mexitegel skrev:
Du har ju uppenbarligen bestämt dig för att Net1 är kass. Jag och flera med mig har i denna och andra trådar vittnat om motsatsen, att Net1 överlag är bra. Det hjälper inte dig naturligtvis och jag tänker inte försvara varesig Net1 eller att routrar behöver uppgraderas. Jag har bara konstaterat faktum.
Nej, jag har inte bestämt mig. Däremot har jag blivit överbevisad. Jag hade stora förhoppningar från början, men Net1 har verkligen jobbat för att få mig på andra tankar. Till slut lyckades de.

En bidragande orsak till att jag valde Net1 är att de har något de kallar för Täckningsgaranti:

Vi har Täckningsgaranti!

Vi är så pass säkra på att kunna ge dig en snabb och säker internetuppkoppling som verkligen fungerar, att vi ger dig en extra Täckningsgaranti. Skulle vårt bredband inte fungera hos dig, trots hjälp från vår support, så har du full rätt att säga upp ditt avtal inom 14 dagar och självklart även få pengarna tillbaka! Gäller alla våra abonnemang.
Så det kanske är en rent affärsmässig idé med detta. Genom att ha sin support otillgänglig i minst 14 dagar så blir den här garantin meningslös.

andersmc skrev:
Egentligen tror jag inte riktigt på det där att modemen måste uppgraderas. Inget av mina modem blev ett dugg bättre av det. Jag har en väldigt stark känsla av att det är något de bara kör med på supporten. Då blir de av med problemet för stunden, och kan sedan fortsätta att ignorera kunden ett tag till.
Lite tramsigt resonemang. Det kan ju vara så enkelt att den bugg som uppdateringen är avsedd att åtgärda inte drabbat just dig, men den kan ha ställt till det ordentligt för andra. Likaså kan det ju ha lagts till nya funktioner som just du inte har någon nytta av men som är av stort värde för andra. För supporten kan det ju vara knepigt att veta om de symptom du drabbas av är beroende på en bugg som rättats i senare versioner eller om det är något annat som strular.
Att nya produkter på marknaden ofta släpps innan firmware är rimligt stabil är tyvärr mer regel än undantag, vilket inte är menat som något försvar för Net1 då jag uppfattar mycket av din kritik som motiverad, bara att det är genomgående för denna och många andra branscher och om du aldrig råkar ut för det tidigare så har du haft bra flyt.

alfista skrev:
Lite tramsigt resonemang.
Tramsigt? Välj dina ord!

Jag var den som diskuterade med deras support, jag vet hur orden föll. Det vet inte du.

andersmc skrev:
Tramsigt? Välj dina ord!.
Det var ju det jag gjorde, valde ett ord jag tyckte var passande. Jag förklarade också varför jag tyckte det i allmänhet är rimligt att supporten vill att användare gör en uppdatering, det faktum att det inte hjälpte i ditt fall betyder inte att det var fel av dem.

Jag får väl klargöra en sak, så inte fler behöver skämma ut sig genom att försöka undervisa mig om hur saker fungerar eller vad vissa ord betyder. Det är INTE min okunskap som är problemet. Tvärtom.

Jag har haft datorer som mitt yrke i över trettio år. Första gången jag uppgraderade den inbyggda mjukvaran i en dator - nån gång på slutet av 70-talet - var det genom att löda en ny PROM över den gamla. När det sedan blev så bekvämt att det följde med en diskett så jag kunde flasha om BIOS på de datorer jag byggde tyckte jag att DET var ett stort framsteg. För att inte tala om hur enkelt det blev när man kunde ladda ner den senaste mjukvaran. Så det är inte själva handgreppen som är problemet.

De första datorerna jag anslöt till någonting var till BBS:er via analoga modem som tuggade på med nånstans runt 1' bps. Och sen kom Internet. Kommer ni ihåg Trumpet? Jag har sedan dess anslutit flera 100-tals datorer till Internet genom analoga modem, ISDN, ADSL, fiber etc. Det är alltså inte min brist på erfarenhet som är problemet, utan tvärtom. Jag har väldigt mycket att jämföra med. Jag vet hur det brukar vara.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sånt här ska man inte skriva när man är trött och irriterad. Då räknar man fel. Det måste varit nånstans runt -83 jag lödde PROM. Och jag ska inte tillskriva mig mer än 25 år i datorernas tjänst.

Sen ska jag också i rättvisans namn säga att Net1 är inte ensamt om att vara kass. Telia spelar i samma liga. Men det är liksom ingen nyhet. Men en skillnad är att Telia lyckas ibland.

P
Oj oj oj. Borde ha läst omdömen på rejta innan jag tecknade. Jag håller helt med andersmc. Skandalöst dåligt!! De borde skämmas. Har man tur och allt fungerar så är det ju lugnt. För då behöver man ju inte kontakta kundservice! Router nr 2 kopplar konstant ner alla mina enheter, och min dator fixar inte att säkerhetskopiera till min nätverksdisk pga detta. Har nu försökt få tag i dem i två veckor. Kundservice endast öppet vardagar till kl 18. Nog 2 pers som jobbar på kundservice. Man har plats 4 i kön i 20 minuter, plats 3 i 15, och om man har tur så bryts inte samtalet. Idag har de "tekniska problem med telefonerna". Det upptäckte jag efter att ha stått i kö i 34 (!!) min - sen bröts samtalet! När man ringer upp igen säger de att de ber en återkomma en annan gång eftersom telefonlinjen inte funkar. Maila går inte heller. Adressen de själva anger på hemsidan skickar bara tillbaka ett auto-mail där det står att man ska använda mailformuläret på hemsidan som i 9 av 10 fall inte funkar. Felsökningsguiden på hemsidan ger bara "felmeddelande 401-sidan hittas inte" när man trycker på länken. Står två kundservicenr på hemsidan varav det ena är gammalt och inte fungerar alls! Har fått fraktlapp för att skicka tillbaka router. Tänker bifoga ett brev och skicka tillbaka routern idag eftersom deras kundservice inte går att nå. TUR att de inte har någon besöksadress här i Skåne, för då hade de fått det hett om öronen! SÅ FÖRBANNAD!!

• Gilla
ControlFreak
  • Laddar…
Kan inte annat än att instämma i klagolåten!
Har två ftg abb då Net är de enda som hitintills kunna levererat en någotsånär fungerande uppkoppling.
I september rullade de ut sin "4G" uppdatering som skulle ge ökad hastighet och bättra stabilitet, resultat var det motsatta... Från att ha haft runt 1.5 ned/0.6 upp (mBit) hamnade resultatet på 0,8 ned/4,5 upp.

Tog på prov ett abb från Telia, som nu äntligen byggt ut, och får nu runt 15/15 över 4G.

Tog kontakt med kundtjänst om detta via webformulär först - ingen respons - sedan via telefon bara för att inte komma fram.
På sjätte försöket och efter 30 minuters väntan kom jag till slut fram och sade upp det ena abb. och begärde en skriftlig bekräftelse på detta. Ingen bekräftelse kom och efter 4 veckor ställde jag mig åter i telefonkö några gånger för att till slut (trägen vinner) komma fram.

Framförde mn fråga om var bekräftelsen på uppsägning blivit av och får motfrågan - vilket av dina abb. är det du har sagt upp....

Kommer på måndag att skicka en faktura avseende nedlagd konsulttid, 8 timmar á 875:- + moms till Net1 - to be continued....

P
Jag tröttnade till slut på skiten. Jag packade ner routern och skickade tillbaka den. Jag har varken fått någon bekräftelse, eller något samtal. Dagen efter jag skickat det, en vecka efter att jag skrivit mail till dem om att det inte fungerar, fick jag ett sms där det stod att de mottagit mitt mail. De beklagade att jag inte kommit fram, och lovade att ringa mig under dagen för att felsöka. Ingen ringde. De har till dags dato fortfarande inte hört av sig, trots att jag mailat dem igen. I mailet har jag krävt att de återkommer med en mailadress där de går att nå eftersom formuläret uppenbarligen inte funkar, samt att jag inte kan visa att jag mailat dem. Finns ingen skriftlig konversation att följa. TUR att jag inte valde autogiro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.