Vi har IKEA s GODMORGON Kommod och redan efter 1 år började limmet på kanterna att släppa, när jag reklamerade det skickade Ikea en besiktnings gubben som kom hem och tittade på den . Hans kommentar var minst sagt häpnadsväckande han sa , Jag vet att detta låter konstigt men att de tål inte fukt ...... !!!!!!
Och att IKEA vidtar inga åtgärder , han skyllde på att deras "leverantörer" kommer inte att godkänna det.. !! Måste tillägga att det är 10 års garanti på God morgon kommoder.
Så varning för IKEAS badrumsmöbler !! såvida ni inte vill ställa de i vardagsrummet.thumbdown.gif

Låter ju helt sjukt.

Det är många badrums- och köksmöbler som inte tål vatten särskilt bra.

För att inte säga alla.
Spånplatta och MDF sönderfaller vid kontakt med H2O

Inga komoder under mina tvättställ.

Protte

Inga badrumsmöbler tål att man duschar dem, men visst ska de klara att vara monterade i badrum. Annars är det antingen dålig kvalitet, eller problem med ventilationen i badrummet.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi hade myresjöhus luckor i köket i förra huset. MDF skit, de smulades o svällde sönder efter 2år.....nu bor vi i ett hus med IKEA kök. Inte toppenkbalitet, men bättre än myresjöhus. IKEA köket håller ännu efter 6 år i alla fall....

Att IKEA:s badrumsmöbler inte tål vatten, är inte förvånande. Hemligheten ligger i förseglingen av kanter. Jag tror inte att några masstillverkade bardumsmöbler är förseglade med klarlack, så att fukt inte kan ta sig in i spån/MDF-skivan. Det kan man dock göra själv om man är mycket ambitiös.

isolde skrev:
Att IKEA:s badrumsmöbler inte tål vatten, är inte förvånande. Hemligheten ligger i förseglingen av kanter. Jag tror inte att några masstillverkade bardumsmöbler är förseglade med klarlack, så att fukt inte kan ta sig in i spån/MDF-skivan. Det kan man dock göra själv om man är mycket ambitiös.
Det stämmer väl för lackerade möbler, men för att komma ifrån det problemet i massproduktion så verkar man övergått till att svepa plastfolie runt kanterna.

Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Badrumsmöbler är svindyra av en anledning. Möbler från t ex Vedum, Svedbergs, Ballingslöv, 4 Agua osv är gjorda solida material som är behandlade för att tåla, inte bara vatten, utan också vattenånga som tränger in i möbeln. Det är därför dom kostar 4 gånger så mycket som IKEA.

Bra grejer håller i 20 år och då blir den dyra möbeln helt plötsligt det bästa köp du nånsin gjort.

Njaa. En släkting hyr ett hus där badrummet var nyombyggt 2010, med möbler från Vedum. En skåpsgavel nära duschen var kraftigt vattenskadad när jag hälsade på i somras.

Så jag tror att märken som Vedum skapar en illusion av kvalitet som de sedan inte levererar, men tar betalt för.

• Gilla
LordJN och 2 till
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Badrumsmöbler är svindyra av en anledning. Möbler från t ex Vedum, Svedbergs, Ballingslöv, 4 Agua osv är gjorda solida material som är behandlade för att tåla, inte bara vatten, utan också vattenånga som tränger in i möbeln. Det är därför dom kostar 4 gånger så mycket som IKEA.

Bra grejer håller i 20 år och då blir den dyra möbeln helt plötsligt det bästa köp du nånsin gjort.
Nja, Ballingslöv gör luckor i lackerad MDF, massivt trä, laminat och fanerad spånskiva/MDF. Stommarna är väl spånskiva som alla andra. Fördelen med Ballingslöv mfl är väl urvalet i första hand.
Faner och kantbandad laminat är ingen höjdare i ett badrum.

hempularen skrev:
Njaa. En släkting hyr ett hus där badrummet var nyombyggt 2010, med möbler från Vedum. En skåpsgavel nära duschen var kraftigt vattenskadad när jag hälsade på i somras.

Så jag tror att märken som Vedum skapar en illusion av kvalitet som de sedan inte levererar, men tar betalt för.

Vedum kök, använder en så kallad fukt trög MFD som köps. Dom testa alltid innan det går vidare i produktionen. Då dom utför ett vatten test på dom.

Dom gör ett Jack i skivan å stället den i vatten för att de hur de utvecklar sig.

Sen är de ju trä, trä gillar vatten. Tror aldigt man kan komma ifrån att det KAN bli vatten skador på det.

• Gilla
Bbnatwn
  • Laddar…
Att alla ska märka ord och veta bäst hela tiden. Hade jag fel i mitt tidigare inlägg? Dyra möbler är behandlade så dom ska hålla bättre, därför är dom också dyrare än IKEA, som är skit och ska inte sitta i badrum för dom är inte behandlade för att tåla vatten och vattenånga. Dyra möbler kan självklart också bli förstörda.

• Gilla
esox71 och 2 till
  • Laddar…
Ibland finns det ett samband mellan kvalitet och pris!

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
T
Vanbeasten skrev:
Att alla ska märka ord och veta bäst hela tiden. Hade jag fel i mitt tidigare inlägg? Dyra möbler är behandlade så dom ska hålla bättre, därför är dom också dyrare än IKEA, som är skit och ska inte sitta i badrum för dom är inte behandlade för att tåla vatten och vattenånga. Dyra möbler kan självklart också bli förstörda.
Att säga att Ikeas dito är skit är löjeväckande och rent skitsnack. Som sagt, Vedums grejor håller inte ett dugg bättre.

Visa mig en undersökning som visar det motsatta innan du fortsätter berätta sägner........

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.