Dom kollar ju bara sånt som anmäls.

Martin_B
Stefan N skrev:
Jag pratade lite med Blockets kundtjänst och dom ville ha tips på hur man känner igen kopior av tex. Makita. Vad ska man säga?
De kan alltid börja med att spara ner bilder på redan konstaterade falska Makita maskiner. De är så olika äkta Makita att det går ej att ta miste. Vad gäller kopior (i ordets strikta mening) så är det så klart så extremt svårt att knappt tillverkaren själv kan se skillnaden, beroende på kopians kvalité.
Maskinens innanmäte är avgörande också, om den nu är kopierad eller annorlunda originalet. Hjälper egentligen inte ens att kolla på serienr om det bara finns en kopia till hands och samma serienummer tillhör en äkta maskin som redan är såld, så till vida man ej kan lokalisera köparen.
Men jag tror inte den typen av kopior är så vanliga, om de ens existerar. Tror det är allra mest falska maskiner som florerar, och de är som sagt väldigt lätta att känna igen.
Så Blocket bör ju klart börja spara ner de bilderna så har de något att gå efter.

Martin_B
Mikael_L skrev:
Men först och främst bör det ju vara tillverkaren/importören som avsätter lite tid att kolla av blockets sidor och sen anmäla till blocket. Men detta kan ju ske som samarbete och gärna initieras av blocket. Och blocket kan ju samtidigt be om ifall de kan skicka misstänkta annonser för granskning. Misstänkta t.ex. för att det skett anmälningar från de personer i denna tråd som brukar anmäla.
Blocket vill nog också göra rätt, dvs ta bort förfalskningar men inte ta bort ovanliga, men riktiga märkesmodeller.

Jag kan inte riktigt se hur blocket ska kunna kolla av alla annonser som passerar siten. Om det vore en ren verktygsförmedling och endast det så blev det betydligt mindre att kolla av, men ändå nästan övermäktigt.
Men nu omsätter ju blocket alla slags produkter, och i ärlighetens namn måste dom väl då också kolla så stötdämparna i annonsen är riktiga bilstein, att det är äkta globalknivar och att klockan verkligen är en Rolex.
Jag tror snarare att de med fördel skulle kunna föra lite statistik över vad som är mest anmält på blocket. Gissar på att falska Makita maskiner är en av de mest anmälda produkterna.
Hade det då varit så svårt för blocket att per automatik kolla av alla annonser som har ordet Makita i rubriken eller annonstexten? Det är ju knappast tusentals annonser med Makita varje dag. Att sätta in en annons är inte gratis, så den tjänsten hade de gott kunnat kosta på sig. Det är ju inte direkt så att blocket.se går på knäna ekonomiskt. VD och högt uppsatta tar nog ut åtskilliga miljoner varje år kan jag lova.

Kan väl inte finnas mer än kanske 20-30 ofta (för falskhet, plagiat, mm) anmälda varumärken? Kan kunder (läsare, som i vanliga Internetanvändare) automatiskt kolla av olika sökord som de vill, så borde blocket.se själva kunna göra det.

Men jag förstår de. Klart de inte vill lägga ut ett enda öre på sådant där :D ....de måste tjäna pengar och maximera sin vinst precis som alla andra företag.

Vill man vara krass så är det bara att konstatera att Blocket tjänar lika mycket pengar på en annons för falska maskiner som för äkta.

Fast dom brukar ändå va rätt sugna på att stänga ner dessa annonser.

Dom har ju redan fätt betalt så varför inte

Martin_B skrev:
Gissar på att falska Makita maskiner är en av de mest anmälda produkterna.
En gissning från en sann maskinnörd...:)

På de olika annonssidorna finns det oändligt med kopior på hårfönar, plattänger, dunjackor, telefonladdare, märkesväskor, märkeskläder, hörlurar, iPhone, surfplattor ja precis allting som går att benämna med ord.
Så jag tror att det möjligen är en önskan från tex Blocket att hålla rent men att det är stört omöjligt oavsett vilken statistik och system man använder.

De enda som kan ta tag i detta är varumärkesägarna som själv får granska annonser efter sina produkter och bedömma om det är lönt att agera. Det är inget man kan lägga på Blocket för dom kan omöjligt granska och ha kunskap om varenda produkt.

I Kina är det tex så att vissa varumärken har egna "spioner" som kan detaljerna om varorna som går omkring på marknaderna och kollar om dom hittar kopior. Vissa varumärken har gett upp och bryr sig inte. Moncler är tex ett märke som har egna kontrollanter ute så ofta dom kan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
oceanis skrev:
På de olika annonssidorna finns det oändligt med kopior på hårfönar, plattänger, dunjackor, telefonladdare, märkesväskor, märkeskläder, hörlurar, iPhone, surfplattor ja precis allting som går att benämna med ord.
Usch, nu låter det som att 95% av allt på blocket är oäkta... vågar man handla därigenom mer? :D

J/K ;)

Martin_B skrev:
Usch, nu låter det som att 95% av allt på blocket är oäkta... vågar man handla därigenom mer? :D

J/K ;)
Klart man vågar men man måste ha ett gott omdöme och inte vara naiv.

Alla som turistat eller varit i Kina vet att man köper en Canada Goose jacka för 400-500 kronor på Silk Market. Det är ju samtidigt konstigt att det finns så många som säljer nya Canada Goose "på grund av felköp" på blocket när vintern brukar närma sig ;)

Så fortsätt handla men va inte naiv och tro att allt är guld som glimmar.............

Martin_B
Den ser onekligen mysko ut. Ser ej ut som någon modell jag känner igen iaf. Det är snarare en rebrand, dvs en falsk maskin, än en kopia. Ifall det är kopior som säljs eller inte är mer eller mindre omöjligt att avgöra via bilder och t.o.m i verkligheten beroende på kopians kvalité.

Va en liknande "Makita" på Blocket för ett par dagar sen, anmälde direkt och efter ett par dagar var den såld och då fick jag ett mail av Blocket att dom skulle snart titta på min anmälan. :banghead:

D09
ImageUploadedByByggahus.se1412103534.661994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte gången helt i denna tråd men är inte denna motorsåg kusligt lik Husqvarna ?

( hos swedol )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.