716 läst ·
8 svar
716 läst
8 svar
Varning för bluff-sida Mutterpak.com
Jag var på jakt efter en SUP och hamnade på denna sida som erbjöd en bra modell till otroligt bra pris. Upptäckte att de även låg otroligt billigt på mycket Makita-prylar. Sidan gav initialt ett seriöst intryck, men när jag grävde runt lite insåg jag att den är 100% bluff. Jag har både ringt och mejlat företaget och mejlen studsar och telefonnumret har fel antal siffror. Organisationsnumret är påhittat och den enda personen som anges med namn är en man bosatt i Kiruna som inte har något med detta att göra.
Hur får man stopp på en sån här sida innan någon blir lurad på sina pengar?
Hur får man stopp på en sån här sida innan någon blir lurad på sina pengar?
Verkar vara liknande skojare som rentbatteri.com
?
?
Ett tips om man vill veta om en sida är seriös och har funnits en längre tid är att kolla på internet achive's wayback machine. https://web.archive.org
Där kan man tex. se att byggahus funnits sedan 2001.
Vill man vara extra säker kan man lägga in deras adress på https://www.instantstreetview.com och se om företaget har en skylt på adressen de uppger..
Där kan man tex. se att byggahus funnits sedan 2001.
Vill man vara extra säker kan man lägga in deras adress på https://www.instantstreetview.com och se om företaget har en skylt på adressen de uppger..
Redigerat:
Jag ställde frågan till SSF ( som har en tjänst som inte stödjer att anmäla direkta websidor):
Hej!
Hur ( och vart) gör man för att anmäla falska webbutiker?
Mutterpak.com
Rent batteri.com
Fejkade telefonnummer, adresser, organisationsnummer.
Och fick svaret:
Du får göra det hos polisen, de har möjlighet att kunna få ner dessa. Du får samla in bevis och skicka med din anmälan (typ skärmdump, kopia på sidan, information som finn på sidan osv.) ju mer du kan skicka in med din anmälan, desto större chans till att det händer något.
Framför allt måste du ha bevis på något sätt för att detta är en falsk hemsida.
MVH
Paul
SSF Stöldskyddsföreningen
Box 17145
10462 Stockholm
Besöksadress: Rosenlundsgatan 29 A
Tel 08-783 74 00
Mail sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se
Hemsida www.sakerhetskollen.se
Hej!
Hur ( och vart) gör man för att anmäla falska webbutiker?
Mutterpak.com
Rent batteri.com
Fejkade telefonnummer, adresser, organisationsnummer.
Och fick svaret:
Du får göra det hos polisen, de har möjlighet att kunna få ner dessa. Du får samla in bevis och skicka med din anmälan (typ skärmdump, kopia på sidan, information som finn på sidan osv.) ju mer du kan skicka in med din anmälan, desto större chans till att det händer något.
Framför allt måste du ha bevis på något sätt för att detta är en falsk hemsida.
MVH
Paul
SSF Stöldskyddsföreningen
Box 17145
10462 Stockholm
Besöksadress: Rosenlundsgatan 29 A
Tel 08-783 74 00
Mail sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se
Hemsida www.sakerhetskollen.se
Skulle det varit två siffror till i org numret så skulle det ha varit ett oskiftat dödsbo (börjar på 91) så det hade också varit ett varningstecken 😎D Dilato skrev:
Klicka här för att svara