67 670 läst ·
82 svar
68k läst
82 svar
Varning för LB Hus
Jag har varit hos en tillsynsman hos kommunen nu, och han bekräftar vad jag skrev i #45. Det mesta man kan klaga på kan hänföras till antingen byggnorm, hälsonorm, bygghandlingar, projektpresentation osv. Allt detta kan vara en grund till ett tillsynsärende som brukar leda till att entreprenörer får eld i baken.
Vi har haft en firma som gjort tillbygge där de bl.a. ej färdigställt en stödmur som står med på bygglovets ritningar.eklov skrev:Jag har varit hos en tillsynsman hos kommunen nu, och han bekräftar vad jag skrev i #45. Det mesta man kan klaga på kan hänföras till antingen byggnorm, hälsonorm, bygghandlingar, projektpresentation osv. Allt detta kan vara en grund till ett tillsynsärende som brukar leda till att entreprenörer får eld i baken.
Vi har haft slutbeskedet för ett år sedan och jag har haft tron på att byggfirman skall färdigställa detta, men vi ligger i tvist med dem och advokater inkopplade.
De har även struntat i att klamma div. vattenrör, sneda väggar etc. Som en besiktningsman anmärkat på.
Är det ett skäl till att kontakta kommunens tillsynsman?
Absolut! Kontakta kommunens tillsynsfunktion hos byggnadsnämnd eller vad nämnden heter i din kommun! Kanske hade det lönat sig bättre att gå vägen via kommunen FÖRE man kopplar in advokaten. Detta #45 var helt nytt för mig, då jag skrev det. Kommunen nekade först att det skulle gå att öppna ett tillsynsärende, då slutbesked lämnats, men vände sedan och meddelade att det är så (#45).
Redigerat:
Husnörd,
Vi har byggt med LB-Hus och känner igen vissa av de saker som du nämner. Har gått i villfarelsen att de skulle ta ansvar för de misstag och oangelägenheter som de med dessa medfört. Tyvärr så upplever vi inte att de gjort det.
För att ta kortversionen så handlar allt i ett företag om hur man hanterar de problem som ev. kan uppstå. Vi upplever att LB-Hus inte gör detta.
Om vi skulle bygga ett nytt hus idag skulle vi aldrig välja LB-Hus.
Vi kommer inom snar framtid att i detalj beskriva våra upplevelser med att bygga hus med LB-Hus.
Vi har byggt med LB-Hus och känner igen vissa av de saker som du nämner. Har gått i villfarelsen att de skulle ta ansvar för de misstag och oangelägenheter som de med dessa medfört. Tyvärr så upplever vi inte att de gjort det.
För att ta kortversionen så handlar allt i ett företag om hur man hanterar de problem som ev. kan uppstå. Vi upplever att LB-Hus inte gör detta.
Om vi skulle bygga ett nytt hus idag skulle vi aldrig välja LB-Hus.
Vi kommer inom snar framtid att i detalj beskriva våra upplevelser med att bygga hus med LB-Hus.
En fråga till alla som skrivit här , gäller detta även något dåligt i Skåne trakten ?
Vi upplever att husen i sig är bra och håller en hög kvalité.
Det vi har problem med är att vi upplever inte att bolagsledningen på LB-Hus hanterar uppkomna problem på ett bra sätt. Det är vi som kunder som får driva att saker åtgärdas. Vi fick tillträde för nästan ett år sedan och vi har fortfarande problem som inte är lösta.
Således är svaret på din fråga:
Vi upplever att om man bygger ett hus med LB-hus och du får problem med huset spelar det inte någon roll var i Sverige du bygger. Problemen hanteras centralt i Bromölla.
Frågan är om du vågar chansa på att få ett av de husen som det är problem med...
Det vi har problem med är att vi upplever inte att bolagsledningen på LB-Hus hanterar uppkomna problem på ett bra sätt. Det är vi som kunder som får driva att saker åtgärdas. Vi fick tillträde för nästan ett år sedan och vi har fortfarande problem som inte är lösta.
Således är svaret på din fråga:
Vi upplever att om man bygger ett hus med LB-hus och du får problem med huset spelar det inte någon roll var i Sverige du bygger. Problemen hanteras centralt i Bromölla.
Frågan är om du vågar chansa på att få ett av de husen som det är problem med...
Jag ringde 1) kommunjuristen som sade sig inte vara kunnig på ämnet och hänvisade samhällsbyggnadsnämnden, sedan ringde jag 2) chefen för samhällsbyggnadsnämnden som hänvisade till kommunjuristen. Därefter mailade jag chefen för samhällsbyggnadsnämnden och påpekade att en annan kommun hade gett positivt svar på frågan, då en advokat hade hört av sig. Då kom ett positivt svar på mail. Därefter mailade jag chefen för samhällsbyggnadsnämnden och tackade och bad att få ett namn hos nämnden att vända mig till, så att jag skulle kunna starta ett tillsynsärende. Jag skulle bli uppringd av någon. Denna någon ringde faktiskt! Vi har haft ett första möte som var ett riktigt kanonmöte! Nästan varje punkt vi inte är nöjda med kan bli ett tillsynsärende. Jag har inte satt igång något ännu, då jag vill gå varsamt fram utan att trampa på någon tå jag inte vill trampa på. I morgon planerar jag dra igång en eller två frågor.