andersmc skrev:
Det här är ju väldigt betydelsefullt, för det spräcker ju hela idén med att bedöma en säljare efter de omdömen de fått. Nån går in och helt enkelt köper ett upparbetat och positivt konto. Vad ska Tradera göra åt det?
Som bankerna - spåra misstänkta beteenden hos säljare automatiskt; något de borde ha gjort sedan länge... :|
 
tradera borde maila sina användare och uppdatera sina regler och förtydliga att man är personligt ansvarig för de auktioner man lägger upp.
 
Lösningen borde vara att bete sig som ett svin så att man får negativa omdömen, då borde ju inte nån j-vel kapa kontot. ;)
 
Stor humor i senaste 'fallet' :)
Snyggt jobbat.
 
Micke184 skrev:
Ulla är dock inte rädd för att vända kappan efter vinden - hennes blog-inlägg är nu redigerat i efterhand (utan att det syns...) till

"lördagen den 2:e juli 2011 Vem


...tackar nej till 3000-4000 extra i veckan? Någon?
Jo jag!
Man måste vara seriös...aldrig lura på folk något de aldrig kommer att få se...
Upplagd av Calippi kl. 07:48 0 kommentarer [bild] Skicka med e-post BlogThis! Dela på Twitter Dela på Facebook Dela på Google Buzz
Länkar till det här inlägget




"

Seriöst värre... *lol* :wow:
Lämnade en syrlig kommentar och fick till svar:

"
Calippi sa... Ja så var det. Det var en vänlig själ som ringde och varnade mig. Tack för det. Jag blev både glad och ledsen på samma gång. Så tack du anonyme för all hjälp med att öppna mina ögon. För det var väl du som ringde antar jag. Skulle skrivit att jag först tackade ja.
4 juli 2011 22:13 "

Så det är nog gott gry i henne...
 
Man blir nog upprörd och besviken både på sig själv och "tyskarna" när man upptäcker något sådant här, folk måste lära sig att vara mer kritiska till allt på internet, hade en promille varit sant så hade vi alla haft 30cm långa "verktyg" och vara miljonärer allihopa...
 
Daniel78 skrev:
Man blir nog upprörd och besviken både på sig själv och "tyskarna" när man upptäcker något sådant här, folk måste lära sig att vara mer kritiska till allt på internet, hade en promille varit sant så hade vi alla haft 30cm långa "verktyg" och vara miljonärer allihopa...
Tycker det är bra att det inte är så - då skulle jag ju försvinna i mängden...;)
 
Ja, stackarn. Det är inte lätt.
Vi får tacka Micke för att han fullföljde och besparade många köpare (och även henne) besvär.
 
Bryter man inte mot traderas regelverk om man låter andra sälja med sitt traderanick och ägnar sig åt dropshipping, dvs att man säljer saker som man inte själv har tillgång till rent fysiskt utan skickas från tredje part ?
 
Redigerat:
Social Engineering har jag inte hört talas om på Tradera tidigare, rätt fräckt (i alla dess meningar).

Att folk bjuder är väl inte så konstigt egentligen, Rally har en låt på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=2HA7TDk6t4Y ;)


Var det inte någon här som ville sälja en klinga passande någon gersåg och hade en bild på gersågen men skrivit tydligt att annonsen bara gällde klingan? Har för mig folk ändå bjöd rejäla överpriser, säljaren drog in auktionen och provade igen med samma resultat...
 
Här verkar det vara en annan skojare / kapat konto, denna gång handlar det om tält och inte verktyg, tidigare auktioner har varit saker för 1-200 kr styck och nu säljer / har han sålt 27 tält för från 500 - 5000 kr styck på några dagar. Betalning skall ske till utländskt konton vars överföring uppges ta 1-3 dagar och leveranstid uppskattas till 7 dagar samtidigt som varje auktion är kort, 2-3 dagar.

För mig luktar det scam lång väg, med tanke på att tälten skall vara nya och så många läggs ut på kort tid, eller det kanske är jag som är ParAnOId :wow:

http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?ftgnr=2730742

http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?ended=1&alias=luxostars75
 
Visst är det scam. Men vad lätt det verkar, folk är tydligen hur lättlurade som helst. Skojaren drar säkert in hundra tusen på nån vecka, några timmars jobb bara.
 
Ett solklart fall.

Har anmält; skulle uppmana alla att göra detsamma!
 
Hade tänkt lägga bud på tradera på en Bosch excenterslip men är nu bort tagen. Kommer dock inte ihåg vad säljaren hette men kanske var tur att man höll inne med budet.
 
Mattias_Pettersson skrev:
Hade tänkt lägga bud på tradera på en Bosch excenterslip men är nu bort tagen. Kommer dock inte ihåg vad säljaren hette men kanske var tur att man höll inne med budet.
Kanske var ifrån säljaren boden_77. De får nog inte sålt så mycket för de hade satt för höga priser på alla elverktyg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.