Hur kommer det sig att det är så extremt mycket kopior och billiga maskiner märka just makita?!

M
Goteborg skrev:
Hur kommer det sig att det är så extremt mycket kopior och billiga maskiner märka just makita?!
Kanske för att det är ett av de mest kända och igenkända verktygsmärkena i världen och samtidigt har rykte om sig att ha bra kvalitet?

MaxPax skrev:
Kanske för att det är ett av de mest kända och igenkända verktygsmärkena i världen och samtidigt har rykte om sig att ha bra kvalitet?
Jovisst det förstår jag. Men hur kommer det sig att det inte är lika ofta man ser uppenbart dåliga maskiner med märket, dewalt, festool, milwuaki (stavning), bosch och hilti tex. som också har gott rykte och är bra maskiner.

ullberg
Nära att åka för att få inspiration?, Kina <-> Japan (Ja jag har fördomar ;) )

/U

corre skrev:
När vi är på ämnet så tar vi en luring.
Denna är tillsynes äkta. Om inte en välgjord kopia.

Märk väl innehållet av borrstål och thb som annars är indikation på "import".
Det som kan indikera äkthet i detta fallet är gångjärnen som är stiftade. Laddaren som är av rätt modell om man kollar makitas hemsida (kopiorna brukar inte ha rätt modellbetäckningar eller lika runda former) samt att det sitter en UK kontakt på den, och att maskinen säljs i kitt i UK om man googlar.

[länk]
[länk]
[länk]
Nej den där är nog äkta, Makita brukar tyvärr ha några billiga tillbehörspaket med skräpbits och sånt, liknande har t.o.m. sålt på Bauhaus.
Edit: http://www.toolstop.co.uk/makita-83...l-2-batteries-with-101-piece-accessory-p12013

Intressant vilken koll en del här verkar ha på utbudet av piratkopior...

Men det spelar inte så stor roll hur många det finns, i det enskilda fallet handlar det om att utröna om en saluförd vara är äkta eller inte. Om det är en kopia som säljs, så har orginaltillverkaren en likadan maskin i sitt sortiment och då hjälper det inte att blocket har en databas med bilder, maskinerna ser ju likadana ut. För att en sådan taktik ska fungera måste blocket först säkerställa att ett piratobjekt de vill lägga in i sin databas verkligen inte har en motsvarighet eller en liknande maskin hos orginaltillverkaren någonstans i världen, först därefter kan de lägga in den bilden.
Att det sedan bara skulle röra sig om 10-20 olika piratkopierade modeller ställer jag mig mycket tveksam till, det är väl bara att gå baklänges i tråden så har man snart räknat ihop fler än så.

Det lär nog dröja innan man kan räkna med att blocket konsekvent plockar bort alla piratkopior på fem minter en lördagskväll.

Goteborg skrev:
Jovisst det förstår jag. Men hur kommer det sig att det inte är lika ofta man ser uppenbart dåliga maskiner med märket, dewalt, festool, milwuaki (stavning), bosch och hilti tex. som också har gott rykte och är bra maskiner.
För att de är mindre kända där piratkopior produceras, men framförallt för att de är långtifrån lika bra som Makita.

Martin_B
thomasx skrev:
För att de är mindre kända där piratkopior produceras, men framförallt för att de är långtifrån lika bra som Makita.
Är exempelvis Festool, Bosch och Hilti långt ifrån lika bra som Makita? Inte för att jag inte tycker om Makita (ca. 80% av mina elverktyg är just Makita, resten blå Bosch, Metabo, Leica m.m.), men de övriga stora märkena är väl precis lika bra de? Beroende på vilken kategori vi tittar på då förstås, då de olika märkena är extra bra på olika saker.

Om det är en kopia som säljs, så har orginaltillverkaren en likadan maskin i sitt sortiment och då hjälper det inte att blocket har en databas med bilder, maskinerna ser ju likadana ut.
Jo fast nu pratade vi om just falska produkter. Inte kopior. En kopia är ju en kopia och bör enligt ordets strikta mening inte gå att särskilja från ett original överhuvudtaget, mer än på möjligtvis serienummer som ju är unikt för varje enskilt exemplar. Men även om en kopia inte är 100% så är det naturligtvis extremt svårt att urskilja genom att bara titta på en en bild, utan kräver närmare undersökning, återigen exempelvis att man öppnar upp maskinen och tittar invändigt.
Nu menar vi som sagt falska Makitga produkter, eller falska produkter från andra märken, som ju inte är kopior och som för oss därför är lätta att upptäcka. De produkter som brukar varnas för här måste ju i de allra flesta fall, säkert mer än 95% av fallen, vara falska produkter snarare än kopior, för annars hade de ju inte ens listats här - hur skall någon av oss veta att en produkt är en kopia om den ser exakt ut som originalet?

Men Blocket får naturligtvis sköta sina ärenden som de behagar, jag bryr mig inte om hur och vad de gör och det gör nog inte någon annan här heller. De enda som bryr sig är väl möjligtvis de som blir drabbade av att ha blivit pålurade maskiner som inte är original och de får ju gå och skälla på säljaren helt enkelt ;)

Detta är INTE en Makita jr3050T..... BLOCKET

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Fast bilden är ju bara tagen från nätet, han kanske har en 3050 i alla fall.

Stefan N skrev:
Fast bilden är ju bara tagen från nätet, han kanske har en 3050 i alla fall.
Det är ju svårare att bildgoogla fram denna bilden än på en 3050....då är det bättre utan bild

Redigerat:
Remne skrev:
Detta är INTE en Makita jr3050T..... BLOCKET

[bild]
Det där är väl gamla modellen?

Har haft en sådan, kommer ej ihåg om den hette 3050 eller något annat men äkta var den.

Bilden visar i vilket fall som helst ingen 3050 som han skriver i annonsen........möjligtvis en 3020 om jag lyckats hitta rätt i Googledjungeln.....om den är så ny som han säger så borde det ju va enkelt att se den rätta benämningen.....;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.