid få bara man frågar om de kan göra något på priset. Sedan börjar förhandlingen, som säljaren på golvet normalt saknar befogenheter för.

Nu var det några år sedan jag behövde handla på elgiganten senast så det kanske ändrats.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Nu är jag inte insatt i hur Elgiganten sköter logistiken men med erfarenhet från annat håll så är det tillverkaren som emballerar och smackar på en fraktsedel. Sen skickas grejerna till ett huvudlager och till sist till butik eller kund. Vad som händer mellan dessa hållplatser ansvarar ju chaufförer och personal på terminaler och i fordonen över. Fel person i en Volvo L60 och vilket kvalitétskylskåp som helst blir ett konstverk istället för vitvara.
I mitt fall var det t.ex DHL som skötte transporten av en diskmaskin från Elgiganten.
Sen kan det förstås vara returnerade varor som emballeras om av Elgigantens personal och då ligger förstås mer ansvar på dem, men jag tror inte att man ska döma ut en hel butikskedja baserat på transporter. :)

Har lite svårt för Elgiganten, mest för deras urjobbiga försäljare (eller så har jag haft otur). Gick därifrån utan att köpa tvättmaskin en gång, då jag hade hittat en bra maskin och försäljaren envisades värre än en hungrig terrier med att jag skulle köpa en betydligt dyrare variant. En annan gång, på den tiden reklamen var "cykel på köpet, på Elgiganten!" var jag spekulant på en diskmaskin, tror jag. "Ja, och så får du ju en cykel gratis, om du slår till och handlar nu!" säger försäljaren. "Jaså, jaha, är det en bra cykel, då?" frågar jag, varpå försäljaren skrattar stort och utbrister: "Jaadu, hahahaha, det är bara en..... cykel!!" Varpå situationen dog och jag artigt lämnade affären.
Senast jag köpte nåt, blev det ett kylskåp. Då var jag hos Elon som gjorde en riktigt grym rabatt på ett kylskåp med en mindre transportskada, vilket inte var något problem då det ändå skulle stå i gäststugan. De visade tydligt den lilla skadan och packade om skåpet innan lev till mig.

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Det är inte alltid bra att prisförhandla om vitvaror som jag har råkat ut för med Elgiganten.

Jag vet inte varför prisförhandling skulle orsakat dina fel men:

Vi har köpt bland det dyraste som E-lux hade att erbjuda, till köket, för ca 8 år sedan.

Rena skiten. Svindyrt men höll inte. På frysen byttes delar ut tre gånger, sedan byttes frysen ut tre gånger, innan de fick ordning på den. Ugnsluckan sprängdes, pulvriserades första gången ugnen användes. De bytte endast ut glaset, rengjorde slarvigt så det låg glas kvar i luftkanalerna…

Diskamaskinen bytte vi för ca 4 år sedan. Valde ASKO för ca 9000kr. De har varit och lagat maskinen tre gånger det första året. Sedan menade de att vi skulle dra ur och sätta i vägguttaget nr felet uppstod, de kunde inget göra sa de...

Strax efter diskmaskinen gick tvättmaskinen sönder (var ca 4 år gammal). Denna gång bestämde vi oss för att köpa det billigaste med så högt centrifugeringsvarvtal som möjligt. Vi hittade en för 2495kr.

De ville sälja på oss en dyrare, med försäkring men vi stod på oss. Denna maskin har nu fungerat i drygt 3,5 år utan minsta fel.

Dyra märkesmaskiner är nog inte alltid det bästa...för oss kunder.

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Har arbetat på Elgiganten. Kolla på kvittot innan priset. Står det 20Xx (x=butiksnr) så har du fått en ny vara. Står det 30Xx så har du fått ett returex/demo ex från just den butiken. Annat att tänka på. Dammiga kan varorna bli då den står på ett as-stort centrallager. Du är skyldig att kontrollera varan direkt när du fått den. Garanti. Du har ett års garanti, tre års rätt att klaga. Det behöver inte betyda att du får rätt. Så lägg till försäkringarna nästa gång. I alla fall på tvätt/tork/disk. Tråkigt annars. Men detta hade kunnat hända på fler ställen,

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har köpt två kyl/frysskåp från Elgiganten, ett hem, ett till sommarstugan. Inga transportskador. Det jag köpte hem, Electrolux, har gått i flera år nu, utan mankemang. Det till sommarstugan installerades i våras. Få se om det klarar vintern i ouppvärmt utrymme. Det enda jag har att anmärka på är att på webbsidan angivna mått inte stämde riktigt på det sista, så det var ett helvete att få in det genom dörröppningen till det gamla "walk-in skafferiet". Men genom att demontera dörrarna och återmontera dem när skåpet var på plats så löste det sig. Lite mer tekniska produkter köper jag i fackhandeln, där man kan få ordentlig rådgivning och support av kvalificerad personal.

Köpt en inbyggnads-köksfläkt också på Elgiganten. Funkar men plastdetaljer gått sönder. Men den var BILLIG. Man får i regel vad man betalar för...

S fredrikskrea skrev:
Så lägg till försäkringarna nästa gång. I alla fall på tvätt/tork/disk. Tråkigt annars. Men detta hade kunnat hända på fler ställen,
Exakt, ett snabbt sätt att höja priset på varan och vinsten för butiken.;) Själv valde vi maskiner med 5 års garanti när vi fixade tvättstugan. Går de sönder efter den tiden är det bara att ta smällen och köpa nytt. Aldrig en tilläggsförsäkring.

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.