376 825 läst ·
2 168 svar
377k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jo, men dom 1000 omdömena gäller smyckes-detaljer för mellan 3:- och 20:-, skickade från sverige med brevporto och betalningen har skett till ett svenskt bankkonto, payson eller med kort, och dessutom med äkta foton på sakerna.Chrissofsweden skrev:
Nu gäller auktionerna verktyg för flera tusen, frakter på 2-500:-, och betalning till ett utländskt bankkonto, och 30 auktioner går ut inom loppet av ett par dagar, samtliga med slarvigt ihopsatt annonstext och skumma utropspriser och fraktpriser (fraktpriserna verkar inte stämma överens med vikten på sakerna riktigt), och alla foton är från diverse webbutiker eller tillverkarnas hemsidor.
Sannolikt är även mailen kapad, jag skulle ringa till ägaren till calippi.se innan jag la bud (speciellt om jag redan lagt ett vinnande bud). Det blir bara en träff på hitta.se (efter att man tagit reda på ägaren hos nic.se) och det är i rätt ort så det bör inte vara några svårigheter att få tag på rätt person.
Var med om en liknande scam förut där mail och så var helt legitimt men när någon ringde upp den listade säljaren framgick det snabbt att det var ett kapat konto.
Var med om en liknande scam förut där mail och så var helt legitimt men när någon ringde upp den listade säljaren framgick det snabbt att det var ett kapat konto.
Här kan man förresten knappa in ett clearingnummer och se vilken ort banken hör hemma på: http://www.bankplatser.nu/
Nu händer det att folk flyttar utan att för den skullen byta bankkontor men det säger ändå lite om orten stämmer.
Nu händer det att folk flyttar utan att för den skullen byta bankkontor men det säger ändå lite om orten stämmer.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Dom har alltså blivit så j*vliga.... det var som tusan.
Tack för infon!
/C
Tack för infon!
/C
Att både mail + traderakonto kan bli kapade utan att ägaren märker det är rätt lätt hänt, många använder samma användarnamn+lösenord överallt, och via webbmail så kan man ju läsa, skicka och radera email utan att den riktiga ägaren märker det, och i butiken på tradera ligger hundratals auktioner, så 30 nya som någon annan lagt upp kan lätt missas.
Nu verkar det ju som det är Ulla själv som lagt upp auktionerna, får hoppas för hennes skull att "företaget" i tyskland är seriösa och inte blåser henne på hennes fina omdömen på tradera och "hennes" kunder.
Nu verkar det ju som det är Ulla själv som lagt upp auktionerna, får hoppas för hennes skull att "företaget" i tyskland är seriösa och inte blåser henne på hennes fina omdömen på tradera och "hennes" kunder.
Bra Micke184! Det behöver ju verkligen inte vara något fuffens men då är alltså inte kontot kapat, men Ulla kan vara "kapad".
Det stora problemet är att folk använder dåliga lösenord men framförallt samma lösenord till olika webbplatser. Säg (som teoretiskt exempel) att någon hittar en sårbarhet här på byggahus.se som ger dem tillgång till databasen. Nu vet jag inte hur just den här sidan är uppsatt (jag gissar och hoppas att det är genomtänkt) men relativt ofta är forum och liknande databaser på sin höjd krypterade med en vanlig standardkryptering.
Får man tillgång till databasen kan man lätt plocka ut (krypterat) lösenord och mailadress. Om lösenordet är ett enkelt ord som finns med i ordlistor går det snabbt att knäcka, speciellt som det finns sidor där man "förknäckt" en hel del lösenord så går det ännu fortare.
Har man mailadressen kan man hitta en webbmail och är det samma lösenord är man "inne". Där hittar man mail från Tradera och vips är man inne på Traderakontot och mailen (om det är samma lösen till Tradera). Har hackaren tur finns det även ett PayPal-konto och eftersom man redan har tillgång till mailen...
Kommer man in på mailen kan man dock ofta använda "jag har glömt mitt lösenord, vänligen ge mig ett nytt"-funktionerna på de flesta sidor.
Slutsats: Använd svårknäckta lösenord (blanda in siffror och stora/små bokstäver så det inte längre är riktiga ord) och använd inte samma lösenord på hela Internet. Använd åtminstone ett unikt lösenord för mailen, ett annat unikt för Internetbanken och ett tredje unikt för [tjänst där man kan bli av med pengar typ PayPal, Tradera osv.].
Det stora problemet är att folk använder dåliga lösenord men framförallt samma lösenord till olika webbplatser. Säg (som teoretiskt exempel) att någon hittar en sårbarhet här på byggahus.se som ger dem tillgång till databasen. Nu vet jag inte hur just den här sidan är uppsatt (jag gissar och hoppas att det är genomtänkt) men relativt ofta är forum och liknande databaser på sin höjd krypterade med en vanlig standardkryptering.
Får man tillgång till databasen kan man lätt plocka ut (krypterat) lösenord och mailadress. Om lösenordet är ett enkelt ord som finns med i ordlistor går det snabbt att knäcka, speciellt som det finns sidor där man "förknäckt" en hel del lösenord så går det ännu fortare.
Har man mailadressen kan man hitta en webbmail och är det samma lösenord är man "inne". Där hittar man mail från Tradera och vips är man inne på Traderakontot och mailen (om det är samma lösen till Tradera). Har hackaren tur finns det även ett PayPal-konto och eftersom man redan har tillgång till mailen...
Kommer man in på mailen kan man dock ofta använda "jag har glömt mitt lösenord, vänligen ge mig ett nytt"-funktionerna på de flesta sidor.
Slutsats: Använd svårknäckta lösenord (blanda in siffror och stora/små bokstäver så det inte längre är riktiga ord) och använd inte samma lösenord på hela Internet. Använd åtminstone ett unikt lösenord för mailen, ett annat unikt för Internetbanken och ett tredje unikt för [tjänst där man kan bli av med pengar typ PayPal, Tradera osv.].
Undrar när det blir lag på biometriska system istället för lösenord.. det känns lite 1900 tal över det..
Här kör vi med fingeravtrycksläsare till ytterdörren, hur smidigt som helst, och inga nycklar att släpa runt på, och ytterdörren är alltid låst, oavsett ifall vi är i trädgården eller sitter i soffan.
Här kör vi med fingeravtrycksläsare till ytterdörren, hur smidigt som helst, och inga nycklar att släpa runt på, och ytterdörren är alltid låst, oavsett ifall vi är i trädgården eller sitter i soffan.
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Egentligen är det ju den seriösa tillverkaren som skall polisanmäla då hans varumärke missbrukats.. Liknande händelser har funnits med sk. märkeskläder där speciell North Face varit drabbat. Men vad är egentligen piratkopior. Titta på bilreservdelar som säljs av märkesvärkstäder till rövarpriser när låpgprisfirmor säljer samma produkt från samma fabrik i en annan förpackning till ett betydligt lägre pris