25 823 läst ·
30 svar
26k läst
30 svar
Varning för IKEA:s inbyggnadsmikro
Sida 1 av 3
Behöver vädra min frustration och delar därför denna händelse med er:
I fredagskväll satt jag och familjen i köket i godan ro. Plötsligt hörs en skarp smäll och det regnar glassplitter från vår inbyggda Ikeamikro som vi köpt tillsammans med vårt nya kök i januari 2017.
Påföljande dag ringer jag Ikea och förväntar mig att dom tar del av min historia med ett visst mått av intresse och förhoppningsvis rimlig kompensation.
Svaret blir att dom kategoriskt hävdar att detta beror på yttre våld och således inte faller under den 5 åriga garantin. När jag påpekar att micron inte brukades vid tillfället för glasexplosionen säger dom att det kan ”komma efter”.
En snabb googling visar på att det visst förekommer fabrikationsfel och att det finns fall där glas på vitvaror exploderat så sent som 7 år efter installation utan yttre våld.
Ikea hänvisar mig till whirlpools servicetekniker och säger att jag för egen räkning kan bekosta ett hembesök av dessa.
Eftersom en ny mikro kostar ca 2700 kr känns detta inte rimligt och jag efterfrågar rabatt för inköp av ny micro. Får då information om att ingen micro med passande mått finns i sortiment samt att det är uteslutet med rabatt.
Med förståelse för att skadeläget kan vara svårbedömt för Ikea så måste jag ändå säga att jag förväntat mig betydligt bättre service...
Vad tycker ni?
I fredagskväll satt jag och familjen i köket i godan ro. Plötsligt hörs en skarp smäll och det regnar glassplitter från vår inbyggda Ikeamikro som vi köpt tillsammans med vårt nya kök i januari 2017.
Påföljande dag ringer jag Ikea och förväntar mig att dom tar del av min historia med ett visst mått av intresse och förhoppningsvis rimlig kompensation.
Svaret blir att dom kategoriskt hävdar att detta beror på yttre våld och således inte faller under den 5 åriga garantin. När jag påpekar att micron inte brukades vid tillfället för glasexplosionen säger dom att det kan ”komma efter”.
En snabb googling visar på att det visst förekommer fabrikationsfel och att det finns fall där glas på vitvaror exploderat så sent som 7 år efter installation utan yttre våld.
Ikea hänvisar mig till whirlpools servicetekniker och säger att jag för egen räkning kan bekosta ett hembesök av dessa.
Eftersom en ny mikro kostar ca 2700 kr känns detta inte rimligt och jag efterfrågar rabatt för inköp av ny micro. Får då information om att ingen micro med passande mått finns i sortiment samt att det är uteslutet med rabatt.
Med förståelse för att skadeläget kan vara svårbedömt för Ikea så måste jag ändå säga att jag förväntat mig betydligt bättre service...
Vad tycker ni?
Du har tre års reklamationsrätt. Upplys IKEA om att du vill reklamera och önskar det du har laglig rätt till - avhjälpande, omleversns osv. Vid fortsatt negativ respons får du berätta att du kommer ta det till ARN, vilket du också ska göra.
Jodå - reklamationsrätt avseende URSPRUNGLIGT FEL.N noupe skrev:
Där sitter själva knorren..
Poängen är att de är oeniga. TS anser att detta är ett fel enligt KkL, inte IKEA. Den instans som då är aktuell är ARN. Behövs ingen tråd på Byggahus för att lösa detta, bara att köra på. IKEA kommer följa ARNs beslut, åt vilket håll det än går.F FDT skrev:
N noupe skrev:
N noupe skrev:
Tack för bra svar! Har tyvärr inte ambitionen att driva detta genom ARN. Jag är mest irriterad över IKEAS fyrkantiga approach och tänker att möjligen kan detta vara intressent för andra medlemmar när deras mikro går sönder. Handlar ju som sagt inte om några stora pengar....
Om du anser att felet är ursprungligt som du säger så ser jag inte varför du inte ska anmäla det. Det kostar dig inget och det är inget att ”driva”. Men valet är ju ditt givetvis. Om jag var säker på att jag aldrig slagit näven i min inbyggnadsmicro för 3000 spänn så hade jag inte bjudit IKEA på de pengarna utan en ”fight”.E EAS88 skrev:
Det är faktiskt sant! Jag kanske ska omvärdera mitt beslutN noupe skrev:Om du anser att felet är ursprungligt som du säger så ser jag inte varför du inte ska anmäla det. Det kostar dig inget och det är inget att ”driva”. Men valet är ju ditt givetvis. Om jag var säker på att jag aldrig slagit näven i min inbyggnadsmicro för 3000 spänn så hade jag inte bjudit IKEA på de pengarna utan en ”fight”.
En av anledningarna att det gå bra för Ikea.E EAS88 skrev:Behöver vädra min frustration och delar därför denna händelse med er:
Vad tycker ni?
Tjena, på nyår small den inre rutan (yttre hel) på vår inbyggnads micro/ugn (kombinations). Skulle få besök av tekniker imorgon och han säger då att detta kommer inte gå på garanti...
Detta skedde när vi satt o käka, inget i ugnen.
Kommer dra det vidare så långt det behövs, känner mig toklurad.
Finsmakare kombi, 6995:-, använd i 2 månader.
Detta skedde när vi satt o käka, inget i ugnen.
Kommer dra det vidare så långt det behövs, känner mig toklurad.
Finsmakare kombi, 6995:-, använd i 2 månader.
Rent spontant så tycker man att det är märkligt att någon fortfarande handlar vitvaror på Ikea. Whirlpool, som tillverkar åt IKEA, är skräp! 2700 låter dessutom dyrt för en Whirlpool. Rekommenderar en anmälan till ARN. Enkelt gjort på nätet
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
En stor skillnad för @PatrickA och TS är hur långt efter inköp felet inträffade. Inom 6 månader måste försäljaren (IKEA) bevisa att det garanterat INTE var ett ursprungligt fel för att slippa ansvar. Efter 6 månader men inom 3 år har man som kund rätt att reklamera, men då måste man som konsument istället bevisa att felet faktiskt var ursprungligt, vilket ju med en glasruta som för TS är svårt. Tyvärr.
Från https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/ :
Från https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/ :