67 670 läst ·
82 svar
68k läst
82 svar
Varning för LB Hus
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har LB-hus fått sin slutbetalning av bostadsrättsföreningen? Eller har ni ej betalt hela summan? Känns lite inavel när VD'n är med i samma bostadsrättsförening, som jag förstår det..
Vi har grannar som byggde med LB-hus, samt ett par vänner, var tydligen resa detta med, visst gick LB hus i konken för några år sedan? Undrar varför när de håller på så här.
Vi har grannar som byggde med LB-hus, samt ett par vänner, var tydligen resa detta med, visst gick LB hus i konken för några år sedan? Undrar varför när de håller på så här.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Oseriösa byggföretag har som vana att göra konkurs med lämpliga mellanrum, ett beteende som det indikerar att det kanske snart är dags igen.
Nu har LB anlitat advokat som hotar med att dra ärendet vidare om jag ej accepterar deras erbjudande som är lågt ifrån rimligt. Vi pratar om att de bråkar om småpengar. Deras advokatkostnader är säkert uppe i det nu. I samma mail som de säger att de ej vill ha konflikt så säger de även att de tänker pröva det rättsligt om jag ej accepterar.
De är så prestigefyllda och bara arga på mig för att jag ställer till besvär.
Handlar ju inte ens om stora summor för dem. De vill bara ha rätt och få mig tyst. Så otroligt oproffsigt.
Nåt "vi gör rätt för oss" som deras vd sa i detta forum ser jag inte röken av.
Snacka om att helt skita i kund när det blir fel och bara se efter sig själv.
Hoppas advokaten är vettig och ser till att driva detta i ett rättvist avslut.
To be continued..
De är så prestigefyllda och bara arga på mig för att jag ställer till besvär.
Handlar ju inte ens om stora summor för dem. De vill bara ha rätt och få mig tyst. Så otroligt oproffsigt.
Nåt "vi gör rätt för oss" som deras vd sa i detta forum ser jag inte röken av.
Snacka om att helt skita i kund när det blir fel och bara se efter sig själv.
Hoppas advokaten är vettig och ser till att driva detta i ett rättvist avslut.
To be continued..
Tragiskt att inte LB-hus anlitat advokat för att underentreprenörerna ska uppfylla sina åtagande och leverera ett bra resultat istället för att ge sig på kunden. Som jag ser det är det inte svårt att fixa
- Planeringen av tomten
- Trasiga tapeter
- Fel färg i rum
- Fel fogfärg
- Knarrande trappa
- Värmesystem
- Eldragning
Det kanske är en klen tröst för TS men när jag hade problem med Borohus och deras säljare i dalarna och skrev om det här på byggahus så kom jag i kontakt med flera familjer som hade haft liknande problem och ett antal som valde bort husleverantören. Gissar att det också fanns ett antal som valde bort Borohus utan att kontakta mig så jag är helt övertygad om att LB hus tappar ett antal kunder för att de inte klämmer åt sina underentreprenörer utan väljer att istället gå på kunden trots att det är uppenbart att det finns besiktningspunkter som borde åtgärdas.
- Planeringen av tomten
- Trasiga tapeter
- Fel färg i rum
- Fel fogfärg
- Knarrande trappa
- Värmesystem
- Eldragning
Det kanske är en klen tröst för TS men när jag hade problem med Borohus och deras säljare i dalarna och skrev om det här på byggahus så kom jag i kontakt med flera familjer som hade haft liknande problem och ett antal som valde bort husleverantören. Gissar att det också fanns ett antal som valde bort Borohus utan att kontakta mig så jag är helt övertygad om att LB hus tappar ett antal kunder för att de inte klämmer åt sina underentreprenörer utan väljer att istället gå på kunden trots att det är uppenbart att det finns besiktningspunkter som borde åtgärdas.
Jag uppskattar verkligen det ni berättar. Och perspektivet att advokaten borde driva detta i relation till underentreprenörerna och ej gentemot mig som kund är ju så otroligt relevant.
Tack igen för era perspektiv.
Tack igen för era perspektiv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Igentligen har redan LB förlorat, när de ej löser problemen, hur små dessa än må vara, många som går i byggtankar väljer förmodligen nån annan tillverkare...bra att det framkommer, hoppas det löser sig.
Vi hade liknande "känning" med Smålandsvillan, och valde att avbryta kontraktet före huset byggdes, dock ganska dyrt, men Oja värt dessa kr.
Vi hade liknande "känning" med Smålandsvillan, och valde att avbryta kontraktet före huset byggdes, dock ganska dyrt, men Oja värt dessa kr.
Finns det någon hustillverkare som inte har någon som varnat för företaget? Listan på alternativ krymper drastiskt.
Vilken rekommenderas? Visst i en perfekt värld skulle ett husköp vara bekymmersfritt men måste tillverkare göra om minskar det vinstmarginalen och jag far full förståelse om de bara vill göra kostmetiska putsändringar (istället för att riva och göra rätt). Sedan blir det mer problematisk om man bor i bostadsrätt då man ej äger fastigheten utan bara rätten att bo där (som en hyresgäst) så egentligen borde det vara styrelsen som skulle bråka.(varför så inte sker då de är de som främst egentligen borde vara intresserade att få fel rättade) Det är synd för man väljer husfabrikörer för att man litar på att de har sådan kvalitetskontroll och kompentens att fel inte ens kan uppkomma.(det borde vara i allas intresse)
Vilken rekommenderas? Visst i en perfekt värld skulle ett husköp vara bekymmersfritt men måste tillverkare göra om minskar det vinstmarginalen och jag far full förståelse om de bara vill göra kostmetiska putsändringar (istället för att riva och göra rätt). Sedan blir det mer problematisk om man bor i bostadsrätt då man ej äger fastigheten utan bara rätten att bo där (som en hyresgäst) så egentligen borde det vara styrelsen som skulle bråka.(varför så inte sker då de är de som främst egentligen borde vara intresserade att få fel rättade) Det är synd för man väljer husfabrikörer för att man litar på att de har sådan kvalitetskontroll och kompentens att fel inte ens kan uppkomma.(det borde vara i allas intresse)
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det har framgått i tråden att styrelsen för närvarande befolkas av LB hus chefer. Så det är nog inte så konstigt. Men man kan ju fråga sig om de bör beviljas ansvarsfrihet.Mickepet skrev:så egentligen borde det vara styrelsen som skulle bråka.(varför så inte sker då de är de som främst egentligen borde vara intresserade att få fel rättade) Det är synd för man väljer husfabrikörer för att man litar på att de har sådan kvalitetskontroll och kompentens att fel inte ens kan uppkomma.(det borde vara i allas intresse)
Vi kämpar på i tystnad. Men ska nog sluta vara tyst då kommunikation i offentligheten iallafall gjorde att de började svara på mina mail.
Senaste mailet med ett par enkla frågor tog 16 dagar att svara på. Och då var det skrivet till deras advokat.
Har bett få tillgång till de avtal föreningen skrivit med underlev för att få insyn i alla detaljer.
Men det försökte de hävda jag ej hade rätt till först.
Så mycket som är oproffsigt i detta.
Senaste mailet med ett par enkla frågor tog 16 dagar att svara på. Och då var det skrivet till deras advokat.
Har bett få tillgång till de avtal föreningen skrivit med underlev för att få insyn i alla detaljer.
Men det försökte de hävda jag ej hade rätt till först.
Så mycket som är oproffsigt i detta.
Spännande.. de har nu blockerat mig från sin Facebook och Instagram så jag ej ska kunna skriva om min kritik där längre. Mållös. Hur tänker man då som företagsledare. Vi skiter i våra missnöjda kunder. Blockera dem så de inte hörs bara. Så stör de inte oss och vår marknadsföring..
Stoppas du så lätt? Skapa nya konton och skriv olika recensioner på diverse forum.Husnörd skrev:
Husnörden
Förstår din frustration och jag är i en liknande situation. De ljuger om allt och de påstår även att jag skulle ha manipulerat kontraktet, men jag har också så mycket i bevis. Alla sms, mail etc.
Har ni ett kontrakt att luta er mot?
Förstår din frustration och jag är i en liknande situation. De ljuger om allt och de påstår även att jag skulle ha manipulerat kontraktet, men jag har också så mycket i bevis. Alla sms, mail etc.
Har ni ett kontrakt att luta er mot?
Man kan ta hjälp av Byggnadsnämnden i kommunen via ett tillsynsärende:
Detta är vad som gäller:
1) Slutbesked är ett "kvitto" på att byggnation utförts i överensstämmelse med beviljat bygglov
2) Om det, efter slutbesked meddelats, visar sig att det finns brister i byggnaden kan kommunen (antingen på eget initiativ) eller genom anmälan (t.ex. från kunden) skapa ett tillsynsärende.
3) Inom ramen för tillsynsärenden ska kommunen undersöka om det finns brister i byggnaden och om dessa måste åtgärdas för att byggnaden ska uppfylla lagkrav (PBL) och boverkets regler samt att byggnaden är uppförd i överensstämmelse med beviljat bygglov.
4) Om det visar sig att det finns brister ska kommunen förelägga byggherren/fastighetsägaren att ordna brister.
5) Om inte byggherren fixar kan kommunen dels bestämma ett vite, dels (i allvarliga fall) förbjuda användning av byggnaden till dess att bristerna är åtgärdade.
De flesta byggföretag gillar inte att det blir tillsynsärenden, då dessa är offentlig handling som journalister snappar upp. Ett tillsynsärende kan fungera som en blåslampa i röven på byggföretaget. Man kan då dra tillbaks tillsynsärendet om det rör på sig i rätt riktning. Skriftliga detaljerade löften med tidplan dock! Men motparten är ju bostadsrättsföreningen. Tvisten är ju egentligen mellan entreprenören och bostadsrättsföreningen föranledd av att kunden inte fått det som ursprungligen utlovats.
Jag är i en liknade situation och tänker starta tillsynsärende hos kommunen.
Vi håller tummarna!
Detta är vad som gäller:
1) Slutbesked är ett "kvitto" på att byggnation utförts i överensstämmelse med beviljat bygglov
2) Om det, efter slutbesked meddelats, visar sig att det finns brister i byggnaden kan kommunen (antingen på eget initiativ) eller genom anmälan (t.ex. från kunden) skapa ett tillsynsärende.
3) Inom ramen för tillsynsärenden ska kommunen undersöka om det finns brister i byggnaden och om dessa måste åtgärdas för att byggnaden ska uppfylla lagkrav (PBL) och boverkets regler samt att byggnaden är uppförd i överensstämmelse med beviljat bygglov.
4) Om det visar sig att det finns brister ska kommunen förelägga byggherren/fastighetsägaren att ordna brister.
5) Om inte byggherren fixar kan kommunen dels bestämma ett vite, dels (i allvarliga fall) förbjuda användning av byggnaden till dess att bristerna är åtgärdade.
De flesta byggföretag gillar inte att det blir tillsynsärenden, då dessa är offentlig handling som journalister snappar upp. Ett tillsynsärende kan fungera som en blåslampa i röven på byggföretaget. Man kan då dra tillbaks tillsynsärendet om det rör på sig i rätt riktning. Skriftliga detaljerade löften med tidplan dock! Men motparten är ju bostadsrättsföreningen. Tvisten är ju egentligen mellan entreprenören och bostadsrättsföreningen föranledd av att kunden inte fått det som ursprungligen utlovats.
Jag är i en liknade situation och tänker starta tillsynsärende hos kommunen.
Vi håller tummarna!