Det är inte ofta jag direkt varnar för företag, men den här gången tycker jag det är befogat. Det är alltså bredbandsleverantören Net1 jag har mycket, mycket dålig erfarenheter av. Jag avråder alla från att utnyttja dem.

Jag kan redogöra exakt vad som hänt, men just nu kör jag bara kortversionen:
1 De levererar produkter som inte fungerar, och som de vet inte fungerar. Dessutom inte bara en gång.
2 Deras kundsupport är skandalöst dålig. Den är inte bara dålig, den är rena skämtet.

Det enda som fungerar hos Ne1 är faktureringen. Nu har jag precis fått påminnelse på en faktura som jag bestridit, som jag fått telefonbekräftelse på att den är makulerad, som jag fått SMS-bekräftelse på att den är makulerad. Men påminnelse skickar de lika förbannat.

Jag ångrar att jag överhuvud taget beblandat mig med Net1 och avråder alla från att göra det samma.

Tråkigt, jag har bara positiva erfarenheter. Förvisso som företagskund så det kanske är en gräddfil för supporten var väldigt bra när jag hade frågor.

Jag har net1 och det är de enda som funkar inom datakommunikation här där jag bor.

Har inte haft några större problem med dem, och farten ligger på ca 2-3 mb ned och 0.6 upp.

mexitegel skrev:
Tråkigt, jag har bara positiva erfarenheter. Förvisso som företagskund så det kanske är en gräddfil för supporten var väldigt bra när jag hade frågor.
Det kanske förklarar en del. Supporten är helt upptagen med företagskunder och har varken tid att svara i telefon eller på mejl när en vanlig människa försöker kontakta dem. Och jag ville inte ha svar på någon fråga, jag ville bara ha ett modem som det inte var fel på. Men det lyckades de inte med.

Jag tog ett prova-på-paket på en mässa förra året och insåg bara några dagar senare att det var för liten datamängd per månad för mig (killen glömde upplysa mig om det). Ringde dom och det gick inte att stoppa utskicket av paketet men som det var sagt var det bara att returnera allt så jag testade 3G-routern, funkade perfekt, använde den 2 veckor och skickade tillbaka den.
Sen började fakturor, makulerade fakturor och påminnelser droppa in... Tog ett bra tag att få ordning på det :mad:

patrikke skrev:
Jag har net1 och det är de enda som funkar inom datakommunikation här där jag bor.

Har inte haft några större problem med dem, och farten ligger på ca 2-3 mb ned och 0.6 upp.
Det är ju så att så länge allt fungerar så är de flesta företag bra. Det är när det strular som man kan skilja agnarna från vetet. Och Net1 består, ur min synvinkel, enbart av agnar.

Jag har haft de i fler år och de probble jag haft med de har de löst väldigt kvickt. Har de kanske midre bemanning nu under sommare så det strular till sig för dem?

patrikke skrev:
Jag har haft de i fler år och de probble jag haft med de har de löst väldigt kvickt. Har de kanske midre bemanning nu under sommare så det strular till sig för dem?
De strular till det för mig, framför allt. Men de har i alla fall nog med personal för att skicka iväg fakturorna, även efter det att man avslutat abonnemanget hos Net1.

Men jag får betala fullt pris under sommaren, så jag kan inte se det rimliga i att jag skulle acceptera en sämre service för den tiden.

andersmc skrev:
Det är inte ofta jag direkt varnar för företag, men den här gången tycker jag det är befogat. Det är alltså bredbandsleverantören Net1 jag har mycket, mycket dålig erfarenheter av. Jag avråder alla från att utnyttja dem.

Jag kan redogöra exakt vad som hänt, men just nu kör jag bara kortversionen:
1 De levererar produkter som inte fungerar, och som de vet inte fungerar. Dessutom inte bara en gång.
2 Deras kundsupport är skandalöst dålig. Den är inte bara dålig, den är rena skämtet.

Det enda som fungerar hos Ne1 är faktureringen. Nu har jag precis fått påminnelse på en faktura som jag bestridit, som jag fått telefonbekräftelse på att den är makulerad, som jag fått SMS-bekräftelse på att den är makulerad. Men påminnelse skickar de lika förbannat.

Jag ångrar att jag överhuvud taget beblandat mig med Net1 och avråder alla från att göra det samma.
Vad är det som inte fungerar?
För mig är det det enda som fungerar, 3G dör när man lämnar asfalten.
Framför allt uppskattar jag den yttre antennen.

Tja, deras nät fungerar, kanske. Men det första modemet var defekt. Det fungerade bara ibland, tvärdog, startade om sig självt en gång i minuten etc. Deras support är omöjlig att få tag på. Svarar inte i telefon, svarar inte på mejl. När jag efter kanske tre veckor får tag på en så erkänner han utan omsvep att det ÄR fel på den typen av modem, men att det kan hjälpa att uppgradera mjukvaran. (Varför de skickar produkter som de vet är defekta till sina kunder fick jag aldrig klart för mig. Men det är klart, de tar ju fullt betalt för dem ändå, så det har kanske med saken att göra.)

Att uppgradera mjukvaran på ett modem som spontant startar om sig och med en bristfällig Internetförbindelse är inte så lätt, men genom att jag hade tillgång till en annan anslutning så gick det till slut. Men det hjälpte inte ett dugg, det blev snarare sämre. Efter några försök fick jag faktiskt tag på supporten igen, och den här gången skulle de skicka ett nytt modem. Vi kom också överens om att de inte skulle skicka det till min vanlig adress, utan till min sommarstuga. Modemet kom till den vanliga adressen, så jag fick en liten extra åktur för att hämta det.

Det nya modemet låg löst i en pappkartong. Jag fick en stark känsla av att det här var ett modem som redan var returnerat. I vilket fall som helst så var det ännu sämre än det första. Det fungerade inte alls.

Hade det tidigare varit svårt att få tag på supporten blev det nu i stället helt omöjligt. Däremot så stängde de efter ett par dagar av det första modemet, det som fungerade ibland, så nu var jag alltså helt bortkopplad. Men nu kom i alla fall fakturan.

Efter ytterligare ett par veckors försök att få kontakt gav jag upp och skickade tillbaka alltihopa, inklusive fakturan. Någon vecka efter detta ringde faktiskt supporten upp och undrade om jag ville ha ytterligare ett modem. Det ville jag inte. Men han lovade i alla fall att makulera fakturan.

Efter ytterligare någon vecka kom ett SMS med en bekräftelse på att de mottagit returen och att jag skulle makulera fakturan.

Efter ytterligare en vecka kom en påminnelse på (den dubbelt makulerade) fakturan. Där är vi nu.

Visserligen inte ovidkommande att de skickat trasig hårdvara. Och naturligtvis dåligt om de är svåra att nå, svåra att hålla dialog med. Generellt får man dock räkna med att uppdatera mjukvaran (jag antar "firmware" på hårdvara du köper). Dvs. inget skandalöst beteende av Net1 att skicka o-uppdaterad hårdvara... Sen förstår jag ju att det kan vara svårt att uppdatera om firmware är korrupt och att man inte kan komma ut på nätet med routern...

Fortfarande uppfattar jag dock att kritiken riktas mot administrationen - kanske under sommaren ? - och mot att du fått ett måndagsexemplar. Den mer intressanta frågan är väl ändock hur väl deras egentliga produkt (nätet) funkar. Dvs. har du täckning på landsbygden, eller har du det inte?

De andra sakerna ska förstås också funka, men kan också hänföras till otur i det enskilda fallet - på ett sätt som inte gör det motiverat att avråda andra.

bjogul skrev:
Dvs. inget skandalöst beteende av Net1 att skicka o-uppdaterad hårdvara... Sen förstår jag ju att det kan vara svårt att uppdatera om firmware är korrupt och att man inte kan komma ut på nätet med routern...
Att uppdatera mjukvaran brukar man göra för att få ny funktionalitet. Inte för att produkten över huvud taget ska fungera. Skandalöst eller inte - men de kunde i alla fall skickat med en lapp: "Bästa kund" Tack för att Ni köpt vår produkt och kommer att betala fullt pris för den. Tyvärr så fungerar den inte som vi utlovat i marknadsföring och avtal, men vi räknar med att Ni, bästa kund, bara genom att spendera ett par timmar åt oss ska få den i förväntat skick. Det är enkelt. Börja med att skaffa en av våra konkurrents likvärdiga produkter, fast en som fungerar...."

bjogul skrev:
Fortfarande uppfattar jag dock att kritiken riktas mot administrationen - kanske under sommaren ? - och mot att du fått ett måndagsexemplar.
Om du struntar i att betala en räkning till Net1 - kommer de att acceptera det för att det är sommar?

En trasig produkt kan man råka ut för, det har hänt mig åtskilliga gånger. (Fast nu var det två trasig produkter.) Men det måste gå att ordna det med en rimlig insats från min sida.

bjogul skrev:
Den mer intressanta frågan är väl ändock hur väl deras egentliga produkt (nätet) funkar. Dvs. har du täckning på landsbygden, eller har du det inte?
Du köper en tågbiljett från Hudiksvall till Stockholm. Du står där med din biljett på perrongen, men något tåg kommer det inte. Men en stins förklarar att du ska vara nöjd ändå. För SPÅREN går ju från Hudiksvall till Stockholm, och det är ju det viktigaste!

bjogul skrev:
(jag antar "firmware" på hårdvara du köper
Japp, du antar rätt. Den typen av mjukvara det handlar om kan klassificeras som firmware.

bjogul skrev:
De andra sakerna ska förstås också funka, men kan också hänföras till otur i det enskilda fallet - på ett sätt som inte gör det motiverat att avråda andra.
Att göra fel en eller kanske två gånger- det kan kanske räknas som otur. Att konsekvent göra allting fel - det är inte otur.

Jo, jag avråder. Jag skulle inte vilja råka ut för samma besvär en gång till, och jag vill heller inte att någon annan ska behöva göra det.

andersmc skrev:
Att uppdatera mjukvaran brukar man göra för att få ny funktionalitet. Inte för att produkten över huvud taget ska fungera. Skandalöst eller inte - men de kunde i alla fall skickat med en lapp: "Bästa kund" Tack för att Ni köpt vår produkt och kommer att betala fullt pris för den. Tyvärr så fungerar den inte som vi utlovat i marknadsföring och avtal, men vi räknar med att Ni, bästa kund, bara genom att spendera ett par timmar åt oss ska få den i förväntat skick. Det är enkelt. Börja med att skaffa en av våra konkurrents likvärdiga produkter, fast en som fungerar...."
När det gäller billiga routrar (som alla operatörer använder till sina kunder) så är det mer regel än undantag att man behöver uppdatera firmware för att få en stabilare anslutning. Det kan man ha åsikter om, men tyvärr är det så det är.

mexitegel skrev:
När det gäller billiga routrar (som alla operatörer använder till sina kunder) så är det mer regel än undantag att man behöver uppdatera firmware för att få en stabilare anslutning. Det kan man ha åsikter om, men tyvärr är det så det är.
Så alla de routrar och modem jag haft innan, som alla fungerat, i vissa fall i år utan ens en omstart, det var bara tur då? Och nu äntligen, tack vare Net1, så är det som det ska igen? En produkt som inte fungerar!

Egentligen tror jag inte riktigt på det där att modemen måste uppgraderas. Inget av mina modem blev ett dugg bättre av det. Jag har en väldigt stark känsla av att det är något de bara kör med på supporten. Då blir de av med problemet för stunden, och kan sedan fortsätta att ignorera kunden ett tag till.

Du har ju uppenbarligen bestämt dig för att Net1 är kass. Jag och flera med mig har i denna och andra trådar vittnat om motsatsen, att Net1 överlag är bra. Det hjälper inte dig naturligtvis och jag tänker inte försvara varesig Net1 eller att routrar behöver uppgraderas. Jag har bara konstaterat faktum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.