55 867 läst ·
76 svar
56k läst
76 svar
Varning för IKEAS badrumsmöbler !!
Installerade kommod med tvättställ från Westerbergs för ca 5 år sedan(inte billig). Sidostyckena började spricka uppifrån och ytskiktet separeras från spånskivan redan efter några månader. Jag reklamerade och dom kom tillslut och bytte sidostyckena. Jag frågade om det var några ytterligare skyddsåtgärder som måste till, nej var svaret. Efter ytterligare ett år var det likadant igen och jag gav upp. Skall precis nu byta ut det igen efter bara 5 år - det ser förskräckligt ut och det står i toalettdel ej nära dursch. Westerbergs = skitgrejer tydligen.rickard1 skrev:Vi har IKEA s GODMORGON Kommod och redan efter 1 år började limmet på kanterna att släppa, när jag reklamerade det skickade Ikea en besiktnings gubben som kom hem och tittade på den . Hans kommentar var minst sagt häpnadsväckande han sa , Jag vet att detta låter konstigt men att de tål inte fukt ...... !!!!!!
Och att IKEA vidtar inga åtgärder , han skyllde på att deras "leverantörer" kommer inte att godkänna det.. !! Måste tillägga att det är 10 års garanti på God morgon kommoder.
Så varning för IKEAS badrumsmöbler !! såvida ni inte vill ställa de i vardagsrummet.[bild]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men det är ju självklart att det inte håller, spånskiva och MDF har egentligen inget att göra i kök och badrum.
Två material som formligen suger åt sig väta och därefter sönderfaller i sina beståndsdelar.
Protte
Två material som formligen suger åt sig väta och därefter sönderfaller i sina beståndsdelar.
Protte
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Svedbergs hade vi och efter ett dygn såg det ut som dörrarna hade legat i ett vattenfyllt badkar. Svedberg var här och mätte luftfuktigheten som var helt normal. Svedberg löste problemet med att måla upp nya dörrar och de förseglade dem på något sätt, sedan höll de formen.Vanbeasten skrev:Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Badrumsmöbler är svindyra av en anledning. Möbler från t ex Vedum, Svedbergs, Ballingslöv, 4 Agua osv är gjorda solida material som är behandlade för att tåla, inte bara vatten, utan också vattenånga som tränger in i möbeln. Det är därför dom kostar 4 gånger så mycket som IKEA.
Bra grejer håller i 20 år och då blir den dyra möbeln helt plötsligt det bästa köp du nånsin gjort.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Håller inte med dig, malmen är bra, Ikea har både bra och mindre bra kvalitet, du kan åka till en "fin" affär och betala 2000 mer för en liten byrå än vad du får betala hos en mindre fin affär, då pratar jag om samma märke, samma modell, trots dyr prislapp så är de inte tillverkade i gediget trä, och det är inte heller säkert att de är så välgjorda heller.Polos skrev:
Köper man badrumsmöbel för 695.00 på Ikea då kan man inte räkna med någon större kvalitet. I stort sett tycker jag man får rätt mycket för pengarna hos Ikea. Själv köper jag garderober, byrå, kök på Ikea.
Nu vet inte jag hur du lagar mat, men jag duschar i mitt badrum, det gör jag inte i köket, när jag kokar något, så skall ju fläkten vara på, så att ångan inte sprids i hela köket, MDF med färg och lack passar ypperligt i både kök och badrum. men det gäller att se till att fötterna på badrums möblerna inte är av trä material alls, ha gärna en sockel, men låt den sluta någon cm ovan golvet och ha justerbara plastfötter
sen bevisar inte priset annat än att det är dyrare än någon annat. och har man problem med fukt i badrummet, kanske man skall låta en expert kolla på hur luftcirkulationen fungerar i badrummet, och mäta fukthalterna i de olika delar av badrummet. hjälper ju inte att ha en fläkt som går lite då och då om den inte är dimensionerat för badrummets m3 storlek.
Här är det kanske på sin plats att fördjupa oss lite i begreppet "kvalitet".Polos skrev:
En vanlig definition av kvalitet är: "en vara eller tjänsts förmåga att uppfylla, eller helst överträffa, en kunds krav och förväntningar".
Med andra ord så kan en spånskivemöbel för 199kr ha högre kvalitet än en ekmöbel för 20 papp. Det handlar helt enkelt om vilka krav och förväntningar man har, och där spelar ju faktiskt priset en avgörande roll.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Helt riktigt! Men ju dyrare ett bruksföremål är (gäller inte konst) ju större förväntningar och krav kan man ställa.Gabbe1 skrev:Här är det kanske på sin plats att fördjupa oss lite i begreppet "kvalitet".
En vanlig definition av kvalitet är: "en vara eller tjänsts förmåga att uppfylla, eller helst överträffa, en kunds krav och förväntningar".
Med andra ord så kan en spånskivemöbel för 199kr ha högre kvalitet än en ekmöbel för 20 papp. Det handlar helt enkelt om vilka krav och förväntningar man har, och där spelar ju faktiskt priset en avgörande roll.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Våra Godmorgonmöbler i badrummet fyller 2 år idag. De ser helt nya ut.
Okej, vi har ett nybyggt hus med frånluftsventiler med sånt sug i att håret nästan står upp (aldrig imma på spegeln)... men möblerna ser fortfarande jättefina ut.
Värre är det med det dyrare spegelskåpet (kommer ej ihåg märke). Det enda det har blivit utsatt för är borttvättande av tandkärmsskvätt på spegeln. Trots att vi inte är städfanatiker på något sätt så har detta redan börjat sätta sina spår på skräpet.
Mao, vår erfarenhet av IKEAs Godmorgon serie är god. Men det är å andra sidan inte så trevligt av IKEA att hantera en reklamation på ett, som det verkar, lite vårdslöst sätt. Det ger egentligen en sämre referens än om möbeln var si eller så...
Okej, vi har ett nybyggt hus med frånluftsventiler med sånt sug i att håret nästan står upp (aldrig imma på spegeln)... men möblerna ser fortfarande jättefina ut.
Värre är det med det dyrare spegelskåpet (kommer ej ihåg märke). Det enda det har blivit utsatt för är borttvättande av tandkärmsskvätt på spegeln. Trots att vi inte är städfanatiker på något sätt så har detta redan börjat sätta sina spår på skräpet.
Mao, vår erfarenhet av IKEAs Godmorgon serie är god. Men det är å andra sidan inte så trevligt av IKEA att hantera en reklamation på ett, som det verkar, lite vårdslöst sätt. Det ger egentligen en sämre referens än om möbeln var si eller så...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Det är något att tänka på att ALDRIG köpa möbler med folie när det skall användas i en fuktig miljö. Kök, tvättrum, och badrum, där måste det vara målat eller lackat, kommer fukt in så släpper folien pga att skivmaterialet utvidgar sig pga av fukt. Sedan tycker jag folieerade produkter är inte är något man skall köpa överhuvudtaget. Här tycker jag att Ikea agerar helt vansinnigt fel, benämner man det som badrumsmöbler då skall det tåla fukt. Skall det vara folie så får de lacka under. Jag hade inte gett mig utan åkt tillbaka till Ikea med möblerna och bett dem åtgärda felet! Tål det inte fukt är det ingen badrumsmöbel och det äe ju inte ditt fel att produkten har fel benämning. Under förutssättning att du inte har duschat möbel för det tål ju ingen möbel oavsett konstruktion. ( Förutom plast eller liknade).rickard1 skrev:Vi har IKEA s GODMORGON Kommod och redan efter 1 år började limmet på kanterna att släppa, när jag reklamerade det skickade Ikea en besiktnings gubben som kom hem och tittade på den . Hans kommentar var minst sagt häpnadsväckande han sa , Jag vet att detta låter konstigt men att de tål inte fukt ...... !!!!!!
Och att IKEA vidtar inga åtgärder , han skyllde på att deras "leverantörer" kommer inte att godkänna det.. !! Måste tillägga att det är 10 års garanti på God morgon kommoder.
Så varning för IKEAS badrumsmöbler !! såvida ni inte vill ställa de i vardagsrummet.[bild]
Redigerat:
Naturligtvis har IKEA gjort fel i deras sätt att hantera reklamationen på, under förutsättning att det inte är en vållande skada (en skada du orsakat genom direkt eller indirekt oaktsamhet)
1) Last in skåpet i bilen eller på släpet.
2) Åk till det varuhus där du köpt varan, kom ihåg att ta med original kvittot.
3) Släpa in det till reklamations avdelningen.
4) Förklara vänligt med normal röst, ton och volym vad du anser är fel, och hur du vill att de skall åtgärda felet.
5) Bara ifall de blankt nekar att ta emot din reklamation, kan du möjligen höja rösten lite, brukar ge lite resultat ibland, be att få prata med en chef eller dylikt.
1) Last in skåpet i bilen eller på släpet.
2) Åk till det varuhus där du köpt varan, kom ihåg att ta med original kvittot.
3) Släpa in det till reklamations avdelningen.
4) Förklara vänligt med normal röst, ton och volym vad du anser är fel, och hur du vill att de skall åtgärda felet.
5) Bara ifall de blankt nekar att ta emot din reklamation, kan du möjligen höja rösten lite, brukar ge lite resultat ibland, be att få prata med en chef eller dylikt.
Men det är fortfarande ingen kvalitet på malmen från ikeaGabbe1 skrev:Här är det kanske på sin plats att fördjupa oss lite i begreppet "kvalitet".
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Tycker nog att den är rätt bra, förstärkt botten på de senare. Tycker att man får mycket för pengarna. Köper man en gedigen ekmöbler så är tyvärr lådbottnarna dåliga, förr var det trä i dessa också, då kan vi prata kvalitet.Polos skrev:
Redigerat: