376 790 läst ·
2 168 svar
377k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Jag har tidigare köpt "kopior" från aliexpress.com. (om det nu är en kopia när det inte finns några klisterlappar).Asaemon skrev:
Den första som var otroligt lik en makita "brann" upp när jag borrade i Gips! Så på den jag köpte var kvaliten lika hög som på den jag köpte på Julas för 199 kr (den "brann" oxå upp när jag borrade i gips). Fördelen med julas var att jag fick pengarna tillbaka. Det fick jag inte av kinesen..
Så länge inte den har klisterlappar med Makita eller det står Makita på själva lådan så borde det vara lugnt. Det finns ju flera olika set, men just det som ligger ute på Tradera är ett sådant jag har kommit i kontakt med och de är ju inte helt lika originalet 6347DWAE (bilden nedanför). Undrar om även skruvdragarna i de andra seten är märkta med samma modellbeteckning.
Jag tänkte använda dem som färgblandare tills batterierna är kassa. Vågar inte utföra något mer krävande arbete då chucken vobblar kraftigt på den större av dem.
Tanken slog mig för ett tag sedan med, de som köper billiga maskiner på Jula, Rusta, Claes Ohlson o.s.v. har åtminstone garantin och kan gå tillbaks med dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte använda dem som färgblandare tills batterierna är kassa. Vågar inte utföra något mer krävande arbete då chucken vobblar kraftigt på den större av dem.
Tanken slog mig för ett tag sedan med, de som köper billiga maskiner på Jula, Rusta, Claes Ohlson o.s.v. har åtminstone garantin och kan gå tillbaks med dem.
Dom billiga maskinerna från lågprisvaruhusen kommer ju säkerligen från Kina, och då kostar de nog inte många kronor. Så en Kina maskin för 30$ är säkert helt OK. Min kostade runt 10-15$ exkl frakt.
Både Jula och Biltema brukar vara bra på reklamationer, speciellt om det är lite billigare maskiner, så det är nog ingen dum ide att köpa en billig och byta ut den när den går sönder. Frågan är bara hur villiga dom är efter gång 10! =)
Nu har jag en riktig Festool som jag fick i present, den är jag nöjd med. Men den är nog dyrare än 30$. Jula maskinen bytte jag in mot ett tillgodokvitto och köpte en snöspade istället. Samma pris! =)
Både Jula och Biltema brukar vara bra på reklamationer, speciellt om det är lite billigare maskiner, så det är nog ingen dum ide att köpa en billig och byta ut den när den går sönder. Frågan är bara hur villiga dom är efter gång 10! =)
Nu har jag en riktig Festool som jag fick i present, den är jag nöjd med. Men den är nog dyrare än 30$. Jula maskinen bytte jag in mot ett tillgodokvitto och köpte en snöspade istället. Samma pris! =)
nu är den ute igen,han har ändrat i texten men man ser fortfarande att det står makita på skruvdragaren.http://www.tradera.com/2st-sladdlosa-borrmaskiner-och-1-vinkelslip-auktion_301811_172170975
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, alltså, finns det någon som köper ett sådant set, som vet vad Makita är, och tror att det är Makita han får? Jag tvivlar på det.
Jag tror snarare att den som köper det där, inte har så bra koll, och inte tror han får något som är så väldigt mycket bättre än vad han betalar för det. Eller rättare sagt, den som köper det där, har ingen koll, och därmed tror inte jag att han heller lever i villfarelsen att han fått ett 5000 kronors kit för 500 spänn.
Så, hur mycket säljaren än luras, så blir nog inte köparen riktigt så lurad som man skulle kunna tro.
Att det är förkastligt att ägna sig åt detta lurendrejeri håller jag absolut med om, så ta nu inte detta som någon form av försvar, jag tänkte mest bara högt att den som köper detta inte blir så lurad som man kan tro, eftersom han sannolikt inte förväntar sig det vi hade gjort av en riktig Makita.
Jag tror snarare att den som köper det där, inte har så bra koll, och inte tror han får något som är så väldigt mycket bättre än vad han betalar för det. Eller rättare sagt, den som köper det där, har ingen koll, och därmed tror inte jag att han heller lever i villfarelsen att han fått ett 5000 kronors kit för 500 spänn.
Så, hur mycket säljaren än luras, så blir nog inte köparen riktigt så lurad som man skulle kunna tro.
Att det är förkastligt att ägna sig åt detta lurendrejeri håller jag absolut med om, så ta nu inte detta som någon form av försvar, jag tänkte mest bara högt att den som köper detta inte blir så lurad som man kan tro, eftersom han sannolikt inte förväntar sig det vi hade gjort av en riktig Makita.
Det beror på vad man värderar sin egen tid till. När jag håller på med något projekt, vill jag bli klar så fort som möjligt. Att bli försenad för att verktygen går sönder är mycket frustrerande.mummelmagnus skrev:Dom billiga maskinerna från lågprisvaruhusen kommer ju säkerligen från Kina, och då kostar de nog inte många kronor. Så en Kina maskin för 30$ är säkert helt OK. Min kostade runt 10-15$ exkl frakt.
Resten av familjen är beroende på att man blir klar.
Sedan går det fortare med bra verktyg, som jobbar med dig.
Jag håller delvis med, det beror helt på vem köparen är. Har varit med om kompisar som varit hemma hos mig och blivit imponerade av alla Festool, Makita m.fl. och sedan prövade lyckan på Tradera/Blocket. Som tur är så frågar de alltid mig om det är bra köp innan de lägger bud/köper. Men kan tänka mig att det finns de som någon gång sett proffsen gå runt med Makita, Bosch och andra flitigt kopierade märken och sedan tro sig göra årets kap.thomasx skrev:Men, alltså, finns det någon som köper ett sådant set, som vet vad Makita är, och tror att det är Makita han får? Jag tvivlar på det.
Det är inte alla som sitter och kan modellbeteckningar utantill eller ens kan se skillnaden på originalet och kopian.
Jämför med Rolex, en lekman kan inte alltid se skillnaden men klocknördarna fniser åt kopior på flera meters avstånd.
Lade precis ut en auktion på Tradera i kategorin Bygg->Maskiner och var då tvungen att erbjuda betalning via Paypal (normalt inget tvång i andra auktionskategorier). Dessutom bjöd Tradera då Paypalkostnaderna. Kan man gissa att detta tvång hör ihop med många scams i vissa auktionskategorier? Eller rör det sig om att successivt tvinga säljare att erbjuda Paypalbetalning?